Go Back   Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Reply

Thread Tools
Old 15-04-2021, 15:07   #1701   link
acku
Unbanned

acku's Avatar

Quote:
Originally Posted by frenzal View Post
Op hoeveel eigenverbruik rekent de zonnepaneelverkoper? De berekeningen waren vroeger altijd optimistisch maar redelijk eenvoudig te berekenen dankzij het terugdraaien.

worst case scenario, 100% injectie: 5000kWh aan 4.5cent = 225/jaar = 31 jaar

50% eigen verbruik = besparing van 2500 kWh aan 25cent = 625/jaar + 112/jaar = net geen 10jaar
en 50% lijkt mij al heel optimisch
Quote:
Originally Posted by HeLLBirD View Post
Ik denk dat je dat mis ziet, Acku.

De installatieprijs is met 2/3de gezakt in 5 jaar tijd, én de panelen zijn op die tijd ook een pak geëvolueerd. Lagere installatiekosten + een grotere opbrengst combineert zich in de mogelijkheid om op evenveel jaren alles terug te verdienen, zonder daarvoor nood te hebben aan subsidies of een terugdraaiende teller (onze berekening houdt trouwens geen rekening met onze teller die op dit moment nog terug draait).

Of dat nu op 6 jaar is, of op 9 jaar, daar lig ik niet wakker van.
Frenzal rekende nochtans uit. 50% eigen verbruik haal je echter niet, dat is enkel tijdens de zonmomenten. Een batterij kan dat deels verschuiven naar de nacht, mocht je dat hebben maar ook dan gooi je makkelijk 15kw/h per dag weg (30kwh per dag in de zomer), je geraakt in de zomer niet aan 10kwh verbruik per dag.
In de winter wel, met warmtepomp, maar dan trek je dat doorgaans van t net aan 25c/kwh want geen zon, en vaak in de ochtend en avond als zon er niet is

Eigen verbruik, ik zie t niet tenzij je iets hebt dat kan slurpen. Zoals een EV.
acku is offline   Reply With Quote
Old 15-04-2021, 15:17   #1702   link
HeLLBirD
You ain't seen me, aight!

HeLLBirD's Avatar

Ik heb geen idee. En eerlijkgezegd interesseert het me ook niet. Ik ben er me zeker van bewust dat de verkopers de cijfers altijd wat mooier durven weergeven dat wat ze in realiteit zijn, maar tegelijkertijd denk ik ook niet dat ze vlakaf gaan liegen en de cijfers zo gaan manipuleren dat het compleet fout is.

Zolang het geen 100% weggesmeten geld is, lig ik er niet wakker van. Ik zie het ook niet echt als een investering waar ik de dagen van af tel tot ik de centjes zie binnenrollen ofzo. Het zijn maar zonnepanelen.
HeLLBirD is offline   Reply With Quote
Old 15-04-2021, 15:27   #1703   link
acku
Unbanned

acku's Avatar

Ik denk eerlijk gezegd wel dat de hele sector van zonnepanelen en warmtepompen nu op zijn gat ligt, ondanks alle goeie bedoelingen. De economische bodem is weg. Ze moeten nu heel agressief duwen om nog iets te verkopen.
Zou ervan uitgaan dat de helft failliet gaat komende jaren
Old 15-04-2021, 15:39   #1704   link
lapino
Senior Member

lapino's Avatar

Denk dat dit nog wel zal meevallen, niet vergeten dat je voor nieuwbouw sowieso al deel verplicht bent. En voor veel mensen zal een kleine investering in zonnepanelen toch wel iets schelen. Wij hebben die indertijd specifiek gekocht voor extra verbruik zwembad en jacuzzi. Dekt uiteraard niet 100% af (is al aan het opwarmen sinds begin april, maar met koude nachten gaat dit héél traag en op bewolkte dagen is dat dokken, maar bij zonnige dagen is dat aan 0 euro opwarmen). Maar scheelt toch, al is het maar om niet elk jaar pakweg 2.000 euro aan elec extra te betalen voor die luxe.

Investering was hier rond 10K, als ik me daarmee elk jaar 1.000 euro uitspaar per jaar, ben ik al ferm content. Natuurlijk was die terugdraaiende teller voor ons ideaal, maar het is er nu niet meer (wij hebben al een DM) en dat is klote ja, maar dan nog ben ik blij dat ik ze heb. Verbruik over hele dag (incl zwembad dat aan het opwarmen is en jacuzzi die paar keer per dag filtert) is nu +- 50Kwh/dag en daarvan is er op een zonnige dag ongeveer 25Kwh à 35Kwh eigen verbruik. Dan brengen ze toch op. En eens dat zwembad op temperatuur is én het is wat warmer, dan is dagverbruik misschien nog de helft.

