Go Back   Shrimp Refuge Forums > Shrimp Town > Shrimp Town

Reply

Thread Tools
Old 16-04-2021, 11:36   #221   link
Mr. Santa

Mr. Santa's Avatar

Nog iets waar ik aan denk Fidoh: weegt ge uw koffie eenmaal hij gemalen is, of is het alleen op de timer van de molen? Want sommige molens zijn minder precies en malen in dezelfde tijd soms een halve tot een gram meer of minder in dezelfde tijd.

En die 1 gram meer of minder kan al een verschil geven van een paar seconden in uw extractie.
Old 16-04-2021, 11:52   #222   link
Fidoh
Bordspelnerd

Fidoh's Avatar

Ik hou de hopper van de molen leeg en weeg koffie af voordat ik hem maal. Ik weeg regelmatig achteraf ook eens na, en da's toch meer dan accuraat genoeg. Wijkt max 0,1g af.
Fidoh is offline   Reply With Quote
Old 16-04-2021, 12:27   #223   link
Mr. Santa

Mr. Santa's Avatar

Nice, dan ligt het daar al niet aan.
Die Sette 270 staat wel gekend om een vrij gelijkmatig maalresultaat te hebben. Niet even goed als topgrinders natuurlijk, maar volgens mij gaat 3-4 seconden verschil in de extractie alvast niet daarvan komen, als ge uw maalschijven af en toe eens schoon borstelt.

Gelijkmatigheid bij verdeling en tamping + rechtheid van tampen zou ik dan zeggen. Een naked portafilter is uw vriend.
Old 16-04-2021, 13:39   #224   link
Tyrael
Senior Member

Tyrael's Avatar

Quote:
Originally Posted by Mr. Santa View Post
Niet helemaal mee akkoord. Zo'n leveler als die Motta compresseert de koffie een beetje, maar het is niet de hoofdfunctie. De eerste functie van zoiets is om de koffie zo gelijkmatig mogelijk te verdelen in de filter, zodat het tampen daarna net minder inconsitentie zal veroorzaken. Beter verdeelde koffie = koffie die overal gelijkmatig wordt aangeduwd bij het tampen = minder channeling = consistentere extractie.

De compressie van die leveler alleen is volgens mij niet voldoende om echt genoeg weerstand te creŽren. En als het een goed ingestelde leveler is, zult ge bij het tampen net beter overal dezelfde druk uitoefenen, en is het dus prima om die twee te combineren.
Ik doe in ieder geval beide, en het lukt steeds beter om een consistent resultaat te krijgen. Als het bij mij fout gaat, gaat het meestal fout bij het niet recht genoeg tampen. Nadat ik heb aangeduwd controleer ik vaak op zicht of de tamper recht staat voor ik hem wegneem, dat toont me wel vaak hoeveel mijn tamping suckte.
Ik zie het nut van zo'n Motta leveler dan niet echt in. Wanneer ik mijn portafilter vul met gemalen koffie, is dat zo'n piramidehoopje en ik klop daar wat tegen zodat het gelijkmatig ligt, en dan ga ik in 1 keer over met de tamper. Recht tampen is idd even oefenen, bij iedereen is dat zo.

Je portafilter zonder en met koffie wegen voordat je gaat tampen is ook een goed idee, dan heb je al een idee van de consistentie van je gewicht. Meten is weten, eigenlijk
Old 16-04-2021, 13:47   #225   link
onbewust
the king of the divan

onbewust's Avatar

maar Tyrael, waarom gewoon wat tegen kloppen als je daar een speciaal tooltje van 30 euro voor kan kopen? zijde gij nen koffienerd of hoe zit het?
[00:37:26] <blumcole> ik ben ooit eens rond 9 wakker geworden in mijne zetel en der lag nen drol in de wc maar geen wc papier
onbewust is offline   Reply With Quote
Old 16-04-2021, 13:59   #226   link
Mr. Santa

Mr. Santa's Avatar

Ik zeg niet dat het zonder leveler niet lukt hť mannen.

