Go Back   Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Hardware & Software

Reply

Thread Tools
Old 15-01-2019, 09:55   #2041   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Is er een specifieke reden waarom het zo klein dient te zijn? Een Node beschouw ik toch als een kleine kast, al was het maar vanwege de form-factor. Dat een Sugo kleiner is, is meteen ook een extra reden om dat model eerder af te raden, als je het mij vraagt. Een compact systeem oogt retestrak, helemaal akkoord, maar bouwen is veelal een klotejob, zeker cable management. Als het bij de Sugo houdt, wees gewaarschuwd: de bijgeleverde PSU is niét modulair.

Een compact model waar ik ook graag mee werk is de Bitfenix Prodigy. Maar die is nog wat groter dan de Node (die ik, nogmaals, toch echt wel als klein beschouw. Je bouwt geen HTPC, hé ). De Bitfenix Phenom is ook tof, da's ongeveer hetzelfde als een Node.

Tot slot mag je toch niet vergeten dat efficiënt koelen veel minder vanzelfsprekend wordt als het werkelijk zo compact moet zijn. Je zou de eerste niet zijn die vrijwel onmiddellijk op zoek moet naar oplossingen om je hardware afdoende te koelen (zonder de prestaties gevoelig naar beneden te halen of er een opstijgende stofzuiger van te moeten maken).
Old 15-01-2019, 11:53   #2042   link
Wolf
Oh no

Wolf's Avatar

Ik ben ook aan het overwegen om de assemblage te laten doen door bv. Azerty, en daar dan ook de Windows license te kopen. Moesten er dan problemen zijn met de setup dan hoop ik gewoon een mailtje te krijgen met wat ze willen veranderen, ze hebben daar toch vanalles liggen.

Als je assemblage + garantie 1 jaar koopt dan kan je het gewoon terugsturen als er een probleem is. En dan krijg je gewoon een bak met Windows geinstalleerd aan, en het is niet eens zo duur (de assemblage).

Alternatief is koel pasta kopen, zelf in elkaar steken, OEM licentie kopen. Dat spaart €120+ in totaal maar verreist wat meer tijd.

Het is een beetje de keuze of je gewoon een PC wilt of van het hardware gegeven ook een halve hobby maken.
Old 15-01-2019, 12:02   #2043   link
Wolf
Oh no

Wolf's Avatar

Quote:
Originally Posted by Potenza View Post
Is er een specifieke reden waarom het zo klein dient te zijn? Een Node beschouw ik toch als een kleine kast, al was het maar vanwege de form-factor. Dat een Sugo kleiner is, is meteen ook een extra reden om dat model eerder af te raden, als je het mij vraagt. Een compact systeem oogt retestrak, helemaal akkoord, maar bouwen is veelal een klotejob, zeker cable management. Als het bij de Sugo houdt, wees gewaarschuwd: de bijgeleverde PSU is niét modulair.

Een compact model waar ik ook graag mee werk is de Bitfenix Prodigy. Maar die is nog wat groter dan de Node (die ik, nogmaals, toch echt wel als klein beschouw. Je bouwt geen HTPC, hé ). De Bitfenix Phenom is ook tof, da's ongeveer hetzelfde als een Node.

Tot slot mag je toch niet vergeten dat efficiënt koelen veel minder vanzelfsprekend wordt als het werkelijk zo compact moet zijn. Je zou de eerste niet zijn die vrijwel onmiddellijk op zoek moet naar oplossingen om je hardware afdoende te koelen (zonder de prestaties gevoelig naar beneden te halen of er een opstijgende stofzuiger van te moeten maken).
Ik ben grafisch ontwerper en ik hecht veel waarde aan de looks. Proberen shoppen voor een PC is voor mij zoals sportschoenen proberen kopen: bij de meeste dingen die ik tegenkom denk ik: waaaaarom hebben ze dat nu zo lelijk gemaakt?

