Go Back   Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Reply

Thread Tools
Old 16-04-2021, 13:07   #1721   link
Jaak
she/her

Jaak's Avatar

Quote:
Originally Posted by Potenza View Post
Hier in't straat hangt sinds een paar weken een spandoek van een plaatselijk zaakje.

ZONNEPANELEN
NU OF NOOIT

hahaha :')
ok nooit doei
Jaak is offline   Reply With Quote
Old 16-04-2021, 14:43   #1722   link
Erik701
Senior Member

Erik701's Avatar

Send a message via ICQ to Erik701 Send a message via MSN to Erik701 Send a message via Skype™ to Erik701
Quote:
Originally Posted by onbewust View Post
Het is zover:

mijn zonnepanelen > uw zonnepanelen

Edit: mag een slotje op
Dat was het punt niet Ik heb geen idee welke panelen / omvormer Hellbird heeft, dus kan ook niet vergelijken. Ik wil ook niet vergelijken. Ik wilde enkel ontkrachten dat de prijs met 2/3e gedaald was op 5 jaar, want dat heeft hij zich laten wijsmaken.

Ondertussen wat aan het spelen geweest met de P1 poort van de digitale teller, en heb het fijn kunnen integreren met mijn Loxone domotica, zodat ik op elk moment kan zien of er verbruik of injectie is, en bvb de airco daarnaar sturen. Airco enkel aan als er injectie is, en bvb automatisch om 20u 'savonds uitschakelen.

Last edited by Erik701; 16-04-2021 at 14:46.
Erik701 is offline   Reply With Quote
Old 16-04-2021, 14:54   #1723   link
acku
Unbanned

acku's Avatar

Uwe tijd ver vooruit Dat is wat ze willen bereiken uiteindelijk, mensen die bewust omgaan met energie.
De eerste 10 jaar zal dat wel voor 90% van de gezinnen nog niet zo zijn.
acku is online now   Reply With Quote
Old 16-04-2021, 15:53   #1724   link
lapino
Senior Member

lapino's Avatar

Zou dat ook wel willen maar 15j geleden was domotica, laat staan energie en eigen verbruik niet bepaald prioriteit. Begin er maar aan met 15j oude installatie...

When I die, I want to die like my grandfather, who died peacefully in his sleep. Not screaming like all the passengers in his car.
lapino is offline   Reply With Quote
Old 16-04-2021, 17:57   #1725   link
Screamer
Senior Member

Screamer's Avatar

Daar bestaan tegenwoordig voldoende oplossingen voor.
Screamer is offline   Reply With Quote
Old 16-04-2021, 19:57   #1726   link
lapino
Senior Member

lapino's Avatar

Kleine ingreep?

When I die, I want to die like my grandfather, who died peacefully in his sleep. Not screaming like all the passengers in his car.
Old 16-04-2021, 20:22   #1727   link
rooz
he/him

rooz's Avatar

waarom stoppen bij 2 moto's als ge 2 huizen kunt kopen
rooz is offline   Reply With Quote
Old 16-04-2021, 20:33   #1728   link
lapino
Senior Member

lapino's Avatar

Wie zegt dat ik geen 2 huizen heb? 2 vrouwen, dat zou nog eens een uitdaging zijn

Old 17-04-2021, 06:38   #1729   link
Horla
Senior Member

Quote:
Originally Posted by lapino View Post
Kleine ingreep?
Ik heb hier een aantal Shelly's in gebruik. Er zijn plugs voor in het stopcontact maar je kan ook kleine bakjes installeren in de lichtschakelaar zelf. Er liggen hier wel nog redelijk wat in een doos omdat ik ontdekte dat de vorige eigenaar (die een groot deel zelf gedaan heeft) een eikel was en gewoon 1 kleur draad in de living waardoor je moeilijk weet welke kleur wat is en een gewone shelly heeft neutraal (blauw) nodig. Je hebt niet altijd neutraal in je lichtschakelaar maar wel aan je licht. Als je een armatuur hebt, kan je het daar in verstoppen. Tegenwoordig hebben ze zelfs een versie waar je geen neutraal voor nodig hebt maar die heb ik nog niet getest.

I.c.m. 3d geprinte behuizing zit er een Shelly in mijn elektriciteitskast voor mijn laadpaal en ik ga er nog een tweede steken aan die van het zwembad voor pomp en verwarming.

Ze hebben een eigen app waarin je automatisaties kan steken maar het integreert ook goed in bv Home Assistent. Het is ook een Europese producent (Bulgarije) dus niet zomaar "Chinese brol".
Horla is offline   Reply With Quote
Old 17-04-2021, 06:46   #1730   link
Erik701
Senior Member

Erik701's Avatar

Send a message via ICQ to Erik701 Send a message via MSN to Erik701 Send a message via Skype™ to Erik701
Die Shelly's kende ik niet, maar lijkt me een goedkoop alternatief voor de Loxone eigen smart sockets, die toch makkelijk 3x zo veel kosten. Je kan ze gewoon via http aansturen precies. Zit wel niets van security op, dus iedereen op je wifi kan die dingen bedienen
Old 17-04-2021, 12:07   #1731   link
Horla
Senior Member

Quote:
Originally Posted by Erik701 View Post
Zit wel niets van security op, dus iedereen op je wifi kan die dingen bedienen
Je kan tegenwoordig de web interface beveiligen met een gebruikersnaam en wachtwoord. Cloud kan je ook uitzetten als je wilt. Maar als je zo kritisch er naar kijkt dan maak je beter een aparte VLAN met SSID voor uw domotica.
Horla is offline   Reply With Quote
Old 17-04-2021, 18:48   #1732   link
acku
Unbanned

acku's Avatar

Nu we hier toch over bezig zijn, een vraagje voor de experten!

heb twee jaar geleden Niko schakelaars laten installeren, aangesloten op een bus-systeem die signalen heeft aan een domotica-kast voor licht aan en uit te zetten.
Dat was al achterhaald voor het bedraad was. Al mijn lampen zijn Hue, en dus zijn deze schakelaars contraproductief, licht moet altijd 'aan' staan. Bediening is via voice, hue app of hue dimmers.