Tuurlijk kunt ge dat verdelen ook gewoon handmatig doen, dat vraagt gewoon nog wat extra oefening en gewenning, los van het tampen dat daarna komt.
Een leveler gebruiken maakt het gewoon makkelijker om een consistent resultaat te krijgen. Tyrael zei dat een leveler+tamper meer inconsistentie zou geven, daar ging ik niet mee akkoord.
Old 16-04-2021, 14:36   #227   link
Mr. Santa

Mr. Santa's Avatar

Quote:
Originally Posted by rooz View Post
ipv uw wijvenkoffie die ge gemaakt hebt met uw veganmelk beta potter
Sup fag is dit meer uw ding

#shrimpstagram
Old 16-04-2021, 16:02   #228   link
Fidoh
Bordspelnerd

Fidoh's Avatar

Welk recept gebruikt ge, Santa? Ik mik meestal zowat op 16g in, 32g uit, in 25-30 seconden.

'k Heb eens op de markt koffiebonen gekocht, maar dat zijn van die extreem donker gebrande Italiaanse-stijlespressobonen. Trekt op niet veel, maar ik denk dat ik dat misschien ook gewoon anders moet benaderen? Enig idee?
Old 16-04-2021, 16:54   #229   link
kar
Public servant

kar's Avatar

Vandaag was de dag: verjaardag van de vriendin en dus voor het eerste de hario koffiemolen geprobeerd met gebrande bonen van agostini koffiebranderij, redelijk donker gebrand guatemala single origin (op 3/4 van het streepje). 30 gr gemalen op een halve liter water, wel gewoon door het standaard koffiemachien hier thuis.

We hebben alletwee even moeten wennen aan de smaak, veel minder sterk dan de zaken die je in de winkel koopt, meer uitgesproken. Nu zal het zoeken zijn naar de juiste maalstand en de lekkere bonen. En een betere weegschaal voor in de keuken, want de onze meet maar op 3gr nauwkeurig.

En ik drink duidelijk nog altijd niet graag koffie.
kar is offline   Reply With Quote
Old 16-04-2021, 16:56   #230   link
Mr. Santa

Mr. Santa's Avatar

Quote:
Originally Posted by Fidoh View Post
Welk recept gebruikt ge, Santa? Ik mik meestal zowat op 16g in, 32g uit, in 25-30 seconden.
Dat hangt sterk af van de soort koffieboon en vooral hoe hard hij geroosterd is. Dit is nu een redelijk licht gebrande boon die vrij zurig smaakt, dus laat ik hem graag wat langer lopen om te balanceren.
Hier was het nu 15gr in, 50gr uit, 38 seconden.
Misschien moet ik hem nog een tikkeltje fijner malen met wat minder gram out.

Uw 1:2 ratio in 25-30 sec is prima voor traditionele espresso, zeker bij wat harder gebrande bonen.

Quote:
Originally Posted by Fidoh View Post
'k Heb eens op de markt koffiebonen gekocht, maar dat zijn van die extreem donker gebrande Italiaanse-stijlespressobonen. Trekt op niet veel, maar ik denk dat ik dat misschien ook gewoon anders moet benaderen? Enig idee?
Goh, ik kan dat nochtans ook heel hard appreciŽren. Zo'n typische donker geroosterde Italian style espressoboon geeft veel makkelijker een vollere smaak met een dikke laag crema.
Het risico is gewoon: meer gebrand = poreuzer = makkelijkere extractie.
Bij zo'n bonen is het makkelijk om te overextracten en een te bittere, rokerige, verbrande smaak te krijgen. Als ge dat voorhebt zal het waarschijnlijk helpen om een tikketje groffer te malen. Maar sowieso met kleine stapjes werken.
Old 16-04-2021, 17:02   #231   link
Alex
Soupe du jour

Alex's Avatar

Fidoh!!!
Alex is offline   Reply With Quote
Old 16-04-2021, 17:05   #232   link
Matthias
*snore*

Zeg, Fidoh, hoe luid is die Sette nu eigenlijk echt?

Overweeg het zelf nog altijd als vervanging omdat ik hoop daarmee ook voor mijn gewone koffie te kunnen maken. Mijn huidige grinder is niet rap genoeg af te stellen daarvoor. En met de hand malen gets old na een jaar met twee thuis werken (en dus 2 a 3 kannen per dag).
Matthias is offline   Reply With Quote
Old 16-04-2021, 17:08   #233   link
Mr. Santa

Mr. Santa's Avatar

Quote:
Originally Posted by kar View Post
30 gr gemalen op een halve liter water
Duidelijk naar Hoffmann geluisterd.

Quote:
veel minder sterk dan de zaken die je in de winkel koopt, meer uitgesproken
Hoe zou je de smaak omschrijven, eerder richting de zure kant of eerder richting de bittere kant?