Van de meeste kasten die beschouwd worden als “een goed design” denk ik: bwek. Zelfs die Silverstone en Fractal kasten hebben hun esthetische problemen (o.a. logo's op de voorkant).

De vorige PC was een Node 202 en ik vond dat gewoon geweldig om een klein kastje te hebben.

Ik hecht veel waarde aan mijn interieur en er moet vooral géén grote blinkende kast vol LEDs staan.

Ik word al mottig van bv. een blauwe LED op een hardware object in een donkere kamer. Het 1e dat ik dan doe is dat afplakken met duct tape of een manier proberen vinden om het lichtje uit te schakelen (zo plakte er op de blauwe led van de node 202 duct tape).

Een computer of een scherm moet geen eigen licht outputten. Ik doe grafisch werk, ik wil geen schijn van een andere kleur.

Ik wil dus ook geen RAM dat RGB lichten heeft of “gamer” keyboards. Ik vind dat verschrikkelijk.

De Node 202 form factor vond ik ook wel iets hebben omdat je die dan ook makkelijker als HTPC kan gebruiken.

Om weg te steken in mijn TV meubel was die nu wel te groot.

Die modulaire kabels is wel een excellente tip, als ik het goed begrijp heeft die Corsair 450 dat wel.

Het is mooi als die kabels dan allemaal zwart/donkergrijs zijn. Dan kan je er ook kortere kopen als je wil vermoed ik?
Old 15-01-2019, 12:04   #2044   link
Wolf
Oh no

Wolf's Avatar

Bureau ruimte, ter referentie. Ik wil die PC gewoon rechts van het scherm kunnen zetten.

Old 15-01-2019, 12:20   #2045   link
Irmo
lijkkist

Irmo's Avatar

Kben de constante crashes op mijn huidig systeem beu. Dat het niet zo koosjer is zal er wel mee te maken hebben.
Krijg constant crashes van dat 'toegang tot de grafische hardware geweigerd is voor xxx.exe'. Dat kan zelfs Windows zelf zijn blijkbaar gisteren.

Daarmee dus een upgrade.

Momenteel heb ik als graka een RX480 met 4GB (ASUS DUAL-RX480-O4G, Grafische kaart)
Heb ook 1 x Creative Sound Blaster Zx geluidskaart

De upgrade zou bestaan de volgende items:
(allemaal van bij alternate)

enige comments? Opmerkingen?

Fidoh vond het te lang

You have reached the maximum number of posts (3) allowed in a 120 minute period for this forum.
Irmo is offline   Reply With Quote
Old 15-01-2019, 12:55   #2046   link
logion
Senior Member

logion's Avatar

Quote:
Originally Posted by Wolf View Post
Bureau ruimte, ter referentie. Ik wil die PC gewoon rechts van het scherm kunnen zetten.

<knip>
Welk model monitor is dit, als ik vragen mag?
edit: een alternatief kan zijn om een platte case te nemen en deze onderaan je tafelblad te bevestigen, dan zie je helemaal niets. Met eventuele USB hub in monitor lijkt me dat zelfs niet zo onhandig. Tafelblad moet wel diep genoeg zijn hiervoor.
logion is offline   Reply With Quote
Old 15-01-2019, 13:17   #2047   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

@ Wolf: veel herkenbaars aldaar. Mijn bureau is ook lekker zuiver en een strak design is me eveneens wel wat waard. Anderzijds moet het praktisch en betaalbaar blijven. Mijn Define R5 staat gewoon op de grond, rechts in het hoekje. Het is een groot ding en niet onzichtbaar, wel voldoende subtiel. Het lijkt me in jouw geval alleszins handiger om het aanbod behuizingen van een uitgebreide webshop (Azerty is prima) te doorploegen; mocht dat nog niet gebeurd zijn. Doe gerust meer voorstellen. Ik kan me overigens volstrekt niet voorstellen dat na die lijvige uitleg over jouw esthetische voorkeuren een Sugo SG05 je wél bevalt.

