Go Back   Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Reply

Thread Tools
Old 07-01-2022, 18:16   #2161   link
-Tarantula-
Senior Member

afhankelijk van waar ge uw ketel plaatst kunt ge ook gemakkelijk overstappen op een warmtepomp. Mijn ketel hangt op de zolder, daar heb ik plaats om later over te stappen op een warmtepomp en de nodige leidingen te trekken. (halfopen bebouwing)
Als ge vloerverwarming plaatst kunt ge op dat vlak al gemakkelijk overstappen op een warmtepomp aangezien vvw met lagere temperaturen werkt en het rendement van een wp het hoogst is met lage temperaturen.
-Tarantula- is offline   Reply With Quote
Old 13-01-2022, 08:57   #2162   link
Bonbon
Senior Member

Bonbon's Avatar

ik heb gisteren een vast contract aangegaan bij lampiris ( formule top ) vast contract ( gas ) , 12,42 eurocent per KWH + 69 euro per jaar

ik kwam van een jaar bij mega , en moest nu switchen

mijn verbruik is ongeveer 20000 kwh per jaar

hopelijk binnen 4 of 6 maanden als de prijzen zakken een vers vast contract aangaan met een lagere prijs ?
Bonbon is offline   Reply With Quote
Old 13-01-2022, 09:05   #2163   link
Bonbon
Senior Member

Bonbon's Avatar

hier is trouwens een groepsaankoop georganiseerd door knack

https://knack.ichoosr.com/knack/home
Old 14-01-2022, 03:41   #2164   link
Teki
Supercapitalist

Teki's Avatar

Quote:
Originally Posted by Bonbon View Post
ik heb gisteren een vast contract aangegaan bij lampiris ( formule top ) vast contract ( gas ) , 12,42 eurocent per KWH + 69 euro per jaar

ik kwam van een jaar bij mega , en moest nu switchen

mijn verbruik is ongeveer 20000 kwh per jaar

hopelijk binnen 4 of 6 maanden als de prijzen zakken een vers vast contract aangaan met een lagere prijs ?
Toch niet particulier hoop ik

124.2 EUR/MWh is gigantisch, huidige marktprijs is 65 EUR/MWh voor variabel. (dat krijg je niet als particulier, maak daar ~85 EUR/MWh van)

Weerforecasts zien er ok uit, genoeg LNG.. wat er nu nog kan gebeuren is een heel koude februari, of Rusland die Oekraine binnenvalt. Ergens een processing plant in Noorwegen die uitvalt, nucleaire reactoren die het laten afweten.. maar we zijn wel al midden februari. Dus het is echt tricky. De huidige volatiliteit blijft enorm.

Professioneel gaan wij onze hedges beginnen afbouwen (ons gasverbruik is 25TWh )
Teki is offline   Reply With Quote
Old 14-01-2022, 08:01   #2165   link
Lacroix
Forty-Two

Lacroix's Avatar

Quote:
Originally Posted by Teki View Post

124.2 EUR/MWh is gigantisch, huidige marktprijs is 65 EUR/MWh voor variabel. (dat krijg je niet als particulier, maak daar ~85 EUR/MWh van)
Zeg maar bij welke particuliere leverancier je dan nu kan afsluiten aan 8,5 cent per KWh ...
Lacroix is offline   Reply With Quote
Old 14-01-2022, 08:38   #2166   link
Bonbon
Senior Member

Bonbon's Avatar

Quote:
euh jawel

ik begrijp dat jij met die zaken op een ander niveau bezig bent

maar ik kan alleen maar kiezen wat er voor particulieren op de markt is he
Old 14-01-2022, 09:33   #2167   link
AngeluS
Shizkebab!

AngeluS's Avatar

Nog mensen bij Engie sinds Vlaamse Energieleverancier gestopt is?
Hebben daar nog altijd geen factuur van gehad voor december...
Old 14-01-2022, 11:41   #2168   link
Kolb
Alles is fixbaar

Kolb's Avatar

Ja, al 2 facturen mogen ontvangen.
Old 14-01-2022, 17:30   #2169   link
Teki
Supercapitalist

Teki's Avatar

Quote:
Originally Posted by Bonbon View Post
euh jawel

ik begrijp dat jij met die zaken op een ander niveau bezig bent

maar ik kan alleen maar kiezen wat er voor particulieren op de markt is he
Neen gaat over je verbruik als particulier, waar doe je in godsnaam 20MWh aan op?

Ik zie veel facturen van collega's enzo om na te zien, maar veel zijn er niet met dat verbruik
Old 14-01-2022, 17:38   #2170   link
Teki
Supercapitalist

Teki's Avatar

Quote:
Originally Posted by Lacroix View Post
Zeg maar bij welke particuliere leverancier je dan nu kan afsluiten aan 8,5 cent per KWh ...
Op nieuwe contracten niet, hopelijk heb je een bestaand contract.

