Go Back   Shrimp Refuge Forums > Amusement > Hot Wheels

Reply

Thread Tools
Old 14-04-2021, 22:51   #2701   link
Ja-Rune
Eigenaar, he/they/cis

Ja-Rune's Avatar

Quote:
Originally Posted by Jack Carver View Post

BMW en merc zijn daar eerlijker in waar 320/c200 de goeie 2liters is en 318 /c 180 de gedownsizede is. En het dus vanaf 330/c250 en hoger tof wordt.
Hate to break it, maar dat is ook al lang niet meer zo, helemaal niet, zelfs.

Quote:
Originally Posted by Matthias View Post
Bewoners betalen belastingen. Gasten hebben zich te gedragen: voeten vegen en niet te veel neuten.
Quote:
Originally Posted by tragezot View Post
ik kan u verzekeren, het gras groeit.
Ja-Rune is offline   Reply With Quote
Old 15-04-2021, 06:58   #2702   link
Jack Carver
Senior Member

Jack Carver's Avatar

Bij BMW diesel gaat dat toch min of meer op ?
Jack Carver is online now   Reply With Quote
Old 15-04-2021, 07:17   #2703   link
lapino
Senior Member

lapino's Avatar

Bij Mercedes niet. Ik mijn E-klasse 2 jaar geleden besteld in uitvoering"E 200d", paste nét in budget in business uitvoering. Blijkt dat een 1600cc diesel te zijn. Voldoende pk's als bedrijfswagen/kilometervreter maar privé zou ik daar toch ook niet mee kunnen lachen (op moment bestelling was dat nog een 2000cc).

When I die, I want to die like my grandfather, who died peacefully in his sleep. Not screaming like all the passengers in his car.
lapino is offline   Reply With Quote
Old 15-04-2021, 07:19   #2704   link
Erik701
Senior Member

Erik701's Avatar

Send a message via ICQ to Erik701 Send a message via MSN to Erik701 Send a message via Skype™ to Erik701
Ik heb ook beide de Q5 en X3 vergeleken (de PHEV variant dan), en uiteindelijk voor de X3 gekozen wegens veel meer uitrusting voor zelfde centjes. Qua rijgedrag was de Audi iets 'softer' en de bimmer wat sportiever. Tot nu toe zeer tevreden van de keuze, is een super wagen.

Ik was niet zozeer op zoek naar een SUV, maar dat waren de enige hybrides met een iets of wat koffer, er zat op dat moment geen hybride break in het gamma waaruit ik kon kiezen (behalve de V60, waar ik niet zo'n fan van was).

Het hele hybride verhaal is wel een farce. Ik rij max 25km elektrisch, en indien de batterij niet opgeladen is verbruikt dat ding echt wel veel. Gezien ik mijn electriciteit thuis niet terugbetaald krijg laad ik hem thuis ook nooit op. Ik heb dus gewoon een dorstige benzinewagen.
Erik701 is offline   Reply With Quote
Old 15-04-2021, 07:26   #2705   link
Erik701
Senior Member

Erik701's Avatar

Send a message via ICQ to Erik701 Send a message via MSN to Erik701 Send a message via Skype™ to Erik701
Quote:
Originally Posted by lapino View Post
Bij Mercedes niet. Ik mijn E-klasse 2 jaar geleden besteld in uitvoering"E 200d", paste nét in budget in business uitvoering. Blijkt dat een 1600cc diesel te zijn. Voldoende pk's als bedrijfswagen/kilometervreter maar privé zou ik daar toch ook niet mee kunnen lachen (op moment bestelling was dat nog een 2000cc).
Maar de 1.6 heeft wel meer vermogen dan de 2 liter, dus ik weet niet of dat zozeer een nadeel is.
Old 15-04-2021, 07:43   #2706   link
Jaak
she/her

Jaak's Avatar

Quote:
Originally Posted by Erik701 View Post
Ik heb ook beide de Q5 en X3 vergeleken (de PHEV variant dan), en uiteindelijk voor de X3 gekozen wegens veel meer uitrusting voor zelfde centjes. Qua rijgedrag was de Audi iets 'softer' en de bimmer wat sportiever. Tot nu toe zeer tevreden van de keuze, is een super wagen.

Ik was niet zozeer op zoek naar een SUV, maar dat waren de enige hybrides met een iets of wat koffer, er zat op dat moment geen hybride break in het gamma waaruit ik kon kiezen (behalve de V60, waar ik niet zo'n fan van was).

