Go Back   Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Hardware & Software

Reply

Thread Tools
Old 06-04-2021, 18:28   #6461   link
lapino
Senior Member

lapino's Avatar

Ik heb zelf een M1 Air met 8gb gekocht. Gebruik daarop doorsnee dingen zoals Edge, Twitter enz en doe (voornamelijk) foto-bewerking met Lightroom en Photoshop. Nog geen enkele keer gevoel gehad dat die niet voldoet. Is echt voor zijn geld absoluut top qua performance en (vooral) batterij.

When I die, I want to die like my grandfather, who died peacefully in his sleep. Not screaming like all the passengers in his car.
lapino is offline   Reply With Quote
Old 15-04-2021, 17:16   #6462   link
Jaak
she/her

Jaak's Avatar

Uiteindelijk voor Mac Mini M1 (16Gb) gegaan. Vandaag toegekomen, straks installeren!
Laptop kan nog wel even wachten, ‘t is vooral om mijn i5 van 2017 te vervangen.

De apps-thread is al eventjes dood, dus hier de vraag stellen: zijn er bepaalde must have apps om het leven aangenamer te maken?

So far weet ik:
- Rectangle (om vensterkes makkelijk te laten scalen zoals in Windows - gratis alternatief op Magnet dus)
- iStats Menu (om uw load enzo beetje te monitoren)
- NightOwl (f. Lux voor MacOS)

Nog dingen? Ga maar los!
Jaak is offline   Reply With Quote
Old 16-04-2021, 09:38   #6463   link
Bjorn
Senior Member

Bjorn's Avatar

Alfred, betere versie van Spotlight. Ik gebruik nog altijd de gratis versie, dus geen idee of het waard is om de betalende te pakken. Ik heb Magnet gekocht en kan eigenlijk niet meer zonder. Nog nooit gehoord van Rectangle, dus mss moet ik dat eens uitzoeken .
Old 16-04-2021, 09:44   #6464   link
elwood
Senior Member

je kan ook raycast proberen als vervanger van spotlight

Last edited by elwood; 16-04-2021 at 09:52.
elwood is offline   Reply With Quote
Old 17-04-2021, 09:23   #6465   link
Jaak
she/her

Jaak's Avatar

Merci!
Wat is er mis met de default Spotlight? Tot nu nog maar weinig gebruik van gemaakt, maar dat is basically hetzelfde als "windows-knop + iets intypen", met dat verschil dat ge er ook nog wat searches mee kunt doen (conversies van meeteenheden zag ik bv).

Also: makkelijk dat ik via AirPlay mijn monitor gewoon kan casten naar mijn OLED CX. Daar zit een Apple TV & een Chromecast ingebouwd, maar via Chromecast heb ik hier toch fameus zitten sukkelen om de F1 2 weken geleden gecast te krijgen (*) via Auvio. Net eens uitgetest via AirPlay en dat marcheerde flawlessly.

(*) met een dedicated Chromecast uiteraard nooit problemen gehad - maar die die in mijn LG-tv zit "ingebouwd" is precies minder makkelijk detecteerbaar. Ofzo.
Old 19-04-2021, 11:51   #6466   link
Bjorn
Senior Member

Bjorn's Avatar

Alfred heeft veel meer opties dan de default spotlight. Bvb uw Mac in sleepmode zetten kan je niet via Spotlight (ik gebruik dat regelmatig op het werk bvb). Zoeken op search engines kan je al vanuit Alfred, die je dan gewoon doorstuurt naar google.com, met uw search term al ingevuld.

Hier staan een aantal goeie tips.
Old 20-04-2021, 15:53   #6467   link
Jaak
she/her

Jaak's Avatar

Eens bezien, merci!
Coole aan die M1-chips is dat ge iPad/iPhone-apps kunt installeren, wel cool. Enkele van mijn phone-apps al geïnstalleerd en works like a charm.

Last edited by Jaak; 20-04-2021 at 17:48.
Old 20-04-2021, 16:41   #6468   link
blumcole
Chairman of the bored

blumcole's Avatar

Send a message via MSN to blumcole
Wat installeert ge dan zoal van de iphone?

blumcole is offline   Reply With Quote
Old 20-04-2021, 17:44   #6469   link
Jaak
she/her

Jaak's Avatar

Voorlopig al:
- Mijn app waarmee ik opbrengst & gebruik zonnepanelen monitor, super cleane & goeie UI
- Instagram ook betere interface dan de web-versie
- een 2FA-app die ik gebruik (wel nog niet getest)

Binnenkort waarschijnlijk de app van mijne PHEV

Benieuwd of dat met bank-apps ook werkt, want inloggen met ItsMe enzo is toch altijd een gedoe. Als ik mijne code kan intypen op app op desktop is dat ideaal.

Last edited by Jaak; 20-04-2021 at 18:17.
Old 20-04-2021, 18:37   #6470   link
Matthias
*snore*

**jizz**
Matthias is offline   Reply With Quote
Old 20-04-2021, 18:41   #6471   link
lapino
Senior Member

lapino's Avatar

iPad pro met M1 chip... 75% snellere cpu??? Wtf?

When I die, I want to die like my grandfather, who died peacefully in his sleep. Not screaming like all the passengers in his car.
Old 20-04-2021, 19:05   #6472   link
blumcole
Chairman of the bored

blumcole's Avatar

wa een saaie voorstelling.
- nen imac met kleurkes, met dezelfde m1, een fucking 24 inch scherm ipv nog groter te gaan en 256gb voor een luttele 1500 dollar. care
- nen ipad met nen m1 en thunderbolt, met mobile software. mijne ipad 2018 heeft nog nooit 1 vertraging gekend dus wtf moet ik nu met een m1 op die software. tis wel veelbelovend voor een nieuwe iOS so it better be fucking good.