Even ter info, ons verbruik/opbrengst van vandaag (zonnige dag):

When I die, I want to die like my grandfather, who died peacefully in his sleep. Not screaming like all the passengers in his car.
lapino is offline   Reply With Quote
Old 15-04-2021, 15:56   #1705   link
B0Yke
Senior Member

B0Yke's Avatar

Quote:
Originally Posted by lapino View Post

Even ter info, ons verbruik/opbrengst van vandaag (zonnige dag):
Gewoon uit curiositeit, kan je die grafiek eens posten van 24u tijd?
B0Yke is offline   Reply With Quote
Old 15-04-2021, 16:07   #1706   link
-Tarantula-
Senior Member

mail gehad van fluvius, of ik een afspraak wil maken voor de meteropname anders moeten ze de standen schatten.. hmmm, ik ga de gok wagen op geschatte standen want volgens mij willen ze die afspraak om dan een installateur de sturen voor het installeren van de nieuwe teller ondanks beloftes dat dit nog tot 2025 zou duren...
-Tarantula- is offline   Reply With Quote
Old 15-04-2021, 16:15   #1707   link
lapino
Senior Member

lapino's Avatar

Quote:
Originally Posted by B0Yke View Post
Gewoon uit curiositeit, kan je die grafiek eens posten van 24u tijd?
Dinsdag. Je ziet mooi de pieken. Rond 5u jacuzzi die filtert, om 8u zwembad tot 20u, om 15u nog eens jacuzzi die filtert. En rond 18u/19u combinatie van koken, vermoed wasmachine enz. En om 21u ben ik nog eens in jacuzzi gaan zitten, en dan ook efkes in gang gestoken dus. Om geld te sparen moet je zo'n dingen natuurlijk niet in huis hebben. Maar (los van investering) er zijn genoeg mensen die 2.500 euro betalen om 1 of 2 weken in Zuiden in een villa aan zwembad te liggen, ik heb voor dat geld eigenlijk 5 maand 'vakantie' (afhankelijk van weer natuurlijk maar met onze zomers tegenwoordig...)

(beetje copy&paste moeten doen in photoshop, want in app is dat niet zichtbaar op 1 scherm)

When I die, I want to die like my grandfather, who died peacefully in his sleep. Not screaming like all the passengers in his car.

Last edited by lapino; 15-04-2021 at 16:19.
lapino is offline   Reply With Quote
Old 15-04-2021, 17:12   #1708   link
B0Yke
Senior Member

B0Yke's Avatar

Quote:
Dinsdag. Je ziet mooi de pieken. Rond 5u jacuzzi die filtert, om 8u zwembad tot 20u, om 15u nog eens jacuzzi die filtert. En rond 18u/19u combinatie van koken, vermoed wasmachine enz. En om 21u ben ik nog eens in jacuzzi gaan zitten, en dan ook efkes in gang gestoken dus. Om geld te sparen moet je zo'n dingen natuurlijk niet in huis hebben. Maar (los van investering) er zijn genoeg mensen die 2.500 euro betalen om 1 of 2 weken in Zuiden in een villa aan zwembad te liggen, ik heb voor dat geld eigenlijk 5 maand 'vakantie' (afhankelijk van weer natuurlijk maar met onze zomers tegenwoordig...)

(beetje copy&paste moeten doen in photoshop, want in app is dat niet zichtbaar op 1 scherm)
Hm, da's inderdaad toch best veel dat je 'verliest' zonder terugdraaiende teller..
B0Yke is offline   Reply With Quote
Old 15-04-2021, 17:16   #1709   link
acku
Unbanned

acku's Avatar

Quote:

dat is interessant, met de info dat zwembad van 8u tot 20u is, zie je duidelijk dat dat het grootste deel van eigen verbruik is.
Dus ja voor u zeer zinvol.