@ Lijkkist: Niet verkeerd om bij de eerste Ryzen-generatie te blijven, gegeven dat je graag wat bespaart? Geheugen is dan weer prul, voor de honderduusdste keer: Ryzen geniet van hogere RAM-timings. Beschouw 3000Mhz gerust als een minimum. Verder volstaat het de goedkoopste 16GB-set beschikbaar te kiezen. De waterkoeler ontsnapt me volledig. Het is geen fantastisch model en dubbel zo duur dan een fatsoenlijke luchtkoeler zoals een Scythe Kotetsu (die minstens zo goed koelt).
Old 15-01-2019, 16:06   #2048   link
l33td00d
Senior Member

l33td00d's Avatar

Quote:
Ik ben grafisch ontwerper en ik hecht veel waarde aan de looks. Proberen shoppen voor een PC is voor mij zoals sportschoenen proberen kopen: bij de meeste dingen die ik tegenkom denk ik: waaaaarom hebben ze dat nu zo lelijk gemaakt?

Van de meeste kasten die beschouwd worden als “een goed design” denk ik: bwek. Zelfs die Silverstone en Fractal kasten hebben hun esthetische problemen (o.a. logo's op de voorkant).

De vorige PC was een Node 202 en ik vond dat gewoon geweldig om een klein kastje te hebben.

Ik hecht veel waarde aan mijn interieur en er moet vooral géén grote blinkende kast vol LEDs staan.

Ik word al mottig van bv. een blauwe LED op een hardware object in een donkere kamer. Het 1e dat ik dan doe is dat afplakken met duct tape of een manier proberen vinden om het lichtje uit te schakelen (zo plakte er op de blauwe led van de node 202 duct tape).

Een computer of een scherm moet geen eigen licht outputten. Ik doe grafisch werk, ik wil geen schijn van een andere kleur.

Ik wil dus ook geen RAM dat RGB lichten heeft of “gamer” keyboards. Ik vind dat verschrikkelijk.

De Node 202 form factor vond ik ook wel iets hebben omdat je die dan ook makkelijker als HTPC kan gebruiken.

Om weg te steken in mijn TV meubel was die nu wel te groot.

Die modulaire kabels is wel een excellente tip, als ik het goed begrijp heeft die Corsair 450 dat wel.

Het is mooi als die kabels dan allemaal zwart/donkergrijs zijn. Dan kan je er ook kortere kopen als je wil vermoed ik?
Hangt die case gewoon aan de onderkant van uw bureau met 4 vijzen?
l33td00d is offline   Reply With Quote
Old 15-01-2019, 16:49   #2049   link
Irmo
lijkkist

Irmo's Avatar

Quote:

@ Lijkkist: Niet verkeerd om bij de eerste Ryzen-generatie te blijven, gegeven dat je graag wat bespaart? Geheugen is dan weer prul, voor de honderduusdste keer: Ryzen geniet van hogere RAM-timings. Beschouw 3000Mhz gerust als een minimum. Verder volstaat het de goedkoopste 16GB-set beschikbaar te kiezen. De waterkoeler ontsnapt me volledig. Het is geen fantastisch model en dubbel zo duur dan een fatsoenlijke luchtkoeler zoals een Scythe Kotetsu (die minstens zo goed koelt).
Als ik kan besparen op de koeling des te beter. Elke euro telt en het hoeft echt geen high end systeem te zijn. Midrange is al goed genoeg.
Dus sneller ram geheugen en het zou goed zijn. Ik zal straks een nieuw lijstje posten.

Fidoh vond het te lang

You have reached the maximum number of posts (3) allowed in a 120 minute period for this forum.
Old 15-01-2019, 17:11   #2050   link
operator
Senior Member

operator's Avatar

Quote:
Het is mooi als die kabels dan allemaal zwart/donkergrijs zijn.
Het lijkt me de bedoeling dat je de kabels IN de case steekt.
operator is offline   Reply With Quote
Old 15-01-2019, 18:58   #2051   link
Wolf
Oh no

Wolf's Avatar

Quote:
Originally Posted by operator View Post
Het lijkt me de bedoeling dat je de kabels IN de case steekt.
Tuurlijk maar het oog wil ook wat, als je de onderdelen ooit versluist naar een open case.