Heb al ontdekt dat Niko wel schakelaars heeft die met Hue werken, dus deze:

kan ik vlot vervangen en geweldig, ook t bezoek krijgt ons licht aan

maar deze:

die is te groot en geen schakelaar van Hue past over dat gat? We hebben al geschilderd dus plamuren is geen optie
Old 17-04-2021, 21:58   #1733   link
Banaan
Senior Member

Banaan's Avatar

Misschien is dit een optie:
https://www.philips-hue.com/nl-be/p/.../8719514318045
Old 18-04-2021, 07:42   #1734   link
Boemenenoekinzoe
Senior Member

Boemenenoekinzoe's Avatar

Hier ook een aantal Shellys (1L, 2, Flood) en wat Z-Wave devices. Recentelijk ook een Shelly EM ge´nstalleerd in de meterkast. Zit wel met 3x220V, dus meet momenteel maar 2 van de 3 fasen:

Home Assistant hier ook met een InfluxDB en Grafana voor wat grafiekjes. Origineel mee begonnen om de rolluiken te openen en te sluiten x-aantal minuten na zonsopgang/ondergang. Productie van de zonnepanelen is via de SolarEdge API integratie.
Old 18-04-2021, 08:21   #1735   link
Jaak
she/her

Jaak's Avatar

Quote:
Ondertussen wat aan het spelen geweest met de P1 poort van de digitale teller, en heb het fijn kunnen integreren met mijn Loxone domotica, zodat ik op elk moment kan zien of er verbruik of injectie is, en bvb de airco daarnaar sturen. Airco enkel aan als er injectie is, en bvb automatisch om 20u 'savonds uitschakelen.

Cool, dit wil ik ook tegen dat de digitale teller hier staat (binnen paar jaar risitas.gif).

Momenteel is mijn airco rechtstreeks op mijn zekeringskast aangesloten en in huis is behalve mijn madam niks intelligents aanwezig.
Hoe begin ik hier best aan?
Jaak is offline   Reply With Quote
Old 18-04-2021, 11:39   #1736   link
Erik701
Senior Member

Erik701's Avatar

Is uw airco te bedienen via wifi of iets dergelijks? Of enkel via infrarood? Mijne enkel dat laatste.

Ik heb ne HomeWizard P1 meter, de API daarvan kan ik uitlezen met mijn Loxone miniserver, en deze stuurt dan via Air (draadloos protocol van Loxone) een Loxone IR Control Air aan, die dezelfde signalen als de remote van de airco uitstuurt. De logica en 'intelligentie' zit dus volledig in de Loxone, die eenvoudig via GUI te programmeren is (geen ervaring met coden vereist).

Als je dat enkel voor sturing airco wilt gebruiken is Loxone natuurlijk een dure oplossing, er zullen goedkopere oplossingen bestaan, op basis van een RaspBerry PI met Domoticz bijvoorbeeld.

Last edited by Erik701; 18-04-2021 at 11:44.
Old 18-04-2021, 12:45   #1737   link
frenzal
awesome

frenzal's Avatar

Ik heb geen airco maar je hebt dingen zoals sensibo die bestaande aircos 'smart' maken
frenzal is online now   Reply With Quote
Old 19-04-2021, 08:57   #1738   link
Boemenenoekinzoe
Senior Member

Boemenenoekinzoe's Avatar

Quote:
...

Als je dat enkel voor sturing airco wilt gebruiken is Loxone natuurlijk een dure oplossing, er zullen goedkopere oplossingen bestaan, op basis van een RaspBerry PI met Domoticz bijvoorbeeld.
Ik zou dan wel voor home assistant gaan, en niet voor Domoticz. Frequentere releases, betere GUI, ...
Old 19-04-2021, 09:12   #1739   link
acku
Unbanned

acku's Avatar

Quote:
Originally Posted by acku View Post
Nu we hier toch over bezig zijn, een vraagje voor de experten!

heb twee jaar geleden Niko schakelaars laten installeren, aangesloten op een bus-systeem die signalen heeft aan een domotica-kast voor licht aan en uit te zetten.
Dat was al achterhaald voor het bedraad was. Al mijn lampen zijn Hue, en dus zijn deze schakelaars contraproductief, licht moet altijd 'aan' staan. Bediening is via voice, hue app of hue dimmers.

Heb al ontdekt dat Niko wel schakelaars heeft die met Hue werken, dus deze:

kan ik vlot vervangen en geweldig, ook t bezoek krijgt ons licht aan

maar deze:

die is te groot en geen schakelaar van Hue past over dat gat? We hebben al geschilderd dus plamuren is geen optie
iemand iets voor deze?
Old 19-04-2021, 10:20   #1740   link
Screamer
Senior Member

Screamer's Avatar

Quote:
Originally Posted by acku View Post
iemand iets voor deze?
Als je het niet erg zou vinden dat er een ander merk zou zitten:
https://www.senic.com/friends-of-hue-smart-switch
Deze kunnen met klassieke afdekplaten gebruikt worden boven elkaar.
Screamer is offline   Reply With Quote
Reply

Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Thread Tools

Posting Rules