Go Back   Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Reply

Thread Tools
Old 08-10-2010, 09:37   #1   link
Xefox
IggaR

Xefox's Avatar

Naar appartement verhuizen zonder huurcontract

We hebben enige tijd geleden de kans gekregen om in een appartement te trekken die ze nog aan het renoveren waren.
Het is een "kennis" dus gebeurt alles nogal op 't gemak en niet heel officieel.
Na heel wat wachten (weten al sinds begin juni dat we het hebben) krijgen we nu de melding dat de nieuwe keuken pas voor 1/1 zal zijn. Vonden wij niet zo fijn, maar nu, het is dan maar zo.

We hebben echter de optie gekregen dat we er al in mogen trekken als al de rest klaar is en dat we dan maar ons plan moeten trekken hoe we koken enz. M'n vriendin en ik staan daar niet weigerachtig tegenover, zeker omdat de baas pas contract zal opstellen eens de keuken erin staat.

Ik vraag me echter af als dat haast niet meer nadeel is dan voordeel...
Weet iemand een antwoord op de volgende zaken als ik nog geen huurcontract heb, maar toch al ergens anders woon:
- Kan ik m'n domicilie al veranderen en is dit wel/geen goed idee?
- Brandverzekering? Zit normaal in huurcontract (denk ik?), moet ik dan voor die paar maanden zelf één afsluiten? (Stel dat... zou geen leuk fin. plaatje worden denk ik)
- Zaken zoals bv internet: kan ik dit al aanvragen als dat nog niet van mij is/m'n domicilie daar nog niet heb?

Bedankt!
Xefox is offline   Reply With Quote
Old 08-10-2010, 09:49   #2   link
Bjorn
Senior Member

Bjorn's Avatar

Eerm, een brandverzekering moet je altijd afsluiten. Internet aanvragen is geen probleem, daar checken ze uw domicilie niet voor.
Old 08-10-2010, 09:50   #3   link
Dodgy
Serious Member

Dodgy's Avatar

1) Kan je gerust doen, domicilie heeft niets te maken met huurcontract, betalingen of keuken.
2) Dat lijkt mij wel een probleem, aangezien ik niet gerust ben dat een brandverzekering alles dekt als het appartement nog niet is afgewerkt. Ik ga ervan uit dat het winddicht is overal? Zeker navragen bij de verzekering dat.
3) Zou ook geen probleem mogen zijn volgens mij. Heb indertijd toen ik m'n huis kocht ook al Internet laten installeren voor ik er effectief in woonde. Kwestie van het al te hebben bij de verhuis.
Dodgy is offline   Reply With Quote
Old 08-10-2010, 10:06   #4   link
Xefox
IggaR

Xefox's Avatar

Dus brandverzekering is eerder iets op naam dan op huis (sorry noob alert ) en moeten we sowieso afsluiten en kan geen "kwaad" als we dan plots toch met een contract zitten? Dat kan dan perfect doorlopen.

Bedankt alleszins al
Old 08-10-2010, 11:01   #5   link
Dodgy
Serious Member

Dodgy's Avatar

Wel, normaal gezien als het bijvoorbeeld enkel is voor de installatie van een keuken of nog een vloer of zo kan dat geen kwaad en kan/moet je een brandverzekering afsluiten.

Maar hoeveel moet er nog afgewerkt worden? Als we spreken van zware werken met leidingen, dak leggen etc. kan het zijn dat de brandverzekering een probleem is omdat het nog niet helemaal bewoonbaar is. Ken iemand die zo'n probleem had omdat hij één afgewerkte kamer had en de rest van z'n huis een ruine was.
Dodgy is offline   Reply With Quote
Old 08-10-2010, 11:15   #6   link
DarthJabbaBoulet
Until the Light Takes Me

DarthJabbaBoulet's Avatar

Die brandverzekering is een must als huurder (ook als eigenaar maar soit). Een brandverzekering is normaal niet inbegrepen in een huurcontract, de verplichting er om er eentje te nemen kan wel in het contract worden opgenomen. Maar zelfs zonder deze verplichting zou ik niet huren zonder.

