Go Back   Shrimp Refuge Forums > Spelletjes > Bordspellen

Reply

Thread Tools
Old 31-07-2009, 16:42   #1   link
Fidoh
Bordspelnerd

Fidoh's Avatar

Cosmic Encounter

Cosmic Encounter is een spel dat al een dikke 30 jaar oud is. Het is lang out of print geweest, maar vorig jaar heeft Fantasy Flight het opnieuw uitgebracht. En het is de max.

Het spel speelt met 3 tot 5 spelers. Het doel van het spel is om vijf kolonies te stichten op thuisplaneten van de andere spelers. De spelers proberen om de beurt zo'n kolonie te stichten. Dat gebeurt zo. Speler A draait een kaart om die zegt welke speler hij moet aanvallen, deze keer bijvoorbeeld speler B. Speler A zet dan 1-4 van zijn schepen in voor zijn aanval. Het toffe hier is dat de aanvaller en de verdediger hulp kunnen vragen aan de andere spelers. Zo is iedereen altijd aan het meespelen, in plaats van gewoon te zitten wachten. Het aanvallen zelf werkt met kaarten

In Cosmic Encounter speelt iedereen een ras van aliens met een bepaalde power. Er zitten een vijftigtal rassen in het spel, waarvan er dus maar 5 gebruikt worden per keer. Dat zorgt voor heel wat variatie en houdt het spel fun.

Op het einde van het spel zit iedereen zo rond te 3-4 punten te hangen en wordt het spannend wie er gaat winnen. Nu is het mogelijk dat er meer dan een speler tegelijk het spel wint. Iedereen moet dus nu zowat gaan onderhandelen met elkaar, een team maken en proberen samen te winnen etc...

Het spel is erg afwisselend, omdat je elke keer een andere power hebt en omdat die power het spel echt heel erg verandert. Wat het wat minder cool maakt, is dat het eigenlijk helemaal niet zo strategisch is. De winnaar wordt niet zozeer bepaald door wie het beste gespeeld heeft, maar meer door wie de beste kaarten heeft en wie het meeste geholpen is door al de rest. In een spel dat 2 uur duurt, is dat wel lastig, natuurlijk.

Maar ja. Ik ben het niet beu of zo. Een spel met eenvoudige regels dat wat te lang duurt, maar wel een hoge cool factor heeft en altijd anders is.

Score: Awesome/10.

Last edited by Fidoh; 31-07-2009 at 16:49.
Fidoh is offline   Reply With Quote
Old 31-07-2009, 19:13   #2   link
Alegis
Trolle hippy

Alegis's Avatar

Heeft wat weg van Intrigue, maar dan met meer game elementen ipv enkel de klootzak uit te hangen zonder regels.

Duurt echt 2 uur? Weird.
Alegis is offline   Reply With Quote
Old 31-07-2009, 20:19   #3   link
onbewust
the king of the divan

onbewust's Avatar

kan korter of langer zijn ook. ooit keer met twee versies en 10(?) spelers tegelijk gespeeld, was cool.

er zit wel wat geluk in met de kaarten maar volgens mij zijn er teveel strategische mogelijkheden om te zeggen dat het spel bepaald wordt door de kaarten. wat bij ons, en volgens mij ook bij u het probleem was is dat er in het begin veel te gemakkelijk geholpen wordt waardoor je in een situatie komt waar iedereen snel 3-4 punten heeft en het wachten is op wie het eerst het vijfde punt kan scoren. moet gewoon van in't begin bikkelhard spelen... samen winnen is voor mietjes. :-p
[00:37:26] <blumcole> ik ben ooit eens rond 9 wakker geworden in mijne zetel en der lag nen drol in de wc maar geen wc papier
onbewust is offline   Reply With Quote
Old 01-08-2009, 01:45   #4   link
Rufus
PimpMeister

Was leuk en echt toffe wendingen
Heb gewonnen samen met een andere player omdat die voor zijn laatste punt mij als hulp vroeg en ik stond ook op 4
En sorceress kickt arse .
Uitzichtloos gevecht gewonnen door de kaarten te switchen.
Old 01-08-2009, 12:01   #5   link
Fidoh
Bordspelnerd

Fidoh's Avatar

Quote:
Originally Posted by onbewust View Post

er zit wel wat geluk in met de kaarten maar volgens mij zijn er teveel strategische mogelijkheden om te zeggen dat het spel bepaald wordt door de kaarten. wat bij ons, en volgens mij ook bij u het probleem was is dat er in het begin veel te gemakkelijk geholpen wordt waardoor je in een situatie komt waar iedereen snel 3-4 punten heeft en het wachten is op wie het eerst het vijfde punt kan scoren. moet gewoon van in't begin bikkelhard spelen... samen winnen is voor mietjes. :-p
Dat is inderdaad misschien wel zo bij ons.

"Bwa, iedereen mag mij wel helpen" en zo.

