Go Back   Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Hardware & Software

Reply

Thread Tools
Old 27-09-2021, 22:51   #4001   link
DM
Senior Member

DM's Avatar

Send a message via MSN to DM
Dat is de exact reden waarom ik dit koop. Ik ga geen 800 euro aan ne GPU besteden.
DM is offline   Reply With Quote
Old 06-10-2021, 06:50   #4002   link
lapino
Senior Member

lapino's Avatar

Iemand al upgrade gedaan naar win11?

When I die, I want to die like my grandfather, who died peacefully in his sleep. Not screaming like all the passengers in his car.
lapino is offline   Reply With Quote
Old 06-10-2021, 10:30   #4003   link
DyNaRaX
Senior Member

DyNaRaX's Avatar

Collega verkoop zijn ASUS STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5 voor €75, goeie deal?

Zou zijn om mijn HD7850 te vervangen
Old 06-10-2021, 10:32   #4004   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Zeker, je maakt een gigantische sprong. Een GTX970 is minstens dubbel zo snel en Ä75 is in het huidige economische klimaat een koopje.
Old 06-10-2021, 15:20   #4005   link
blumcole
Chairman of the bored

blumcole's Avatar

Send a message via MSN to blumcole
Quote:
Originally Posted by lapino View Post
Iemand al upgrade gedaan naar win11?
Nog niet. Ik wacht nog ff maar ik vermoed wel ergens komende weken te upgraden als ik wat reviews enzo heb gelezen. Wel enorm weinig hype voor. Khad het maar toevallig gelezen dat het al uit was.

blumcole is offline   Reply With Quote
Old 06-10-2021, 15:45   #4006   link
kar
Public servant

kar's Avatar

Ze hebben ook een dag vroeger release gedaan dan ze zeiden. Ik heb alleszins mijn UEFI en TPM 2.0 al in orde gebracht.
kar is offline   Reply With Quote
Old 06-10-2021, 16:15   #4007   link
Blade
Petrolkop

Blade's Avatar

Is er een interessante reden om te upgraden?

-edit-
Niets boeiend. DirectStorage leek even exclusief W11 te zijn, maar het komt ook naar W10.

Last edited by Blade; 06-10-2021 at 16:20.
Blade is offline   Reply With Quote
Old 06-10-2021, 16:30   #4008   link
lapino
Senior Member

lapino's Avatar

Interface zeker?

When I die, I want to die like my grandfather, who died peacefully in his sleep. Not screaming like all the passengers in his car.
Old 06-10-2021, 16:41   #4009   link
Fallschirmjaeger
Senior Member

Fallschirmjaeger's Avatar

Windows 10 wordt nog tot 2025 ondersteund. Ik kan nog wachten.
Old 06-10-2021, 16:59   #4010   link
Blade
Petrolkop

Blade's Avatar

Yeah. Me geskipt. 8 geskipt. Misschien 11 ook maar skippen

Die walled security garden is niet echt fijn. En voor windows home ook een verplichte microsoft account, tof.
Old 06-10-2021, 19:14   #4011   link
kar
Public servant

kar's Avatar

Android apps native op windows? Dat kan nu met third party ook wel al maar in win 11 zit het er vast in.
kar is offline   Reply With Quote
Old 06-10-2021, 20:05   #4012   link
Japisee
҈҉҈҉҈҉҈҉҈҉҈҉҈҉

Japisee's Avatar

ja nee tzit er nog nie in tkomt in nen update

da zeiden ze ook toen ik de beta draaide deze zomer

kvond het een stuk minder vlot aanvoelen ma mijne 4 jaar oude xps is dan ook nie up to date genoeg om windows 11 officieel te draaien lmao

toch een kleine shoutout naar windows 10 ik draai da al 5 jaar op mijnen bak en kheb nog nooit moeten formatten
Old 07-10-2021, 07:51   #4013   link
Fallschirmjaeger
Senior Member

Fallschirmjaeger's Avatar

https://tweakers.net/nieuws/187824/a...n-oktober.html

Best nog even wachten met een AMD cpu voor windows 11.
Old 13-10-2021, 11:08   #4014   link
BlackRabbit
Datanuke.be

BlackRabbit's Avatar

Low-power storage systeempje aan het bouwen:

https://www.megekko.nl/wl/SQAP5YJ9

Nog suggesties voor verbeteringen/dingen die ik ben vergeten?
BlackRabbit is offline   Reply With Quote
Old 13-10-2021, 13:38   #4015   link
Horla
Senior Member

Waarom niet gewoon een NAS?
Horla is offline   Reply With Quote
Old 13-10-2021, 20:13   #4016   link
Blade
Petrolkop

Blade's Avatar

Quote:
Originally Posted by BlackRabbit View Post

Welke load verwacht je? Moet het meer doen dan filesharing?

Die voeding is aan de zware kant, mag gerust minder zijn. 450W of zelfs 350W is meer dan genoeg.

Indien geen ZFS is 8GB al meer dan genoeg.

Die CPU ondersteunt geen ECC, maar prijsgewijs zou dit wel een stevige upgrade zijn.

Ga je voor een vorm van redundantie?

Die HGST schijven zijn top notch, prima keuze. Hebben ook geen power disable fieature, dus daar hoef je je geen zorgen over te maken.
Old 13-10-2021, 20:22   #4017   link
lapino
Senior Member

lapino's Avatar

Om beetje on-topic te blijven, mijn huidige NAS geraakt stilaan vol (4x4tb). Zitten nu seagate schijven in. Hoe best uitbreiden zonder onnozel veel geld uit te geven? Heb met die raid calculator van synology wat zitten spelen en eigenlijk 'moet' je ze alle vier vervangen. Bijv 2 10tb's steken haalt weinig uit. Prijs/performance/ruimte sweet-spot?

