Go Back   Shrimp Refuge Forums > Shrimp Town > Shrimp Town

Reply

Thread Tools
Old 05-04-2021, 22:14   #181   link
Tyrael
Senior Member

Tyrael's Avatar

Serieus, waarom steek jij je tijd in die gast?
Old 06-04-2021, 07:53   #182   link
Mr. Santa

Mr. Santa's Avatar

Ik geloof in het goede van de mens.
Old 06-04-2021, 08:21   #183   link
DarthJabbaBoulet
Until the Light Takes Me

DarthJabbaBoulet's Avatar

Waar blijft de elite thee topic ? 'Ik drink mijne thee enkel geserveerd door geisha's in een traditionele thee ceremonie'

Quote:
Originally Posted by Matthias View Post
Bewoners betalen belastingen. Gasten hebben zich te gedragen: voeten vegen en niet te veel neuten.
DarthJabbaBoulet is offline   Reply With Quote
Old 06-04-2021, 08:23   #184   link
kar
Public servant

kar's Avatar

Ik heb dat ooit geprobeerd: https://forum.shrimprefuge.be/showthread.php?t=18088
kar is offline   Reply With Quote
Old 06-04-2021, 08:29   #185   link
DarthJabbaBoulet
Until the Light Takes Me

DarthJabbaBoulet's Avatar

Hah, blast from the past. Met zelfs post van onze anarchist.

Quote:
Originally Posted by Matthias View Post
Bewoners betalen belastingen. Gasten hebben zich te gedragen: voeten vegen en niet te veel neuten.
DarthJabbaBoulet is offline   Reply With Quote
Old 06-04-2021, 09:04   #186   link
Turtle
Senior Member

Turtle's Avatar

Quote:
Originally Posted by Tyrael View Post
Koffie is onderhevig aan meerdere factoren waarbij de maalgraad, verhouding water/koffie en de afkomst van de koffie (specialty via direct trade is aan te raden sowieso) belangrijk zijn. Ook mee te rekenen: temperatuur van het water, versheid van de koffie, filtratie van het water, zettijd, goed tampen,... Op dat vlak hebt ge meer "speling" met een aparte grinder en een Flair. Maar zoals Santa zegt, het is moeilijker en de leercurve is een stuk steiler omdat ge de bonen en de Flair beiden onder de knie moet krijgen. Op de Comandante kan 2 clicks al een verschil in smaak geven, maar de zetmethode is ook enorm van tel.
Ik zie u graag Tyreal, maar f'ing snob maat

Iemand die een brolboon perfect maalt, zal toch nog altijd brolkoffie zetten?
En als een volautomaat 2sec langer maalt of 2ml extra water (op 1° kouder) gebruikt gaan wij dat toch echt niet proeven?
Je moet respect hebben voor het basisproduct, uiteraard, maar je kan toch ook ver van het paadje gaan precies.

Alleja, ieder zijn hobby ofc.

Last edited by Turtle; 06-04-2021 at 11:17.
Turtle is offline   Reply With Quote
Old 06-04-2021, 10:56   #187   link
acku
Unbanned

acku's Avatar

Had een tijdje dezelfde meningen over Whisky (de regio, het water, de still, de mouten, de turf, de leeftijd, de vatsoort, de vatgrootte, de mengeling, de kleur, het glas, de temperatuur, de sterkte,... ) Tot ik besefte dat ik toch het verschil niet proef als ze neit vlak naast elkaar staan.
Nu koop ik gewoon Whisky in de Colruyt.
acku is online now   Reply With Quote
Old 06-04-2021, 17:41   #188   link
Tyrael
Senior Member

Tyrael's Avatar

Quote:
Originally Posted by Turtle View Post
Ik zie u graag Tyreal, maar f'ing snob maat

Iemand die een brolboon perfect maalt, zal toch nog altijd brolkoffie zetten?
En als een volautomaat 2sec langer maalt of 2ml extra water (op 1° kouder) gebruikt gaan wij dat toch echt niet proeven?
Je moet respect hebben voor het basisproduct, uiteraard, maar je kan toch ook ver van het paadje gaan precies.

Alleja, ieder zijn hobby ofc.
Dat is gewoon theorie omdat het zo is. Je gaat uiteraard geen enorme verschillen proeven, dat heb ik ook nooit gezegd. Pourover is vooral heel veel experimenteren en zoeken naar wat jij lekker vindt, idem espresso. En daarom is een beetje theoretische achtergrond welkom zodat ge uw parameters naar eigen inzicht kan aanpassen

Ly too Dirk
Old 06-04-2021, 17:53   #189   link
Turtle
Senior Member

Turtle's Avatar

Jamaar, dat is dus lijk uwe wijn 1,7° warmer schenken nadat je ze 7,3min hebt laten decanteren om te experimenteren met smaak, terwijl je ook gewoon een fles kan nemen van een andere druif/streek/huis/jaargang.

Het verschil gaat toch belachelijk miniem zijn, terwijl er zoveel bonen zijn die ook aan uw smaak gaan voldoen.
Old 06-04-2021, 19:53   #190   link
Tyrael
Senior Member

Tyrael's Avatar

Het verschil met een wijnfles is dat ge niets kunt doen aan die smaak. Met koffie kan je dat zelf aanpassen zodat je de "sweet spot" vindt die tussen te zuur en te bitter in valt.
Old 06-04-2021, 20:10   #191   link
Mr. Santa

Mr. Santa's Avatar

Quote:
Originally Posted by Turtle View Post
Jamaar, dat is dus lijk uwe wijn 1,7° warmer schenken nadat je ze 7,3min hebt laten decanteren om te experimenteren met smaak, terwijl je ook gewoon een fles kan nemen van een andere druif/streek/huis/jaargang..
Neeje sorry, da's niet vergelijkbaar. Er zijn factoren die een enorme impact kunnen hebben op de smaak, zeker bij espresso.
Daar kunnen een paar ticks aanpassing van de grofheid op de molen echt het verschil maken tussen een onaangename scherpe zuurheid en een gebalanceerde volle smaak. 't Is bij espresso ook zot wat 2 gram meer of minder kan doen.