Fuck het volgende keer. Hulp vragen is voor losers.
Old 17-12-2010, 07:01   #6   link
onbewust
the king of the divan

onbewust's Avatar

Ik was daarnet een beetje aan't rondsurfen en kwam dit tegen: http://www.cosmicencounter.com

Wat op die site staat lijkt mij allemaal wel interessant, maar toen ik een account wou
maken werkte het niet. Het lijkt alsof weinig mensen die website effectief nog gebruiken.
Iemand van jullie er ervaring mee?
[00:37:26] <blumcole> ik ben ooit eens rond 9 wakker geworden in mijne zetel en der lag nen drol in de wc maar geen wc papier
onbewust is offline   Reply With Quote
Old 14-02-2012, 18:43   #7   link
Alegis
Trolle hippy

Alegis's Avatar

ik wil cosmic encounter met 6 kunnen spelen

WELKE EKSPANSHUN PAK IK?
Old 14-02-2012, 18:52   #8   link
Turtle
Senior Member

Turtle's Avatar

één van de drie

Wij gebruikten dit weekend de eerste. Wel kut dat die kleur zo van dat oranje is dat nogal hard lijkt op het rood.
De reward deck is wel leuk, maar wij hadden dat niet door en die gewoon onder de andere kaarten gestoken. Die kickers tellen wel door
Het had wel een coole alien met '"the power to whine"

Quote:
SNIVELER Alliance/Intermediate/Optional

Catches Up When Behind

You have the power to Whine. As a main player, before allies are invited, if you have the most ships in the warp, have the fewest foreign colonies of any player, or lack an encounter card you need, you may use this power to whine about it. If you whine about your ships, either all other players must agree to let you retrieve all your ships from the warp, or (if possible) they each must place ships into the warp until each matches your number there. If you whine about colonies, the other players must agree to let you have one extra foreign colony of your choice or they each lose one foreign colony of their choice, returning ships to their other colonies. If you whine about cards, you name a card you don't have (e.g., "I don't have an attack card higher than a 15"). Either one player must give you such a card or all players must discard all such cards in their hands. Whine only once per encounter.

Expansion 2 heeft zwart als kleur en hazards. /discussion.

Last edited by Turtle; 14-02-2012 at 18:57.
Turtle is offline   Reply With Quote
Old 14-02-2012, 18:56   #9   link
Alegis
Trolle hippy

Alegis's Avatar

Ja ik weet dat ik een ekspanshun moet nemen

kwil weten dewelke!
Old 14-02-2012, 19:02   #10   link
Turtle
Senior Member

Turtle's Avatar

Kwas al aant updaten.

Expansion 2 (conflict) heeft zwart. 'nuff said.
Old 14-02-2012, 20:44   #11   link
Kittens
Blofficoso

Kittens's Avatar

De aliens en extra mechanics van expansion 1 zijn beter/leuker.
Kittens is offline   Reply With Quote
Old 14-02-2012, 21:24   #12   link
Fidoh
Bordspelnerd

Fidoh's Avatar

Expansion 1 is beter (reward deck ), maar expansion 2 heeft THE CLAAAAAW (en hazard deck (n) )

Old 05-03-2012, 07:39   #13   link
Maniac
Filmnerd

Maniac's Avatar

Ziet er de max uit. Interested!
Maniac is offline   Reply With Quote
Old 19-04-2012, 08:37   #14   link
Maniac
Filmnerd

Maniac's Avatar

Gisteren gekocht en uitgeprobeerd met 3 spelers. Eenvoudige regels, toffe wendingen maar het zal beter zijn met 5. Met 3 eigenlijk zelden allianties gevormd, en heel weinig negotiate gebruikt.

Tech research is wel cool

Ziet er wel iets uit dat ik vaak ga bovenhalen.
Maniac is offline   Reply With Quote
Old 19-04-2012, 09:01   #15   link
Turtle
Senior Member

Turtle's Avatar

5+ is echt wel awesome. Met minder is het teveel "ieder voor zich" uit schrik een kolony teveel te geven.

Dringend kopen voor mezelf, maar nog steeds niet terug op voorraad bij Adriaenssen
Old 19-04-2012, 09:12   #16   link
Kittens
Blofficoso

Kittens's Avatar

Sweet spot is vier imo. Vijf gaat ook, maar dan moet ge lang wachten op uw beurt. Drie is zeker te weinig.
Kittens is offline   Reply With Quote
Old 22-09-2012, 13:09   #17   link
Turtle
Senior Member

Turtle's Avatar

Vanavond normaal met 8 en 3 expansions. Hyped.

Wel eens kijken welke expansion rules ik er in steek. Wss enkel Hazard en reward.
edit: meh enige andere nieuwe regel is de team variant. Ik heb de nieuwe regels overschat

To be continued.

Last edited by Turtle; 22-09-2012 at 13:37.
Turtle is offline   Reply With Quote
Old 06-06-2013, 17:02   #18   link
Turtle
Senior Member

Turtle's Avatar

http://www.fantasyflightgames.com/ed....asp?eidn=4177

Ow yes. Eindelijk de 4e expansie.
Space Stations zoals verwacht
Old 06-10-2013, 01:58   #19   link
Karel
Senior Member

Karel's Avatar

Ik vind dit toch echt wel één van de geniaalste boardgames die ik al gespeeld heb. Een beetje meer casual dan een Agricola of Puerto Rico, maar dat is ook een voordeel: als er een nieuwe speler aan de tafel zit is die na 5 minuten mee en gaat die zich gegarandeerd ook amuseren.

Is wel echt veel veel leuker met 5 dan met 4 of 3.

Met 5 spelers: 10/10
Karel is offline   Reply With Quote
Old 06-10-2013, 09:41   #20   link
Fidoh
Bordspelnerd

Fidoh's Avatar

Speel met 4 planeten per speler ipv 5, Karel. En dus ook maar 16 schepen per speler. Protip.
Reply

Shrimp Refuge Forums > Spelletjes > Bordspellen

Thread Tools

Posting Rules