Quote:
En een betere weegschaal voor in de keuken, want de onze meet maar op 3gr nauwkeurig.
Hm, 3 gram is inderdaad wel vrij onnauwkeurig, maar voor opgiet en koffiezetmachines valt dat wel nog mee. Daar proef ik pas echt een verschil vanaf 5 tot 10 gram ofzo. Bij espresso is dat een ander verhaal, daar telt elke halve gram.
Old 16-04-2021, 17:15   #234   link
kar
Public servant

kar's Avatar

De vriendin geeft aan naar de bittere kant, maar ik vond het toch een pak minder bitter dan de winkel-koffie.
kar is offline   Reply With Quote
Old 16-04-2021, 17:25   #235   link
Mr. Santa

Mr. Santa's Avatar

Quote:
Originally Posted by Matthias View Post
Ik weet niet of het op video genoeg overkomt, maar deze kerel test ook de luidheid:

Hij vergelijkt natuurlijk wel met een grinder die 2x zoveel kost, nogal een rare vergelijking.

Welke gebruikt gij nu qua elektrische en manuele molens?
Old 16-04-2021, 17:41   #236   link
Mr. Santa

Mr. Santa's Avatar

Quote:
De vriendin geeft aan naar de bittere kant, maar ik vond het toch een pak minder bitter dan de winkel-koffie.
Maar ook gij zou niet echt zeggen dat hij zuur is? Dan zou ge altijd kunnen proberen om wat groffer te malen en zien of ge dat lekkerder vindt.
Maar 't is zoals ge zei, een beetje mee experimenteren. It's half the fun.
Old 16-04-2021, 18:17   #237   link
Matthias
*snore*

En ascaso isteel (conisch) en een Hario Skelter, S. Beiden zeker ok in wat ze moeten doen, maar alles elektrisch in een toestel met mogelijkheid rap te switchen is wat aantrekt in de Sette.
Matthias is offline   Reply With Quote
Old 16-04-2021, 18:53   #238   link
Fidoh
Bordspelnerd

Fidoh's Avatar

Quote:
Originally Posted by Alex View Post
Fidoh!!!
ALEX!!!

Quote:
Originally Posted by Matthias View Post

Overweeg het zelf nog altijd als vervanging omdat ik hoop daarmee ook voor mijn gewone koffie te kunnen maken. Mijn huidige grinder is niet rap genoeg af te stellen daarvoor. En met de hand malen gets old na een jaar met twee thuis werken (en dus 2 a 3 kannen per dag).

Wel aan de luide kant, maar is voor mij amper een factor. Als ge hem in uw slaapkamer zet, gaat uw partner er misschien wel wakker van worden, ja, maar wie doet dat?

Hij maalt 16g in +/- 6 seconden. Zo lang kan ik mijn gesprek wel even pauzeren. Mijn vorige molen was ook luid, maar deed daar meer dan 20 seconden over.

De vergelijking met Niche Zero is inderdaad wat scheef. Niche kost toch een pak meer. Da's bijna een andere categorie, imo.

Als geluid een factor is, zou ik in die prijscategorie kijken naar Eureka Mignon Silenzio.
Old 17-04-2021, 08:18   #239   link
rooz
he/him

rooz's Avatar

Ga normaal een dezer om de Barista Pro, welke bonen kopen?
I want that Kazaar taste
rooz is offline   Reply With Quote
Old 17-04-2021, 14:10   #240   link
Fidoh
Bordspelnerd

Fidoh's Avatar

Wat is Kazaar taste?

Ik heb https://www.cuperuskoffie.be/koffie/ altijd goeie prijs-kwaliteit gevonden. 'k Heb er al vaak besteld en heb nooit koffie gekregen die langer dan 2 weken eerder geroast was. Ze leveren gratis vanaf €25. (Caffenation, ook heel goed, pas vanaf €40)

Ze hebben veel soorten, maar ik zou aanraden om niet in te kleine verpakkingen te bestellen. Beter 500g of een kilo van dezelfde koffie dan 4 verschillende pakjes van 250g. Je maler correct ingesteld krijgen kost al makkelijk 40-50 gram koffie, en je moet dat met een nieuwe soort koffie telkens min of meer opnieuw doen.
Reply

Shrimp Refuge Forums > Shrimp Town > Shrimp Town

Thread Tools

Posting Rules