Go Back   Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Reply

Thread Tools
Old 05-03-2021, 11:59   #1681   link
Talos
☆☆☆

Talos's Avatar

Quote:
Originally Posted by Jaak View Post
als die noordelijker staat dan uw woning bedoelt ge, maar als dat betekent dat ge de schaduw van die propeller continu in uw huis ziet passeren als de zon erop zit moet ge daar volgens mij wel zot van worden
Als ik mij niet vergis zijn daar allemaal regel en systemen voor. Bvb molen ff niet laten draaien op momenten dat hij slagschaduw zou werpen etc.
Teki weet meer
Talos is offline   Reply With Quote
Old 05-03-2021, 12:18   #1682   link
Horla
Senior Member

Quote:
Originally Posted by Talos View Post
Als ik mij niet vergis zijn daar allemaal regel en systemen voor. Bvb molen ff niet laten draaien op momenten dat hij slagschaduw zou werpen etc.
Teki weet meer
Bwa ja, veel regels maar het is allemaal wat onduidelijk. Het Europees hof heeft blijkbaar in juni 2020 geoordeeld dat er voor windmolens een milieu effecten rapport moet zijn waardoor eigenlijk alle bestaande windmolens in Vlaanderen onwettig waren geworden. De Vlaamse regering heeft dan een spoeddecreet gedaan waarmee ze eigenlijk zeggen dat ze nog drie jaar toch die vernietigde regels gaan gebruiken en dat ze ondertussen aan nieuwe normen gaan werken.

Op zich heb ik geen slagschaduw maar ben beetje geïrriteerd dat ik hier geen melding van heb gekregen. Ze hebben enkel een infomoment gedaan voor de mensen die in de deelgemeente wonen waar hij komt. Aangezien mijn huis aan de andere kant van de Schelde staat, woon ik echter qua afstand veel dichter dan het grootste gedeelte van die deelgemeente... + het feit dat ze nog steeds belachelijk veel subsidie krijgen terwijl ze mijn terugdraaiende teller hebben afgenomen
Horla is offline   Reply With Quote
Old 15-03-2021, 18:56   #1683   link
Horla
Senior Member

Ik ben sinds een paar dagen wat met domotica (home assistant) beginnen spelen om ons energieverbruik te optimaliseren. Gisteren hebben we 50% eigen verbruik gehaald maar het heeft wel 2 wasmachines, een droogkast en een vaatwas nodig gehad. Uiteraard achter elkaar om niet te veel in een keer te verbruiken. Vandaag hebben we dat allemaal niet en komen we dus op 29,56%. Geen idee hoe ik dat nog hoger moet krijgen zonder energie te gaan verkwisten
Old 19-03-2021, 09:14   #1684   link
kar
Public servant

kar's Avatar

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/03...n-digitale-me/

Het verhaal wordt nog triester precies.
kar is online now   Reply With Quote
Old 19-03-2021, 10:09   #1685   link
Horla
Senior Member

Ons enige geluk: wij hadden sowieso eindafrekening half februari omdat een aantal jaren geleden de zonnepanelen in februari zijn geplaatst. Ze hebben die gewoon een paar dagen verlengd tot de 28ste.
Old 19-03-2021, 10:32   #1686   link
lapino
Senior Member

lapino's Avatar

Allez ben benieuwd waarmee ze gaan afkomen. Over die compensatie is het anders ook ferm stil, zie het al gebeuren dat die afgeschaft wordt.

When I die, I want to die like my grandfather, who died peacefully in his sleep. Not screaming like all the passengers in his car.
lapino is offline   Reply With Quote
Old 22-03-2021, 14:57   #1687   link
Teki
Supercapitalist

Teki's Avatar

Quote:
Originally Posted by Horla View Post
Waar denk je dat ik woon? De site waar ik over spreek produceert "Amino Acids, Agrochemicals, and Botanical Extractions" dus dat zal wel meevallen. Is niet de haven van Antwerpen hé. Staat geen pyloon in de buurt maar wel naast een natuurgebied (allé, ze zijn bezig met er natuurgebied van te maken maar de gemeente heeft dat even on hold gezet zodat ze deze windmolen er nog vlug door kunnen drukken).
In Wetteren Tussen de E17 & E40

Die stoten 12KT CO2 uit per jaar, is een kleine vervuiler tov de industrie in de haven. Maar 1 windmolen van 3-4MW zorgt ervoor dat ze wel hun energie zelf kunnen opwekken & afnemen. Daarvoor gaan ze betalen in hun onbalans & voor de capaciteit als die niet draait.