Het hele hybride verhaal is wel een farce. Ik rij max 25km elektrisch, en indien de batterij niet opgeladen is verbruikt dat ding echt wel veel. Gezien ik mijn electriciteit thuis niet terugbetaald krijg laad ik hem thuis ook nooit op. Ik heb dus gewoon een dorstige benzinewagen.
Weet je in feite of dat veel scheelt in leasing, zo'n PHEV en een diesel?
Daarmee bedoel ik: die diesel zal goedkoper zijn in aanschaf, maar aan een PHEV is (denk ik?) minder onderhoud, is het fiscaal voordeliger voor de werkgever in aankoop en zal de doorverkoopwaarde hoger zijn. Heeft dat impact op het leasingbudget?

Ik kan het zelf namelijk niet simuleren (cf. vorige post), dus geen idee.
Jaak is offline   Reply With Quote
Old 15-04-2021, 07:48   #2707   link
acku
Unbanned

acku's Avatar

Quote:

Inderdaad. Zo zie ik mijn buur hem ook gebruiken. Kocht een Mercedes hybride SUV om maximaal belasting te optimaliseren, laadt hem nooit op.
Dus verbruik je meer want uw gewicht is groter neem ik aan, en heb je _meer_ onderhoud want meer onderdelen. Hybride is op dat vlak geen goede zaak.

Nu is het ergste wel weg denk ik met dat de hybrides nu relatief meer batterijvermogen moeten hebben.

Over leasing en PHEV/BEV. Vooral bij piure EV heb ik het gevoel dat ze datnog niet goed compenseren, de TCO. Ze bekijken het nog vooral als dure luxewagen, plaatsen het gelijk met een benzine die evenveel kost. Mijn Model3 LR is dubbel zo duur in leasing als mijn Renault Grand Scenic voordien. Terwijl de kosten echt wel lager gaan zijn.
acku is online now   Reply With Quote
Old 15-04-2021, 07:52   #2708   link
Deff
!= Deffe

Quote:
Originally Posted by Jaak View Post
Ik ben voor alle duidelijkheid ook geen john aan de rooi lichten en snap ook niet wat er cool is aan nen auto die snel optrekt.
Indien een wagen echt 100% utilitair is voor jou ga dan vooral voor een (goed uitgeruste) SUV. Indien je af en toe een beetje plezier krijgt uit het effectieve rijden (niet alleen snel rechtdoor), doe dat dan niet. Zo heb ik de keuze voor mezelf eenvoudig gemaakt.

Quote:
Mag ik vragen waar ge dan uiteindelijk voor gekozen hebt, Deff? Effectief Tesla?
In mijn pakket zit enkel Model 3 en ben geen fan van die esthetiek. En die Polestar 2 vind ik ook kakkelelijk. Ik heb natuurlijk ook gewoon slechte smaak, trek het u niet aan.
Model 3 Long Range inderdaad, zoals redelijk wat mensen tegenwoordig. Ben ook niet de grootste fan van het exterieur al valt dat nog wel mee. Het interieur van de Polestar is een pak mooier / beter volgens mij, maar die komt met Android auto, en dat krijg je mij momenteel echt niet verkocht.

Quote:
Bovendien kost elentriek een pak geld en ben ik onder normale omstandigheden niet thuis als de zonne schijnt. Dus thuis zo'n laadpaal zetten is ook gewoon tof voor in 't weekend. En om elke keer een pint te moeten pakken in de Van Der Valck in Machelen om te superchargen heb ik ook weinig goesting.
Bij ons zit die laadpaal mee in de leaseofferte (neemt uiteraard wel deel van budget) en de paal is meteen mijn eigendom. Thuis opladen met zo een paal is ook volledig terugbetaald volgens markttarief, dus het kost je 'niets'. Als je op dagelijkse basis minder dan 350km doet (dat is mijn worst case bereik met 90% batterij wanneer het vriest en je zware tegenwind hebt) kom je enkel aan superchargers terecht wanneer je zowel thuis als op kantoor niet kan laden of tijdens road trips. (heb 6 maand gereden zonder paal thuis, opladen op kantoor, supermarkt of op openbare parkings). Als je panelen hebt ben je altijd goed af met Elektrisch of PHEV, je gaat altijd eigenverbruik kunnen verhogen (al was het maar op zonnige weekenddagen van mei tot september). En ver elke PHEV of elektrische wagen heeft een app om op afstand opladen te beheren.

Bij ons ligt de limiet op 25.000 km per jaar voor elektrisch of hybride te rijden. Pols anders eens bij de fleetmanager, want die surveys dien vooral om de kilometervreters weg te houden
Deff is offline   Reply With Quote
Old 15-04-2021, 07:54   #2709   link
Ja-Rune
Eigenaar, he/they/cis

Ja-Rune's Avatar

Quote:
Maar de 1.6 heeft wel meer vermogen dan de 2 liter, dus ik weet niet of dat zozeer een nadeel is.
Ja nee natuurlijk niet, maar het is al lang niet meer zo dat het duidelijk dat een c200 een 2 liter is. Een c200 heeft nu een 1500. De c220 krijgt dan weer een 2 liter.
Een 320 is een 2 liter. Duidelijk. Maar een 330 ook.