Quote:
De huurder kan dus in alle gevallen van brand aangesproken worden, tenzij hij zich kan ontlasten van deze aansprakelijkheid. In die gevallen heeft de eigenaar-verhuurder er zelf alle belang bij een brandverzekering af te sluiten die de restrisico’s dekt.
bron : http://www.livios.be/nl/_immo/_guid/..._subs/3458.asp

Quote:
Originally Posted by Matthias View Post
Bewoners betalen belastingen. Gasten hebben zich te gedragen: voeten vegen en niet te veel neuten.
DarthJabbaBoulet is online now   Reply With Quote
Old 08-10-2010, 11:30   #7   link
Takeshi
ALPPALP

Takeshi's Avatar

Send a message via MSN to Takeshi
Brandverzekering op het gebouw is wettelijk verplicht en wordt normaal betaald door de eigenaar.
Eigen brandverzekering als huurder is niet verplicht maar wel een must.
Zonder eigen brandverzekering is jouw inboedel niet gedekt en, belangrijker, als de verzekering van de eigenaar kan aantonen dat de brand in uw appartement is ontstaan en je ook maar ergens verantwoordelijk bent, dan draaien ze heel de boel in uw nek.
Takeshi is offline   Reply With Quote
Old 08-10-2010, 15:24   #8   link
Xefox
IggaR

Xefox's Avatar

Het is letterlijk nog nieuwe keuken zetten, dus gewoon paar leidingen doortrekken, dampkap + gat naar buiten installeren en kasten enz hangen.
Geen zotte werken dus.

Als je spreekt over inboedel, moet je dan "aangeven" als er meer inboedel komt, zoals bv de keuken?
Old 09-10-2010, 11:02   #9   link
DarthJabbaBoulet
Until the Light Takes Me

DarthJabbaBoulet's Avatar

De meeste brandverzekeringen (inboedel) verzekeren standaard een tot bepaald bedrag (35.000€ dacht ik ???) , eens de waarde van je inboedel boven dat bedrag (hangt van verzekering tot verzekering af) ga je beter eens horen ja.

Quote:
Originally Posted by Matthias View Post
Bewoners betalen belastingen. Gasten hebben zich te gedragen: voeten vegen en niet te veel neuten.
DarthJabbaBoulet is online now   Reply With Quote
Old 09-10-2010, 14:24   #10   link
Awoujol
Ancien

Awoujol's Avatar

Brandverzekering dekt vaak ook enkel maar voorwerpen tot een bepaalde bedrag. Bij ons is dat €10.000 euro. Dus als iets €12.000 euro kost, moet ik dat extra laten opnemen in de verzekering. Geen idee of dat overal zo is.
Awoujol is offline   Reply With Quote
Old 09-10-2010, 20:43   #11   link
Magnum_
.

Magnum_'s Avatar

Hier heeft men gewoon de kamers geteld, aantal keukens & badkamers spelen daarin een grotere rol dan bvb een slaapkamer. En dan moest ik gewoon kiezen wat het duurste voorwerp was dat ik wenste te verzekeren, 10000 lijkt mij daar wel vrij hoog, zo'n dure shizzle heb ik niet in huis. De keuken is dacht ik wel deel van het gebouw, niet van uw inboedel.
Een huurcontract is denk ik geen vereiste, ik ben daar zelfs redelijk zeker van. Ook niet om uw domicilie al te veranderen trouwens, ik zie niet in waarom je daarmee zou wachten.

Last edited by Magnum_; 09-10-2010 at 20:47.
Magnum_ is offline   Reply With Quote
Old 11-10-2010, 04:43   #12   link
Takeshi
ALPPALP

Takeshi's Avatar

Gewoon de polis goed nalezen. Verzekeringsmaatschappijen nooit vertrouwen
Voor de rest maakt huurcontract of domicilie geen bal uit denk ik. Je verzekert een deel van een pand en de inboedel, zie niet in wat contracten en domicilie daarmee te zien heeft.
Old 11-10-2010, 07:53   #13   link
Xefox
IggaR

Xefox's Avatar

Zal eens zien wanneer ik daar voor kan kijken dan
Bedankt voor alle duidelijke antwoorden!
Old 11-10-2010, 09:03   #14   link
Cassiel
FKA |3o3dha

Cassiel's Avatar

Sorry-voor-de-thread-hijack maar het heeft er wel zijdelings mee te maken. Ik heb al wat on-line gezocht en ik vroeg me af aan welke voorwaarden moet voldaan worden om uw domicilie ergens te leggen.

Het komt erop neer dat ik in een huis woon met een aantal vrienden, zonder officieel contract. Ik zou graag mijn domicilie daar leggen, maar de huisbaas zegt dat er dan voor hem redelijk wat kosten bijkomen. Klopt dat?
Cassiel is offline   Reply With Quote
Old 11-10-2010, 09:10   #15   link
Takeshi
ALPPALP

Takeshi's Avatar

Hij zal het als gemeenschapshuis/kot verhuren zeker?
Zou anders niet kunnen indenken waarom een verhuurder meer moet betalen als de huurder al dan niet zijn domicilie daar heeft staan.
Reply

Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Thread Tools

Posting Rules