Leveranciers zijn wel een maffia tegenwoordig, als je de huidige contract beziet vragen ze vaak al 50-70 EUR/MWh voor het vast deel van de prijs. En dan nogeens indexatie erbovenop.

Met oudere contracten is dat 10-20 EUR/MWh, dan zit je nu aan 85 EUR/MWh
Nieuwe contracten zitten aan 150-200 EUR/MWh

Dat er daar nog geen ombudsmensen zijn opgesprongen.

Voorbeeldje - Lampiris was een van de eerste die een quasi 'spot' contract aanboden. 100% dagelijkse prijs is het nog altijd niet, maar het komt in de buurt, dit is een kwartaalprijs bv:

Contracten ondertekend vóór 1 februari 2020 of hernieuwd vóór 1 april 2020
Variabele prijsformule: TTF103 (Endex) + 0,174 c€/kWh + btw.

65 Q2 prijs + 17.4 = 82.4 EUR/MWh + btw + taxen & transport

Hetzelfde contract nu:
Contracten ondertekend na 3 january 2022 of hernieuwd na 1 maart 2022
variabele prijsformule: 1.06 * ttf_103 + 7.30 c/kWh + btw

1.06 * 65 = 69 + 73 = 141.9 EUR/MWh + btw + taxen & transport

Reken dan even met bonbon zijn 20 MWh:
Enkel voor de energiecomponent

In 2019 - 2020 was dat 25 EUR/MWh * 20 = 500 EUR
met dat oud contract 82.4 * 20 = 1648 EUR
als je nu moet afsluiten 141.9 * 20 = 2838 EUR

maw: ook met een oud variabel contract moet je dus vooral niets doen, maar veel leveranciers zijn zo smerig om met een nieuw voorstel te komen, waar ze dus ook die indexatie aanpassen.
En daarvoor moet je al redelijk wat kennis hebben om dat te kunnen zien.

Ook die vreg meter doet dat imho niet feilloos.

Last edited by Teki; 14-01-2022 at 17:50.
Old 15-01-2022, 08:46   #2171   link
Jaak
Senior Member

Jaak's Avatar

zeer sterke Tinne VDS in de Afspraak donderdag

daar krijgt ge nu eens nooit een antwoord van op uw vraag
Jaak is offline   Reply With Quote
Old 15-01-2022, 09:13   #2172   link
Jack Carver
white male hetero unicorn

Jack Carver's Avatar

'ik ben niet goed in absolute waarden naar procenten' 'tis op 100'
'wind is maar 8%' 'ja maar we zijn wel 5e in de wereld'
Jack Carver is online now   Reply With Quote
Old 15-01-2022, 09:16   #2173   link
Jaak
Senior Member

Jaak's Avatar

“De toestand is ernstig en we hebben maatregelen nodig die doelgericht zijn. En dat is mijn standpunt.”

“Het is mijn absolute mening dat er geen a prioris zijn en dat we met een open blik moeten kijken.”

“Mijn standpunt is dat er mensen zijn die zwaar getroffen zijn door de energieprijzen en dat er maatregelen nodig zijn om die ook effectief te gaan helpen. En die maatregelen moeten een impact hebben op korte termijn en die moeten ook doelgericht zijn.”

zeer zeer goede pollentieker
Jaak is offline   Reply With Quote
Old 15-01-2022, 09:25   #2174   link
Jack Carver

Jack Carver's Avatar

Als de prijs x5 gaat en de btw gedeeld door 2, zijn de inkomsten toch ook x 2,5 en wordt de staatschuld toch niet groter?

Of zie ik het te simpel?

En dan de verontwaardiging dat privébedrijf engie zijn product verkoopt aan de marktprijs en dus meer winst maakt als zijn kosten niet stijgen vanwege goedkopere technologie.

Een logische conclusie zou dan zijn die technologie meer en langer te gebruiken.
Old 15-01-2022, 09:29   #2175   link
Horla
Senior Member

Vandaag prijzen gekregen van ons nieuw contract in maart. Prijzen van elektriciteit ruwweg x5 en dus van een goede 1000/jaar naar een dikke 5000

edit: ik ga het zelf eens uitrekenen want dit zijn gegevens die mijn vrouw heeft gezegd

Last edited by Horla; 15-01-2022 at 09:46.
Horla is offline   Reply With Quote
Old 15-01-2022, 13:10   #2176   link
operator
Senior Member

operator's Avatar

Quote:
Neen gaat over je verbruik als particulier, waar doe je in godsnaam 20MWh aan op?

Ik zie veel facturen van collega's enzo om na te zien, maar veel zijn er niet met dat verbruik
Wat zeg je nu? Dat lijkt me een heel normale hoeveelheid voor een gezin.
operator is offline   Reply With Quote
Old 15-01-2022, 13:48   #2177   link
Turtle
Senior Member

Turtle's Avatar

Toch niet waar? Wij hebben een elektrische boiler, airco en accumulatie en wij komen maar op 10-12 op jaarbasis.
Old 15-01-2022, 13:56   #2178   link
operator
Senior Member

operator's Avatar

Maar het ging over gas?

vreg.be zegt "Als aardgas naast koken en water ook voor de verwarming wordt gebruikt, stijgt het verbruik naar een gemiddelde van 23.260 kWh"
operator is offline   Reply With Quote
Old 15-01-2022, 14:00   #2179   link
Jack Carver

Jack Carver's Avatar

Quote:
Originally Posted by Jaak View Post
“De toestand is ernstig en we hebben maatregelen nodig die doelgericht zijn. En dat is mijn standpunt.”