Quote:
Originally Posted by Matthias View Post
Bewoners betalen belastingen. Gasten hebben zich te gedragen: voeten vegen en niet te veel neuten.
Quote:
Originally Posted by tragezot View Post
ik kan u verzekeren, het gras groeit.
Ja-Rune is offline   Reply With Quote
Old 15-04-2021, 07:57   #2710   link
Deff
!= Deffe

Quote:
Daarmee bedoel ik: die diesel zal goedkoper zijn in aanschaf, maar aan een PHEV is (denk ik?) minder onderhoud, is het fiscaal voordeliger voor de werkgever in aankoop en zal de doorverkoopwaarde hoger zijn. Heeft dat impact op het leasingbudget?

Heeft sowieso impact op budget, maar prijsverschil tussen benzine / diesel / hybride kan ook variëren per merk / model /periode. Dus moeilijk een lijn door te trekken. Soms zijn er specifieke kortingen op bepaalde motorisaties, en zoals acku ook al aangeeft, dat hele 'TCO' verhaal blijft voor mij toch belachelijk wazig. Heb ook het gevoel dat een EV zoals Model 3 vandaag 'te duur' is bij leaseplan en dat ze redelijk pessimistische inschattingen maken voor laadkosten en restwaarde.
Old 15-04-2021, 08:03   #2711   link
Deff
!= Deffe

Ik heb trouwens enkele collega's waar ik goed mee overeenkom en die in de vakantieperiodes met plezier een week of twee hun soccermom wagens omruilen voor iets met wat meer paarden, dus op die manier heb ik ook wel het beste van beide werelden, maar dat zal misschien niet overal even courant zijn (is ook expliciet gecheckt met fleetmanager, en is perfect ok voor verzekering, enkel eigen risico blijft van toepassing). En deze zomer ga ik sowieso met de Model 3 naar het zuiden van Frankrijk, als het tegenvalt wissel ik volgende keer wel voor een Renault Scenic of Skoda Kodiaq met een collega.
Old 15-04-2021, 08:08   #2712   link
Jaak
she/her

Jaak's Avatar

Quote:
Originally Posted by Deff View Post
Indien een wagen echt 100% utilitair is voor jou ga dan vooral voor een (goed uitgeruste) SUV. Indien je af en toe een beetje plezier krijgt uit het effectieve rijden (niet alleen snel rechtdoor), doe dat dan niet. Zo heb ik de keuze voor mezelf eenvoudig gemaakt.
Ja, boeit mij dus weinig.
Vooral functioneel idd: veel kofferruimte is een must sowieso. Voor de rest gewoon comfortabel zitten uiteraard.

Quote:
Model 3 Long Range inderdaad, zoals redelijk wat mensen tegenwoordig. Ben ook niet de grootste fan van het exterieur al valt dat nog wel mee. Het interieur van de Polestar is een pak mooier / beter volgens mij, maar die komt met Android auto, en dat krijg je mij momenteel echt niet verkocht.
Moet idd Carplay op zitten voor mij
Zit bij BMW ook in Corporate pack, dus dat heeft al een streepje voor!

Quote:
Thuis opladen met zo een paal is ook volledig terugbetaald volgens markttarief, dus het kost je 'niets'.
Ha, is dat zo? Wist ik niet. Worden die laadgegevens dan geëxporteerd uit uw auto/app en door te geven aan de leasingmaatschappij - of hoe werkt dat?
Jaak is offline   Reply With Quote
Old 15-04-2021, 08:10   #2713   link
acku
Unbanned

acku's Avatar

De laadpaal meet zelf en geeft dat door via een netwerk dacht ik, dat stuk wordt terugbetaald aan een 24cent/kwh (te bevestigen Deffe?)
Wat inderdaad erg goed is als je zonnepanelen hebt en digitale teller. Zo plan ik eigen verbruik te verhogen. Leasing betaalt 24 cent terwijl eandis maar 4 cent betaalt ofzo
Old 15-04-2021, 08:21   #2714   link
Erik701
Senior Member

Erik701's Avatar

Quote:

De TCO van een PHEV ligt (theoretisch) lager. Dus in leasing zal die PHEV goedkoper zijn. Onmiddellijk ook de reden waarom ik een PHEV wilde: meer wagen voor zelfde leasebudget (VAA niet meegerekend). Ik kom van een vrij standaard XC60 D3, en heb nu, voor minder geld, een compleet uitgeruste X3 x-drive 30e, met alle optie packs en wat losse zaken er bij (M-pack, m-sportzetels, harmann cardon, panoramisch dak, adaptive cc, hud, ... zelfs de meest nutteloze opties zoals blauwe remklauwen en een verstelbare achterbank)
Quote:
Moet idd Carplay op zitten voor mij
Ik dacht ook dat ik Carplay wilde (Waze + spotify), maar ik gebruik het eigenlijk nooit. De navigatie van BMW is goed, heel goed. Grote kaart, schematisch overzicht op je dashboard en pijltjes op de hud, deftige verkeersinformatie, en zelfs aanduiding van laadpalen met hun beschikbaarheid. Bij Waze heb je enkel de Waze interface op de middenconsole, that's it. En geen mogelijkheid om zowel bmw navigatie + Waze tegelijk te gebruiken. Ook de BMW integratie van Spotify is beter veel, met die van Carplay kan je niet eens zoeken lol.

Last edited by Erik701; 15-04-2021 at 08:30.
Old 15-04-2021, 08:39   #2715   link
Jack Carver
Senior Member

Jack Carver's Avatar

Klopt wel, zolang ik betalende service van audi had gebruikte ik waze niet meer.
Maar was wel betalend.
Jack Carver is online now   Reply With Quote
Old 15-04-2021, 08:57   #2716   link
moby1kenobi
Senior Member

moby1kenobi's Avatar

Quote:
Het hele hybride verhaal is wel een farce.
Het hangt toch vooral af van je persoonlijke situatie.

Eind deze maand komt m'n nieuwe X5 hybrid binnen (60-70km elektrisch bereik tot 80-90km/u)
Ik heb voldoende zonnepanelen liggen op mijn bureau, dus ik kan een hele dag opladen.
Op zondag kan hij overdag thuis opladen (ook zonnepanelen)

Dus ik denk niet dat ik nog veel zal tanken:
- 80% van mijn verplaatsingen zijn < 20km (woon-werk op een baan waar je 70/u mag)
- De andere 19% is max 40-50 km met een deel snelweg
- En dan 1x per maand naar de luchthaven (waar ik ook kan opladen) of een uitstap met de familie.
Old 15-04-2021, 09:03   #2717   link
Blade
Petrolkop

Blade's Avatar

Wordt hier elke dag opgeladen. Ale, nu niet, door wegenwerken kan ik niet in mijn garage. Moest ik nu een EV hebben, ik was ferm gescheten

Navigatie van BMW (in combinatie met RTTI) is echt top. Heb totaal geen nood aan Waze en consoorten.

Quote:
Originally Posted by acku View Post
Over leasing en PHEV/BEV. Vooral bij piure EV heb ik het gevoel dat ze datnog niet goed compenseren, de TCO. Ze bekijken het nog vooral als dure luxewagen, plaatsen het gelijk met een benzine die evenveel kost. Mijn Model3 LR is dubbel zo duur in leasing als mijn Renault Grand Scenic voordien. Terwijl de kosten echt wel lager gaan zijn.
Die model 3 is dan ook (letterlijk) dubbel zo duur als die grand scenic. Die model 3 LR is dan ook een dure luxewagen.

Last edited by Blade; 15-04-2021 at 09:07.
Blade is online now   Reply With Quote
Old 15-04-2021, 09:14   #2718   link
acku
Unbanned

acku's Avatar

Quote:
Originally Posted by Blade View Post

Die model 3 is dan ook (letterlijk) dubbel zo duur als die grand scenic. Die model 3 LR is dan ook een dure luxewagen.
in aankoop, niet in TCO dat rekening houdt met
- aankoop
- verbruik
- onderhoud
- verzekering
- herverkoopwaarde

Die Scenic Diesel zal niet veel opbrengen in verkoop
Old 15-04-2021, 09:24   #2719   link
flexium
Sr member, jr poster

Helemaal terzijde mening van een nobody:
Als ik koningkeizerpresident van de wereld zou zijn, ik zou SUV's verbieden voor iedereen die niet wekelijks op landbouwwegen rijdt of een aanhangwagen trekt.
flexium is offline   Reply With Quote
Old 15-04-2021, 09:30   #2720   link
Deff
!= Deffe

Uw probleem is opgelost Jaak, wacht nog paar weken en bestel deze: https://www.autowereld.be/autonieuws...k-prijzen.html
Reply

Shrimp Refuge Forums > Amusement > Hot Wheels

Thread Tools

Posting Rules