En zo cleane internals, dat is toch een streefdoel?

Old 15-01-2019, 19:01   #2052   link
Wolf
Oh no

Wolf's Avatar

Quote:
@ Wolf: veel herkenbaars aldaar. Mijn bureau is ook lekker zuiver en een strak design is me eveneens wel wat waard. Anderzijds moet het praktisch en betaalbaar blijven. Mijn Define R5 staat gewoon op de grond, rechts in het hoekje. Het is een groot ding en niet onzichtbaar, wel voldoende subtiel. Het lijkt me in jouw geval alleszins handiger om het aanbod behuizingen van een uitgebreide webshop (Azerty is prima) te doorploegen; mocht dat nog niet gebeurd zijn. Doe gerust meer voorstellen. Ik kan me overigens volstrekt niet voorstellen dat na die lijvige uitleg over jouw esthetische voorkeuren een Sugo SG05 je wél bevalt.
Awel dat is dus het risico, ik kan die case bestellen en dat kan in het echt wel tegenvallen.

Ik was over cases beginnen nadenken door de thermaltake's te zien in de mediamarkt. Maar het viel mij op dat dat wel monsters zijn.

(measurements not accurate)

Ik heb ook al wel 8 pagina's ver gekeken op Alternate en zag geen enkele case die mij beviel. Dusja. Misschien ben ik gewoon ne moeilijke. Misschien moet ik maar leven met een Fractal (mini) tower en die verbergen in een kast ofzo
Old 15-01-2019, 19:04   #2053   link
Wolf
Oh no

Wolf's Avatar

Quote:
Originally Posted by matias View Post
Hangt die case gewoon aan de onderkant van uw bureau met 4 vijzen?
Zoals je misschien kan zien is het niet echt een stevige bureau, het is gewoon een plank met 2 schragen onder.

Voor zo'n Node 202 type model zou je wel een soort rekje kunnen bouwen om in te schuiven onder een voldoende grote bureau. Prima idee.

Wel een rekje en niet gewoon vast vijzen want als ik bv. mijn PC tijdelijk naast de projector in de living wil zetten voor extended winter gaming sessies dan moet dat makkelijk kunnen.

Als ik ooit eens investeer in een goeie bureau zou dat een plan kunnen zijn maar ik wil de PC ook ietwat portable om te kunnen wisselen van kamer.
Old 15-01-2019, 19:05   #2054   link
Irmo
lijkkist

Irmo's Avatar

Is €9 duurder dan het vorige met performantere RAM, die momenteel wel €60 goedkoper staat.

Fidoh vond het te lang

Old 15-01-2019, 19:18   #2055   link
Wolf
Oh no

Wolf's Avatar

Quote:
Originally Posted by logion View Post
Welk model monitor is dit, als ik vragen mag?
edit: een alternatief kan zijn om een platte case te nemen en deze onderaan je tafelblad te bevestigen, dan zie je helemaal niets. Met eventuele USB hub in monitor lijkt me dat zelfs niet zo onhandig. Tafelblad moet wel diep genoeg zijn hiervoor.
LG27UD58

met een monitor arm van Ergotron

Old 16-01-2019, 11:08   #2056   link
kar
Public servant

kar's Avatar

Nu we het toch over een mooi interieur hebben: ik zoek een monitor (dat mag 1080p zijn, maar meer dan 60 Hz zou leuker zijn) die ook een mooie, en dus niet gamer achterkant heeft. Mijn bureau staat zo opgesteld in het midden van de living dat iedereen de achterkant van mijn scherm zal zien. Nu zit ik nog met een laptop dus dat is geen probleem, maar ik zou toch dit jaar ook ergens een kleine case met een mooi scherm willen. Vesa mount is wel nodig, om een arm te kunnen kopen en mijn scherm zo laag mogelijk tegen mijn bureau te zetten. Een beetje alsof het een laptop zou zijn zodat ik nog over mijn scherm kan kijken.
kar is offline   Reply With Quote
Old 16-01-2019, 11:17   #2057   link
Bourgi
Bear Claw Lover