Wat weides en bosjes, naast een akker natuurgebied noemen is wat twijfelachtig Meer stank van de urea van de akkers & slechte lucht daardoor dan wat anders.

Als ze die links van dat gebied plaatsen, heeft er daar heel weinig volk last van. Beetje typisch not in my backyard syndroom nee?

Dit is eigenlijk een perfect voorbeeld, een decent sized industrieel die direct gaat afnemen.
Teki is offline   Reply With Quote
Old 23-03-2021, 11:21   #1688   link
Horla
Senior Member

In (Oost-)Vlaanderen woont iedereen toch wel dicht bij een autostrade? De E17 is in vogelvlucht op 6.22km, de E40 is dichter met 3.19km. Dat is op volgens de studies waar ik mee bekend ben meer dan ver genoeg om geen last van zware vervuiling te hebben (de grootste afstand die ik vond was 1.5km).

Zoals ik al eerder zei is het idd een beetje NIMBY, daar was ik eerlijk in maar het natuurgebied de Ham ligt er wel net naast. Is momenteel nog relatief klein maar er liggen plannen op tafel om dit uit te breiden (maar ik heb gehoord dat Wetteren dit terug even van tafel heeft gehaald om eerst die windmolens te laten plaatsen). Soit, er waren een dikke 2000 bezwaarschriften dus zal nog wel even vertraging krijgen.
Old 07-04-2021, 14:19   #1689   link
Deff
!= Deffe

Een beetje ironisch in alle hetze, maar ik ben dus effectief van plan om nog voor de zomer zonnepanelen te installeren. Zijn er mensen die wat feedback kunnen geven op voorstellen? Of zaken waar ik op moet letten?
Voor een jaargebruik van 4.000 - 4.500 kWh
Voorstel 1: 12 370wp panelen + omvormer en 12 solaredge optimizers. Komt op +- 5.500 euro
Voorstel 2: 10 400wp panelen + omvormer, geen optimizers. Komt op +- 5.000 euro

Volgens installateur 2 zijn optimizers niet nodig, aangezien mijn dak volledig zuid georiënteerd is. Volgens installateur 1 kan het geen kwaad om dat mee te installeren, ook om bv impact van een minder presterend paneel te beperken (dit komt volgens installateur 2 in de praktijk nooit voor).

Een 10kW batterij zou nog ongeveer 5.500 euro kosten bij installateur 2, maar komt wel in aanmerking voor 2.500 euro aan subsidies. Hierover twijfel ik nog.

Context bij verbruik: Mijn verbruik zit normaal op +- 2.500 kWh per jaar. Ik kan sinds kort mijn elektrische wagen thuis opladen (al ruim 300kWh op enkele weken). Die kWh's worden vergoed door mijn werkgever aan +- 25 cent. Maw: Als ik thuis maximaal kan opladen op zonne-energie kan ik op deze manier mijn investering laten subsidiëren.
Deff is offline   Reply With Quote
Old 07-04-2021, 14:28   #1690   link
frenzal
awesome

frenzal's Avatar

Prijzen lijken mij zeer ok. Je zegt hier natuurlijk niks over welke merken ze voorstellen.

Maar nu dat alles veranderd is kun je nog spreken over jaarverbruik alsof het uitmaakt?
Misschien moet je net meer panelen nemen zodat je er in de wintermaanden iets meer aan hebt, als er toch geen prosumententarief meer is. 12x 400Wp?
frenzal is online now   Reply With Quote
Old 07-04-2021, 14:56   #1691   link
Teki
Supercapitalist

Teki's Avatar

Teki installeert zonnepanelen ... Installatie van 5MW (dus niet kilowatt.. megawatt..)