Bij pourover is er meer speling omdat het minder geconcentreerd is, maar ook daar gaat ge uiteindelijk best een verschil proeven als ge genoeg standen fijner/groffer maalt, of 15 gram minder/meer koffie pakt.

Dus nee, 't is echt niet hetzelfde als uw wijn 1,7° warmer serveren.
Old 11-04-2021, 10:32   #192   link
rooz
he/him

rooz's Avatar

Dit lijkt wel een héél goeie deal, waarschijnlijk volgende week eens gaan kijken.. Facturen enzo zijn nog aanwezig, heb gevraagd om demo te zien voor ik hem meeneem. Zaken waar ik op moet letten?

Interessante video
rooz is offline   Reply With Quote
Old 11-04-2021, 18:50   #193   link
Mr. Santa

Mr. Santa's Avatar

500 euro voor een pro van 2 maand oud? Ja, da's inderdaad een zeer schone deal. Die zijn nieuw makkelijk 250 euro duurder.
Ik ben sowieso voorstander van tweedehands voor zo'n soort toestellen, die zijn toch gemaakt om lang mee te gaan en ge geeft dat toestel een tweede kans.

Ik zou op voorhand eens vragen naar de reden waarom ze hem wegdoen (edit: ah 't staat in het zoekertje, dubbel cadeau), en zoals ge al zei om hem in gebruik te zien. Ge zou eens kunnen kijken of het water wat "gelijkmatig" uit de shower screen komt wanneer er geen portafilter in zit en ge laat doorlopen, maar verder is er toch maar weinig dat ge ter plaatse kunt zien/vragen.

Het ergste dat er kan gebeuren is dat er vanbinnen een lek is, en dat sluit ge uit door hem eens in gebruik te laten zien. En als hij echt 2 maand oud is, is de kans op lekken toch al zeer miniem en kunt ge hem binnen garantie binnendoen.

Lijkt me ideaal voor u, go for it espressobro.

Last edited by Mr. Santa; 11-04-2021 at 18:53.
Mr. Santa is offline   Reply With Quote
Old 12-04-2021, 08:52   #194   link
Tyrael
Senior Member

Tyrael's Avatar

Quote:
Originally Posted by Mr. Santa View Post
500 euro voor een pro van 2 maand oud? Ja, da's inderdaad een zeer schone deal. Die zijn nieuw makkelijk 250 euro duurder.
Ik ben sowieso voorstander van tweedehands voor zo'n soort toestellen, die zijn toch gemaakt om lang mee te gaan en ge geeft dat toestel een tweede kans.

Ik zou op voorhand eens vragen naar de reden waarom ze hem wegdoen (edit: ah 't staat in het zoekertje, dubbel cadeau), en zoals ge al zei om hem in gebruik te zien. Ge zou eens kunnen kijken of het water wat "gelijkmatig" uit de shower screen komt wanneer er geen portafilter in zit en ge laat doorlopen, maar verder is er toch maar weinig dat ge ter plaatse kunt zien/vragen.

Het ergste dat er kan gebeuren is dat er vanbinnen een lek is, en dat sluit ge uit door hem eens in gebruik te laten zien. En als hij echt 2 maand oud is, is de kans op lekken toch al zeer miniem en kunt ge hem binnen garantie binnendoen.

Lijkt me ideaal voor u, go for it espressobro.
Vergeet zeker niet de stoompijp te testen. Moet goed stoom uit komen.
Old 13-04-2021, 17:34   #195   link
rooz
he/him

rooz's Avatar

rooz is offline   Reply With Quote
Old 13-04-2021, 18:33   #196   link
kar
Public servant

kar's Avatar

hahaha ow fuck, ik drink geen koffie en ik zit al halverwege.
kar is offline   Reply With Quote
Old 14-04-2021, 10:45   #197   link
Mr. Santa

Mr. Santa's Avatar

Die lijst is wel all over the place.

Ik haat channeling nu al, want het is het teken dat ge iets fout hebt gedaan. En de smaak is minder goed. En 't is messy.
Ook belangrijk of het water te hard is, al is het voor mij vooral om geen kalkaanslag te hebben.
En "x clicks op de grinder", ja duh da's keibelangrijk voor espresso.
Old 14-04-2021, 10:47   #198   link
radje
wadist

radje's Avatar

gulle zijt precies bezig over een nieuwe class in world of warcraft

fucking hell

tis maar koffe e gasten

y'all motherfuckers are crazy
radje is offline   Reply With Quote
Old 14-04-2021, 11:18   #199   link
acku
Unbanned

acku's Avatar

drinkt ge dat met de pink omhoog?
acku is online now   Reply With Quote
Old 14-04-2021, 14:08   #200   link
Mr. Santa

Mr. Santa's Avatar

Quote:
Originally Posted by radje View Post
tis maar koffe e gasten
Jama zijde nu een koffie fren of nie radje.
Thuis espresso maken zonder een volautomatische machine verplicht u bijna om er nerdy mee om te gaan.

Shrimp Refuge Forums > Shrimp Town > Shrimp Town

Thread Tools

Posting Rules