“Het is mijn absolute mening dat er geen a prioris zijn en dat we met een open blik moeten kijken.”

“Mijn standpunt is dat er mensen zijn die zwaar getroffen zijn door de energieprijzen en dat er maatregelen nodig zijn om die ook effectief te gaan helpen. En die maatregelen moeten een impact hebben op korte termijn en die moeten ook doelgericht zijn.”

zeer zeer goede pollentieker
Uit HLN

Quote:
ONZE OPINIE. De minister die het licht uitdoet bij Groen
Dimitri Antonissen 15 januari 2022, 04:22

Ofwel heeft minister Van der Straeten de antwoorden niet, ofwel krijgt ze ze niet geformuleerd ©Belga
De gas- en elektriciteitsfactuur gaat door het dak, maar bij minister van Energie Tinne Van der Straeten (Groen) lijkt het licht nu al te zijn uitgegaan. Ze werd bij haar aantreden geroemd als iemand die haar dossiers door en door kent. Maar wat ben je ermee als je op zo’n cruciaal moment als bevoegde minister de regie totaal kwijt bent. In een interview klonk het donderdag: “De toestand is ernstig en we hebben maatregelen nodig die doelgericht zijn. En dat is ook exact mijn standpunt.” Mevrouw de minister: dat is niet eens een standpunt, het is enkel een vaststelling die iedereen kan maken.

Uiteraard is het energiedossier bijzonder ingewikkeld en zijn er geen eenvoudige oplossingen. Maar toch zou het voor de partij die de vakminister levert een godsgeschenk moeten zijn. Het biedt een unieke kans voor Groen om op een zaak die kiezers letterlijk in hun portefeuille raakt, een antwoord te bieden. Maar ofwel heeft de minister de antwoorden niet, ofwel krijgt ze ze niet geformuleerd. In “De Afspraak” donderdag bleef interviewer Bart Schols met de moed der wanhoop pogingen ondernemen. Of ze dan voor een BTW-verlaging is? “Het is mijn absolute mening dat we geen a priori’s kunnen hebben en dat we met een open blik moeten kijken”.

Van der Straeten zou als eerste op tafel moeten kloppen en dit dossier in handen moeten nemen tot er een heldere oplossing en toekomstvisie is.

Wat haar standpunt dan wel is? “Mijn standpunt is dat er mensen zijn die zwaar getroffen zijn door de energieprijzen en dat er maatregelen nodig zijn om die ook effectief te gaan helpen. En die maatregelen moeten een impact hebben op korte termijn en die moeten ook doelgericht zijn.” Maar HOE dan? “We hebben een regelaar gezet op de accijns. We moeten die regelaar gebruiken om effectief te gaan regelen.” Zelfs Schols gaf het daarna op, maar ik vertaal het even voor u: “Ik heb een antwoord gegeven, en we moeten dat antwoord nu gebruiken om antwoorden te gaan vinden.”

Toegegeven: de minister heeft - samen met de regering - ervoor gezorgd dat er een uitbreiding kwam van het “sociaal tarief” waardoor 400.000 van de meest kwetsbare gezinnen alvast bescherming genieten. Maar “energie-armoede” dreigt voor minstens dubbel zoveel mensen. De voorbije maanden lijkt de overheid vooral gehoopt te hebben dat de energiecrisis wel zou overwaaien en de prijzen vanzelf zouden dalen. Daardoor is veel tijd verloren en ligt er nu nog steeds geen antwoord klaar. Uiteraard is dat niet enkel de verantwoordelijkheid van minister Van der Straeten. Maar zij zou wel als eerste op tafel moeten kloppen en dit dossier in handen moeten nemen tot er een heldere oplossing en toekomstvisie is. Bij de volgende verkiezingen dreigt het resultaat van Groen anders even fel te evolueren als de energieprijzen: niet opwaarts, maar richting kiesdrempel.
Old 15-01-2022, 14:03   #2180   link
Horla
Senior Member

Quote:
Originally Posted by Horla View Post
Vandaag prijzen gekregen van ons nieuw contract in maart. Prijzen van elektriciteit ruwweg x5 en dus van een goede 1000/jaar naar een dikke 5000

edit: ik ga het zelf eens uitrekenen want dit zijn gegevens die mijn vrouw heeft gezegd
Zelf eens gerekend en onze prijs/kW gaat verdubbelen naar 51,1154 cent btw incl.
Horla is offline   Reply With Quote
Reply

Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Thread Tools

Posting Rules