Go Back   Shrimp Refuge Forums > Shrimp Town > Shrimp Town

Reply

Thread Tools
Old 07-04-2021, 17:12   #2241   link
Galeo
Galeocerdo teh shark

Galeo's Avatar

Quote:
Originally Posted by Teki View Post
Nog geen posts over Archegos?

Must read voor beleggers, dat is bijna zoals in de film: https://www.cnbc.com/2021/04/06/morg...fire-sale.html
De mop is dat GS, MS, CS en Nomura samen aan tafel hebben gezeten maar uiteraard niks samen mogen beslissen cfr. collusion. Ze gingen wel alles netjes afhandelen en ordentelijk afwikkelen. Het moment dat men de meeting verlaat begint Goldman hun positie af te wikkelen met grote blokorders. Morgan Stanley idem. Credit Suisse en Nomura blijven met de gebakken peren zitten. De mop: quasi daags nadien schrijft Goldman een nieuw analistenrapport over Nomura. Adviesverlaging, sell rating, reden 'slecht risicomanagement'.

In 2008 flikten ze dat ook al met CDOs. En die gasten komen daar keer op keer mee weg. Dat andere traders daar nog mee willen handelen is beyond me.

Quote:
Originally Posted by Clipper View Post
Maat van mij is zo eens naar de psycholoog gegaan, verdict: "gij mankeert niks, gij wilt gewoon per se speciaal zijn". Beste psycholoog ooit.
Galeo is offline   Reply With Quote
Old 07-04-2021, 17:27   #2242   link
logion
Senior Member

logion's Avatar

Dat synthetische ETFs risicovoller zijn dan fysieke ETFs, lijkt me ETF 101. Meeste voorbeelden die Teki aanhaalt zijn dan ook commodity ETFs, welke altijd swap replication zijn. Van commodities blijf ik voorlopig weg, want die markt versta ik onvoldoende. Vind die handel ook ontransparant. Maar misschien dat ik mijn visie in de toekomst nog wijzig, al zouden commodities sowieso maar een beperkt deel van m'n portefeuille uitmaken.

ETNs vind ik minder interessant, gezien de roerende voorheffing (30%) op de meerwaarde van rentehoudende producten in BelgiŽ.

Als je jouw makelaar vertrouwt, de emittent vd index vertrouwt en de index slim kiest (fysiek replicerend, strategie+markt+bedrijven waarin je vertrouwen in hebt, fiscaal interessant, lage beheerskosten, voldoende liquiditeit) dan stel je jouw voornamelijk bloot aan marktrisico. Maar zonder risico, geen kans op rendement natuurlijk. De standaard IWDA/EMIM split lijkt me op alle vlakken een slimme keuze, als je de Long strategie in de large caps waarde- en groeiaandelen van die indexen een goeie strategie vindt.

Ben trouwens veranderd naar Bolero, want ik vind Binckbank hun loginsysteem minder veilig met SMS 2FA. Bolero gebruikt itsme (als niet KBC klant). Op Bolero is XETRA wel een pak duurder dan bij Binck, maar IWDA/EMIM hebben ook voldoende volume op Amsterdam dus kies ik daarvoor. Met mijn instapplan (voor mijn schijven over acht maanden), is er zelfs geen verschil in makelaarsloon tussen Bolero en Binck. Binck zou goedkoper zijn als ik instap over vier maanden (dus met grotere schijven), maar dat vind ik wat te kort van termijn. EMIM ga ik wel maar tweemaandelijks instappen om makelaarskosten te drukken. Vandaag eerste schijf belegd, nog zeven te gaan. Nu niet teveel checken en gewoon holden

Last edited by logion; 07-04-2021 at 17:32.
logion is offline   Reply With Quote
Old 07-04-2021, 17:39   #2243   link
Jack Carver
Senior Member

Jack Carver's Avatar

Als we hier dan toch alle befire 101īs ant tegen de lamp houden zijn.

Wat zijn de meningen over degiro ?
Groot verschil met bolero?

Zou wel overwegen ik schijven van 500/m ergens wat in te stappen en dan lijkt kernselectie degiro mij niet slecht.
Jack Carver is offline   Reply With Quote
Old 08-04-2021, 11:06   #2244   link
logion
Senior Member

logion's Avatar

Moest ik maandelijks 500 euro investeren, zou ik waarschijnlijk iets anders zoeken dan het 7.5 euro makelaarsloon (1.5%) dat je bij bolero betaalt. Binck lijkt me niet veel goedkoper. Dan lijkt degiro kernselectie idd een interessant alternatief om kosten te minimaliseren. Je zou eventueel ook elke twee maanden kunnen instappen, maar goedkoper dan degiro gaat het niet worden volgens mij.
Old 08-04-2021, 11:09   #2245   link
lapino
Senior Member

lapino's Avatar

Stel dat je een fixed bedrag hebt om te beleggen (pakweg 100K als voorbeeld), laat je dat dan doen door een Bolero of Binck bank? Of door je (eigen) grootbank? Ken geen zak van de beurs maar hebben binnenkort behoorlijk bedrag dat vrijkomt, en zou dat toch op ťťn of andere manier willen beleggen zodat het toch 'iets' opbrengt.