Bourgi's Avatar

Quote:
Originally Posted by kar View Post
Nu we het toch over een mooi interieur hebben: ik zoek een monitor (dat mag 1080p zijn, maar meer dan 60 Hz zou leuker zijn) die ook een mooie, en dus niet gamer achterkant heeft. Mijn bureau staat zo opgesteld in het midden van de living dat iedereen de achterkant van mijn scherm zal zien. Nu zit ik nog met een laptop dus dat is geen probleem, maar ik zou toch dit jaar ook ergens een kleine case met een mooi scherm willen. Vesa mount is wel nodig, om een arm te kunnen kopen en mijn scherm zo laag mogelijk tegen mijn bureau te zetten. Een beetje alsof het een laptop zou zijn zodat ik nog over mijn scherm kan kijken.
Ik ben heel tevreden van deze:

AOC Q3279VWFD8

199 euro

31,5" (80 cm), IPS, Large (16:9), 2560 x 1440 (WQHD), 5 ms, 75 Hz, VGA (x1), DVI-D Dual Link (x1), HDMI (x1), DisplayPort (x1), Freesync

foto's van de zeer neutrale achterkant hier te vinden:

https://pcmonitors.info/reviews/aoc-q3279vwfd8/

edit: ai, ik lees op die site dat er geen vesa mountholes inzitten en je een speciale adapter van 25 euro moet kopen.
Bourgi is offline   Reply With Quote
Old 16-01-2019, 12:37   #2058   link
kar
Public servant

kar's Avatar

Met 25 euro zou ik geen probleem gehad hebben maar waarom o waarom zijn die ports zo gezet ipv naar beneden Ik vrees dat het een dell gaat worden zonder hoge refresh rate.
kar is offline   Reply With Quote
Old 16-01-2019, 12:55   #2059   link
A-star
Hardcore Father

A-star's Avatar

Dell heeft ook schermen met hoge refresh rate:
Dell S2716DG Zwart of Dell S2417DG Zwart.

Enige nadeel / voordeel is dat ze allebei g-sync hebben, wat ze nu niet echt goedkoop maakt.
A-star is offline   Reply With Quote
Old 16-01-2019, 13:01   #2060   link
logion
Senior Member

logion's Avatar

Er zijn best wel high refresh rate monitoren te vinden zonder al teveel gamerlook hoor, al worden ze wel vaak gemarket naar gamers helaas.
Als je kunt leven met de nadelen van een TN paneel en nog een maand wilt wachten (is reeds beschikbaar elders, maar doorgaans 70 euro duurder): dit is een 'gaming' TN monitor met degelijke kleurenweegave en zonder gamerlook https://www.dell.com/nl-be/shop/dell...toraccessoires. 1440p@144Hz, Geen Gsync tax trouwens, gewoon freesync.
De 32" VA reeks van LG is ook erg deftig. Maar vermoedelijk teveel gamerlook zelfs wanneer je de voet vervangt door een vesa mount want er is zo'n rode LED cirkel acheraan (welke trouwens enkel op het Gsync model werkt). Ook wel 1440p.
Zelf wacht ik momenteel op de XV272up van Acer. Look is redelijk neutraal. Wordt eind deze maand in de EU verwacht aan 500 euro MSRP. Wederom 1440p.
1080p vs 1440p is een heel debat op zich natuurlijk. Anno 2019 zie ik mij wel geen 1080p@60Hz monitor meer kopen, ervan uitgaande dat het ding 5a8 jaar dient mee te gaan.

Last edited by logion; 16-01-2019 at 13:05.
logion is offline   Reply With Quote
Reply

Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Hardware & Software

Thread Tools

Posting Rules