Wij hebben zelf de producten voor de backsheets & encapsulants, vooral voor fancy bifacial panelen. Europe trots & knowhow! Als we zonnepanelen installeren moet dat met europese producenten! Met onze technologie!

Net geen 5M EUR investering, europa!

De chinezen: euh, jullie technologie heeft nog niet echt iets bewezen, wij maken die panelen al jaren, zijn veel groter, en wij staan technologisch veel verder en doen het voor een half miljoen EUR goedkoper
Teki is offline   Reply With Quote
Old 07-04-2021, 15:20   #1692   link
Deff
!= Deffe

Quote:
Originally Posted by frenzal View Post
Prijzen lijken mij zeer ok. Je zegt hier natuurlijk niks over welke merken ze voorstellen.

Maar nu dat alles veranderd is kun je nog spreken over jaarverbruik alsof het uitmaakt?
Misschien moet je net meer panelen nemen zodat je er in de wintermaanden iets meer aan hebt, als er toch geen prosumententarief meer is. 12x 400Wp?
Offerte 1: Longi panelen, Solaredge omvormer en optimizer
Offerte 2: Hyundai panelen, Huawei omvormer en batterij

Expert van offerte 2 haalde ook aan dat het dimensioneren van een installatie nu eigenlijk koffiedik kijken is. Vroeger keken ze om jaargebruik te dekken, maar vanaf nu is eigenverbruik veel belangrijker, dus hangt enorm af van de situatie. De man adviseerde voor mijn installatie niet te groot te gaan (installatiekosten is bij hen fixed voor 8-12 panelen, enkel prijs per paneel betaal je). Aangezien alles boven de 4000Wp al maar half zoveel subsidie krijgt per kW was zijn advies om daarvoor te gaan. Dat is ook ideaal omdat gedurende de zomer bv. de auto het merendeel van de dag kan opladen aan 2-3kw en zo maximaal eigenverbruik bekomen. Op momenten dat de auto niet moet opladen zorgt de 10kW batterij dan voor de nodige buffer waardoor ik naar 60-80% eigen verbruik moet geraken. Installatie groter dimensioneren is alleen maar 'verloren' in het nieuwe model volgens de installateur. Denk ook dat om in de winter effectief een nuttige opbrengst te hebben je belachelijk veel panelen moet leggen, waardoor de kostprijs per kWh tegenover de grid niet meer interessant is.

Extra ingrepen die ik overweeg om wooncomfort en eigenverbruik te verhogen zijn eventueel een airco voor de leefruimte in de zomer en een elektrische waterboiler die ik voor de bestaande waterboiler (mazout CV) in serie plaats.
Deff is offline   Reply With Quote
Old 08-04-2021, 21:56   #1693   link
Freddie Wasbak
ministerial typist

Freddie Wasbak's Avatar

Welk merk panelen Teki voor dergelijke hoeveelheden?
Freddie Wasbak is offline   Reply With Quote
Old 14-04-2021, 17:13   #1694   link
HeLLBirD
You ain't seen me, aight!

HeLLBirD's Avatar

Bij ons hebben ze toevallig net vandaag zonnepanelen geïnstalleerd, door Solar-Tec.
14x LG 365Wp Neon R panelen parallel geschakeld, dus goed voor 5110Wp (of ongeveer 4650 kWh in het eerste jaar).