When I die, I want to die like my grandfather, who died peacefully in his sleep. Not screaming like all the passengers in his car.
lapino is offline   Reply With Quote
Old 08-04-2021, 11:36   #2246   link
Cipherr
Member

Cipherr's Avatar

Quote:
Originally Posted by logion View Post
Moest ik maandelijks 500 euro investeren, zou ik waarschijnlijk iets anders zoeken dan het 7.5 euro makelaarsloon (1.5%) dat je bij bolero betaalt. Binck lijkt me niet veel goedkoper. Dan lijkt degiro kernselectie idd een interessant alternatief om kosten te minimaliseren. Je zou eventueel ook elke twee maanden kunnen instappen, maar goedkoper dan degiro gaat het niet worden volgens mij.
Degiro leent effecten by default wel uit dacht ik, wat op zich ook een bijkomend risico meebrengt. Ze zijn ook al een paar keer op de vingers getikt door de Nederlandse toezichthouder.

Ik heb persoonlijk mijn beleggingen verdeeld over Binck & Bolero. Beetje risicospreiding..

Als je minder dan 1k per keer kunt investeren zou ik idd pas instappen om de 2 maanden om de transactiekosten wat te drukken.
Cipherr is offline   Reply With Quote
Old 08-04-2021, 12:02   #2247   link
onbewust
the king of the divan

onbewust's Avatar

Bij een Degiro Custody account worden uw aandelen niet uitgeleend en daar kan je meer dan genoeg mee voor basisbeleggen.
[00:37:26] <blumcole> ik ben ooit eens rond 9 wakker geworden in mijne zetel en der lag nen drol in de wc maar geen wc papier
onbewust is offline   Reply With Quote
Old 08-04-2021, 12:25   #2248   link
logion
Senior Member

logion's Avatar

Er is al veel geschreven op BEFire over DeGiro vs alternatieven. Al is het moeilijk om mening van feiten te onderscheiden. Ik ben van mening dat indien je Long gaat, de reputatie van een broker er toedoet en ik het niet erg vind om wat meer fees te betalen. Maar iedereen moet dat voor zichzelf beslissen. Een mogelijkheid is bv. om maandelijks via degiro te beleggen en vanaf een bepaalde portefeuilleomvang door te sassen naar een andere broker (door het te verkopen/aan te kopen of de effecten zelf over te zetten). Maar daar hangen ook kosten aan natuurlijk.
Old 29-04-2021, 17:57   #2249   link
radje
wadist

radje's Avatar

:') geweldige account

y'all motherfuckers are crazy
radje is offline   Reply With Quote
Old 04-05-2021, 09:08   #2250   link
Mr.E
Senior Member

Mr.E's Avatar

Tja, iedereen die Tesla als tech company beschouwt voor een andere reden dan self-drive is zot. Self-drive hebben ze nog niet 100%. Als ze daar geraken, is de vraag hoe ze gaan monetizen : puur marge op de prijs van hun eigen auto's == in de mate dat ze daarmee dezelfde winstmarge halen als een tech company gaan ze vermoedelijk nooit de grootte bereiken die ze willen (als in - de prijsstijgingen om die marge te nemen gaat voor veel tesla-enthusiasts te hoog zijn, of ze moeten een beperktere marge nemen om gelijk 40% van de automarkt te pakken te krijgen). Ze kunnen concurrentie (of samenwerking) met Uber aangaan - maar ik denk dat ze ook in die markt niet op dergelijke marges gaan uitkomen. Licensing lijkt me dan nog de meest valabele optie.

Probleem is : Tesla doet het nu goed omdat ze zo'n beetje eerst waren met de EV / car battery en self-drive + goed in de publieke opinie liggen. Ik zie absoluut het potentieel van de beste car batteries en een goed werkend self-drive te hebben. Ik denk alleen dat wanneer zich dat ook omzet in harde verkoopcijfers de concurrentie wel zal volgen (getuige de nieuwe opkomende EVs); en de vraag is hoeveel marge ge kunt nemen als de concurrentie een gelijkaardig product heeft (dat misschien in kwaliteit een paar jaar achter loopt)? Niet genoeg om de huidige waarderingen goed te praten imho. En wat batterijen betreft - ik ben geen expert en volg niet alles op, maar ik heb toch wel al het en der artikels gelezen dat er nog wel wat ruimte voor verbetering is qua batterijen en dat Tesla niet noodzakelijk degene zal zijn die binnen 10 jaar nog de beste batterij in aanbieding heeft (aantal onderzoeksteams in EU en AziŽ). En self-drive is een AI/sensor probleem - daar wordt wereldwijd op grote schaal enorme vooruitgang geboekt (cfr google deep mind projecten) - ik geloof graag dat ze de eerste gaan zijn, maar heb er mijn twijfels bij dat ze daar lang de enige gaan blijven.