Voor de gewone mens zonder echter...
Old 16-04-2021, 06:21   #1710   link
Erik701
Senior Member

Erik701's Avatar

Send a message via ICQ to Erik701 Send a message via MSN to Erik701 Send a message via Skype™ to Erik701
Ik denk dat je dat misziet, HeLLBirD
Quote:
De installatieprijs is met 2/3de gezakt in 5 jaar tijd
De mijne zijn exact 5 jaar geleden geinstalleerd. 34x 280 Wp. Ok, minder opbrengst per paneel, maar ik betaalde 11k voor 9,5 kWp, das minder dan jij nu betaald hebt.
Erik701 is offline   Reply With Quote
Old 16-04-2021, 07:38   #1711   link
Matthias
*snore*

In Limburg koopt je natuurlijk ook nog een groot brood voor 42 frank.
Matthias is offline   Reply With Quote
Old 16-04-2021, 08:12   #1712   link
acku
Unbanned

acku's Avatar

Nee serieus, de onze waren ook 7K (exclusief) voor 5K WP en omvormer 3.6K WP in 2018

Leveren en plaatsen van zonnepanelen € 6 870,69 €
Panelen
PV-Installatie 14 x Bisol 360WP = 5040 WP
14 st BISOL BMO PREMIUM 360WP Fullblack Mono

dus zo hard zakken ze niet meer
Old 16-04-2021, 08:57   #1713   link
HeLLBirD
You ain't seen me, aight!

HeLLBirD's Avatar

Quote:
Originally Posted by Erik701 View Post
Ik denk dat je dat misziet, HeLLBirD
De mijne zijn exact 5 jaar geleden geinstalleerd. 34x 280 Wp. Ok, minder opbrengst per paneel, maar ik betaalde 11k voor 9,5 kWp, das minder dan jij nu betaald hebt.
Hangt er nog altijd vanaf van welk merk panelen en wat voor installatie hé. Wij hebben offertes gekregen die zelfs (net) onder de 5000 euro gingen.

Maar goed, zoals gezegd ken ik er maar weinig van en interesseert het me ook niet om me erin te verdiepen. Ik wou gewoon even een richtlijn geven, door te zeggen wat het ons gekost heeft, omdat daar naar gevraagd werd in de thread.

'k Zal het nooit meer doen.
HeLLBirD is offline   Reply With Quote
Old 16-04-2021, 10:17   #1714   link
frenzal
awesome

frenzal's Avatar

ze hebben hellbird iets wijsgemaakt maar het is ok want het interesseert hem toch niet
frenzal is online now   Reply With Quote
Old 16-04-2021, 10:23   #1715   link
acku
Unbanned

acku's Avatar

Wij zijn hier om voor u te rekenen he, enkel jammer dat het na de feiten was
Ben nog steeds blij dat je het doet, de sector en ons mileu heeft dat nodig
Old 16-04-2021, 12:07   #1716   link
Erik701
Senior Member

Erik701's Avatar

Send a message via ICQ to Erik701 Send a message via MSN to Erik701 Send a message via Skype™ to Erik701
Quote:
Hangt er nog altijd vanaf van welk merk panelen en wat voor installatie hé.
Dus je impliceert dat mijn installatie met 'goedkope brol' gedaan is? Amerisolar panelen en een SMA omvormer, slecht is dat toch niet. En qua opbrengst zit ik elke maand in de top 10% op zonstraal.be (opbrengst per WP).

Zoals Acku zegt, je doet wat je wilt, maar je hebt niet de meest economische keuze gemaakt denk ik.
Erik701 is offline   Reply With Quote
Old 16-04-2021, 12:12   #1717   link
onbewust
the king of the divan

onbewust's Avatar

Het is zover:

mijn zonnepanelen > uw zonnepanelen

Edit: mag een slotje op
[00:37:26] <blumcole> ik ben ooit eens rond 9 wakker geworden in mijne zetel en der lag nen drol in de wc maar geen wc papier
onbewust is offline   Reply With Quote
Old 16-04-2021, 12:31   #1718   link
Lacroix
Forty-Two

Lacroix's Avatar

En ik sta steeds boven den Erik!
Lacroix is offline   Reply With Quote
Old 16-04-2021, 12:42   #1719   link
Teki
Supercapitalist

Teki's Avatar

Quote:
Originally Posted by Lacroix View Post
En ik sta steeds boven den Erik!
Bigger E-Penis

https://www.omv.com/en/news/201203-o...ovoltaic-plant

0.25% van ons verbruik hahahaha, tgaat efkes duren
Teki is offline   Reply With Quote
Old 16-04-2021, 13:04   #1720   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Hier in't straat hangt sinds een paar weken een spandoek van een plaatselijk zaakje.

ZONNEPANELEN
NU OF NOOIT

hahaha :')

Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Thread Tools

Posting Rules