Zal met omvormer (Huawei) en optimizers op zo'n kleine 7000 euro komen. Op 7 jaar zouden we alles wel weer terugverdiend moeten hebben.
HeLLBirD is offline   Reply With Quote
Old 14-04-2021, 18:22   #1695   link
acku
Unbanned

acku's Avatar

hahahaha
allez

goed van u, bedankt
acku is offline   Reply With Quote
Old 14-04-2021, 18:31   #1696   link
frenzal
awesome

frenzal's Avatar

Op hoeveel eigenverbruik rekent de zonnepaneelverkoper? De berekeningen waren vroeger altijd optimistisch maar redelijk eenvoudig te berekenen dankzij het terugdraaien.

worst case scenario, 100% injectie: 5000kWh aan 4.5cent = 225/jaar = 31 jaar

50% eigen verbruik = besparing van 2500 kWh aan 25cent = 625/jaar + 112/jaar = net geen 10jaar
en 50% lijkt mij al heel optimisch
frenzal is online now   Reply With Quote
Old 15-04-2021, 08:32   #1697   link
Horla
Senior Member

50% eigen verbruik is inderdaad optimistisch zonder batterij/elektrische auto of extreem te gaan leven tenzij het slecht weer is. Ik heb 12x300Wp liggen maar met een 3kW omvormer. Een kleine installatie dus. Sinds 24/03 steek ik al mijn data in Home Assistant. Momenteel heb ik in april 45.5% eigen verbruik.
Dat lijkt veel maar dat is voornamelijk toe te schrijven aan weinig zon zodat mijn sluimerverbruik (+-350W) al een groot deel verbruikt van wat ik opwek én mijn auto insteken als de zon wel schijnt (+ ik heb het bed van mijn kinderen afgelopen week al 3x mogen verversen wegens bloedneuzen dus er draaiden deze week meer wasmachines dan normaal. Overdag omdat mijn vrouw thuis werkt en aangezet op het moment dat de zon scheen). Afgelopen zaterdag heb ik bv. 81.51% gehaald.

Hoe groter uw installatie, hoe minder groot je percentage eigen verbruik wordt zonder hulpmiddelen. Ik heb trouwens ook automatisatie geschreven voor HA zodat de laadpaal (lees: buitenstopcontact) automatisch stopt of aan gaat bij respectievelijk te weinig of genoeg zon om optimaal gebruik te maken van de zelf opgewekte energie.
Old 15-04-2021, 10:17   #1698   link
HeLLBirD

HeLLBirD's Avatar

Quote:
Originally Posted by acku View Post
hahahaha
allez

goed van u, bedankt
Hahaha, wat is uw probleem eigenlijk? Hebt ge uw stonden?

Het ging hier over zonnepanelen, dus ik zeg wat het mij gekost heeft. Wat was daar mis mee? Voor de rest ben ik geen technische mens, dus meer uitleg kan ik niet geven.
Of lach je met het feit dat ik zeg dat we over 7 jaar alles terugverdiend zouden moet hebben? Daarom dat er 'zouden' in de zin staat. Dat veronderstelt: als het waar is wat men mij zegt.

Last edited by HeLLBirD; 15-04-2021 at 10:22.
Old 15-04-2021, 10:40   #1699   link
acku
Unbanned

acku's Avatar

7 jaar met huidige wetgeving is toch allesbehalve realistisch? Dat is wat ze voorschreven toen alles nog terugdraaide en er subsidies allerhande waren
Dus ik bedank u voor uw ecologische inzet indien ge geen terugdraaiende teller hebt. Indien wel, hopen dat we het kunnen weren tot 2025 he, dan kan 7 jaar nog uitkomen
acku is offline   Reply With Quote
Old 15-04-2021, 11:58   #1700   link
HeLLBirD

HeLLBirD's Avatar

Ik denk dat je dat mis ziet, Acku.

De installatieprijs is met 2/3de gezakt in 5 jaar tijd, én de panelen zijn op die tijd ook een pak geëvolueerd. Lagere installatiekosten + een grotere opbrengst combineert zich in de mogelijkheid om op evenveel jaren alles terug te verdienen, zonder daarvoor nood te hebben aan subsidies of een terugdraaiende teller (onze berekening houdt trouwens geen rekening met onze teller die op dit moment nog terug draait).

Of dat nu op 6 jaar is, of op 9 jaar, daar lig ik niet wakker van.
Reply

Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Thread Tools

Posting Rules