En het begint volgens mij bij het gebrek aan customer binding en network effect. Facebook challengen is quasi onmogelijk, en als je dan toch erg succesvol wordt in je niche koopt Facebook je wel op. Idem google/Apple/Microsoft - het gros van de mensen gaat niet continu flipfloppen, teveel dingen die je hele dagen gebruikt op een specifieke manier. Maar ga je betalen voor een Tesla als een concurrent een bijna evenwaardig product aanbiedt voor 35% minder? Tenslotte is een auto en al zeker self-drive een zodanig specifieke en simpele handeling enerzijds, en een zodanig grote financiŽle investering anderzijds dat je daar veel moeilijker het verschil gaat kunnen maken met een mooie interface en merknamen (cfr Apple).
Old 04-05-2021, 09:23   #2251   link
radje
wadist

radje's Avatar

hoeveel keer ik al "EOY [insert jaar dat al lang voorbij is gegaan] FULL SELF DRIVING PHASE X" door tesla/musk stans of gewoon officiŽle accounts heb gezien is gestoord. de datum wordt elke keer heel stil verschoven om dan weer heel luid een nieuw datum voor te stellen voor media clout, rinse, repeat. ondertussen staan andere (auto) bedrijven al verder.

https://guidehouseinsights.com/repor...riving-systems

Old 04-05-2021, 11:54   #2252   link
acku
Unbanned

acku's Avatar

Volg dat al een tijd op oa SeekingAlpha, en uit die hoek komt vooral bullshit. Tesla eindigt steevast ergens laatste voor god weet welke redenen. Een rapport onlangs gaf de helft van zijn punten aan 'driver awareness' wat neerkwam op hoe restrictief de systemen waren tegen ongeoorloofd gebruik, en Tesla zowat 0 scoorde omdat ze enkel waarschuwden als je niet oplette. Negeerde je die categorie dan was Tesla bij uitstek de beste van alle systemen op de markt.

Feit is dat er geen betere systemen actief zijn, los van wat ze beloven. Er rijden wat auto's rond in beschermde gebieden, doe dat enkel kunnen in die gebieden. Vaak omdat ze de gebieden zelf leren rijden.
Ik zie geen enkele reden om te twijfelen aan Tesla, die al jaren eat-your-own-dogfood toepast (weliswaar ten koste van naieve gebruikers) en gigantisch veel data heeft om het te optimaliseren.
Elke Tesla die rondrijdt heeft de technologie al. Geen ander bedrijf heeft zulk een reikwijdte.
acku is offline   Reply With Quote
Old 05-05-2021, 00:59   #2253   link
Alex
Soupe du jour

Alex's Avatar

In hoeverre zijn eigenlijk gebruikers guinea pigs voor tesla self-driving (en niet enkel in assist mode)? Ik zie cruise en waymo geregeld passeren in't straat maar geen tesla test cars. (Misschien zien die er gewoon ook uit als teslas zonder de extra ads langs de zijkant & sensoren?)
Alex is offline   Reply With Quote
Old 05-05-2021, 07:28   #2254   link
acku
Unbanned

acku's Avatar

FSD beta van Tesla is uitgerold naar een select aantal gebruikers ja
Die moeten garanderen dat ze ten allen tijde opletten, en worden daar met AI voor in de gaten gehouden.

Denk wel dat ze daar al paar dodden mee op hun geweten hebben. Echter, omgekeerd hebben onveilige auto'szonder features er mogelijk nog meer, al is dat minder uitgesproken.
Old 05-05-2021, 16:14   #2255   link
Alex
Soupe du jour

Alex's Avatar

Wow. Dat het een veiligere auto is wil ik zeker geloven, maar ik vind het minder aannemelijk dat er dan geen significant verschil in ongelukken is vs tesla non-testers. Het alternatief is dat Tesla zelf testen uitvoert zoals waymo/cruise en niet doorschuift naar de gebruikers waar ze geen controle hebben over de testomgeving / opleiding van de testers.
Old 05-05-2021, 16:26   #2256   link
radje
wadist

radje's Avatar

kek

Old 05-05-2021, 16:32   #2257   link
acku
Unbanned

acku's Avatar

a typical thing for Cobol or C
Old 05-05-2021, 18:33   #2258   link
Alex
Soupe du jour

Alex's Avatar

een uint32 🤓
Old 06-05-2021, 07:06   #2259   link
onbewust
the king of the divan

onbewust's Avatar

WETE NOG GASTEN DE MILLENNIUMBUG DE WERELD GING VERGAAN HAHA ZOTTEKES DAT WIJ WAREN
[00:37:26] <blumcole> ik ben ooit eens rond 9 wakker geworden in mijne zetel en der lag nen drol in de wc maar geen wc papier
onbewust is offline   Reply With Quote
Old 06-05-2021, 07:13   #2260   link
acku
Unbanned

acku's Avatar

de wereld is vergaan, dit is de metaverse (variant corona 2020)
Reply

Shrimp Refuge Forums > Shrimp Town > Shrimp Town

Thread Tools

Posting Rules