Quote:
Originally Posted by lapino View Post
iPad pro met M1 chip... 75% snellere cpu??? Wtf?
ten opzichte van de eerste ipad

Old 20-04-2021, 19:08   #6473   link
lapino
Senior Member

lapino's Avatar

Ah ok, heb het maar met één oog bekeken. Niet dat mijn huidige iPad Pro te traag is, verre van. Had eigenlijk gehoopt op een iMac met een ultrawide maar dat is ijdele hoop vrees ik.

Old 20-04-2021, 19:09   #6474   link
Matthias
*snore*

Ik zou eigenlijk niet grote willen dan 24”. Insta-buy hier. In het roze, uiteraard.
Matthias is offline   Reply With Quote
Old 20-04-2021, 19:13   #6475   link
Jaak
she/her

Jaak's Avatar

die nieuwe imac is wel properkes. precies nen tablet met ne staander. HIP!
Old 20-04-2021, 19:43   #6476   link
blumcole
Chairman of the bored

blumcole's Avatar

Quote:
Ah ok, heb het maar met één oog bekeken. Niet dat mijn huidige iPad Pro te traag is, verre van. Had eigenlijk gehoopt op een iMac met een ultrawide maar dat is ijdele hoop vrees ik.
Wel nee, de mijne ook niet, dus ik ben hoopvol dat Apple met ne serieuze iPadOS upgrade komt. Want kzie niet goed in wat ik met een M1 moet doen op een iPad Pro.

iMac idd ultrawide, minstens nen tera SSD, face ID, minstens 16gb (M1 zal wel performant zijn maar op 8gb gaan weldra limieten zitten), en mss op z'n minst nog uitbreidbaar geheugen zoals de 27 wel heeft. Touch ID en ethernet zijn een 200 euro extra.

Nu op zich, 1450 EUR. Da's wel ne schone prijs voor nen all-round mac en tis sexy as fuck. Veel betere deal dan diene 21 inch instapper. Kzou die nog wel durven aanraden aan ne maat die domweg de 21 met de 5400rpm heeft gekocht (lol). Dat geluid moet wel vree goed zijn. Die speakers van de iPad Pro zijn nu al top.

Old 20-04-2021, 20:17   #6477   link
Jaak
she/her

Jaak's Avatar

Mac Mini M1 + ultrawide checking in. Beste koop van mijn leven so far, maar 'k heb dan ook nooit nen high end PC gehad.

8Gb wel genoeg voor meeste gebruik op die chip, ik bol nen hoop apps tegelijk waaronder WoW en zit nog niet aan 8 (en ik heb 16 gekocht). De 2 duurste modellen hebben wel mogelijkheid tot 16 zie ik.
Mijn XS heeft ook ‘maar’ 4Gb en bolt nog gelijk op den dag dak hem kocht.

http://www.macworld.com/article/2348...to-be.html/amp

Last edited by Jaak; 20-04-2021 at 20:20.
Old 21-04-2021, 07:52   #6478   link
Horla
Senior Member

Quote:
Originally Posted by Jaak View Post
die nieuwe imac is wel properkes. precies nen tablet met ne staander. HIP!
Met een enorme "kin" en niet in de hoogte verstelbaar? Als je die aan de achter- en zijkant bekijkt, dan is die geniaal mooi en aan de voorkant is het precies of je naar een HTC smartphone uit 2012 aan het kijken bent...
Horla is offline   Reply With Quote
Old 21-04-2021, 09:08   #6479   link
lapino
Senior Member

lapino's Avatar

Ergens heb je wel gelijk, maar denk dat doelpubliek voor deze iMac vooral studenten zijn en mensen met wat doorsnee pc gebruik die geen laptop willen/nodig hebben en een lompe pc bak ook liever niet zien. Is mooi toestel dat perfect ergens op klein bureautje kan staan in een living of slaapkamer zonder te 'vloeken' met interieur. Niet iedereen zit graag op een klein laptop-scherm te kijken/werken en een extern scherm aansluiten is voor velen ook dikwijls een brug te ver (hoe simpel ook).

En eerlijk gezegd is de prijs voor wat je krijgt ook helemaal niet overdreven. Koop maar eens een Mac Mini met 4K scherm met zelfde specs en je zit er al ferm over. Al vind ik een Mac Mini + ultrawide zoals Jaak een zeer mooie oplossing. Maar blijft weer puzzelen met onderdelen wat voor heel veel mensen niet ok is, die willen iets uit door halen en ermee kunnen werken.

Geef me een M1x iMac met een groter scherm (liefst ultrawide) en deftige speakers en ik kan gerust in toekomst zonder een lompe gamepc zoals ik nu heb staan. Maar dat is dan vooral omdat mijn prioriteiten qua pc gebruik ferm veranderd zijn voorbije jaren.

Old 21-04-2021, 09:11   #6480   link
rooz
he/him

rooz's Avatar

Quote:
doelpubliek voor deze iMac vooral studenten zijn en mensen met wat doorsnee pc gebruik
Die €1500 geven voor het instapmodel
rooz is offline   Reply With Quote
Reply

Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Hardware & Software

Thread Tools

Posting Rules