Old 13-10-2021, 20:53   #4018   link
Metal
Senior Member

Metal's Avatar

Ik heb hier indertijd de stap gemaakt om van 4x2tb naar een mogelijke 4x12Tb te gaan. Heb 1 12tb schijf gekocht, volledige backup van de gegevens op de schijven gemaakt naar die ene schijf. Extra schijf om gegevensbescherming te hebben. Nog 2 vrije hdd bays om verder te upgraden. Dan ga ik er wel vanuit dat uw NAS zo een grote schijven ondersteunt. Koop u 2 10tb schijven en je hebt wat ruimte extra (hou uw originele schijven als backup momenteel). Je bent wel snel 300 € per hdd kwijt.
Metal is offline   Reply With Quote
Old 14-10-2021, 08:30   #4019   link
logion
Senior Member

logion's Avatar

Quote:
Originally Posted by BlackRabbit View Post

Advies hangt af van wat je ermee gaat doen natuurlijk. Een lijstje droppen zonder te vermelden waarvoor het systeem zal dienen, gaat tot heel algemeen advies leiden.

Zelf heb ik de i3-9100 gekozen, mede omdat het meer doet dan louter file storage. Ik zit op 7.4W idle zonder magnetic disks. Heb de Fujitsu D3644-B gekozen omwille van de extra sata poorten en optie voor ECC. Al heb ik niet voor ECC ram gekozen, voorlopig nog geen spijt van.

Je kunt eventueel een picoPSU overwegen, al zit je afhankelijk van de setup van die 3.5" disks mogelijks aan een idle verbruik waarbij de efficiŽntiewinst van een picoPSU tov. een ATX voeding niet veel meer voorstelt. Vermoed dat je ook het tweakers topic gelezen hebt? Die Corsair wordt er ook aangeraden, omwille van zijn hoge efficiŽntie bij lage vermogens (atypisch voor ATX voedingen). OTOH, voor mijn systeem zou een picoPSU perfect zijn maar ik heb een platinium Seasonic voeding gekozen die ik nog liggen had...

Ga je die 2.5" disk gebruiken als externe backupschijf? Zie je dat als 24/7 zuinige disk (eventueel na shucken?)? Of zit die nog per abuis in jouw lijstje?

Over het gebrek van een power disable feature op die seagates, zou ik me net wel zorgen maken. Weet niet wat jullie storagevereisten zijn, maar de magnetic store draait hier 99% van de tijd niet (en de overige 1% is geconcentreerd rond het middaguur). Als je 1W idle verbruik rekent aan 8.75kWh op jaarbasis, dan tikt dat toch aardig aan.

Als jouw gebruik 50% vd tijd spinning disks vereist, dan kan ik verstaan dat je niet constant spindown/spinup van de disks wilt (omwille van slijtage). RAID werkt dat overmatige spindowns/ups ook wel in de hand, met disk striping moeten alle disks aan. Ik heb bewust niet voor RAID gekozen in mijn home NAS. Ik heb de performance/uptime niet nodig en voor redundantie bestaan er energiezuinigere oplossingen. Je moet anders maar eens het zuinige server topic lezen op tweakers, daar is de discussie RAID vs andere reduntantieopties al vaak gevoerd. In sommige gevallen kan het interessanter zijn om met een non realtime parity disk te werken. Of helemaal geen redundantie en enkel met een (offsite) backup werken. Offsite backup moet je sowieso doen, al is dat hier ook maar een subset van de data op de magnetic storage omwille van kost.

Last edited by logion; 14-10-2021 at 08:34.
logion is offline   Reply With Quote
Old 15-10-2021, 08:15   #4020   link
BlackRabbit
Datanuke.be

BlackRabbit's Avatar

Fair point, had inderdaad wat meer uitleg moeten geven.

Ik draai momenteel een nextcloud server waar ikzelf en paar familieleden & vriennden gebruik van maken. Die machine komt op leeftijd en is aan vervanging toe. Ook de schijfruimte in die machine voldoet niet meer.

Omdat die server 24/7 draait ben ik op tweakers op zoek gegaan naar een energiezuinige setup & heb ik me inderdaad laten inspireren door de topics op hun forum.

Ik ben er nog niet helemaal uit of ik die machine enkel storage ga laten doen, of toch ook nog andere services die momenteel op een andere (niet energie-zuinige) machine draaien. Worst case vervang ik die 2e machine ook door een zuinige setup met een krachtigere cpu.
Het is me niet helemaal duidelijk welke prestaties ik van de G5400 kan verwachten.

picoPSU heb ik inderdaad overwogen en zal er misschien nog komen, maar vraag me wel af hoe je zoiets proper & veilig wegwerkt in een normale (*TX) kast.

Ik wist eigenlijk niet dat die HGST niet konden power-off gaan.
Dat suckt toch wel wat, want enerzijds zoek ik betrouwbaarheid maar anderzijds natuurlijk ook de energiezuinigheid. Anderzijds heb ik weinig controle over de toegang tot de disks (vanwege de verschillende gebruikers), dus zouden ze vooral 's nachts in slaap kunnen maar overdag waarschijnlijk niet. En dan nog, dat zou het moment zijn dat snapraid syncs gebeuren, en backups worden gemaakt.

Qua software zou ik gaan voor snapraid (eventueel ism mergefs, maar ben er nog niet uit of ik al zoveel storage wil steken).

Die externe schijf is voor persoonlijk gebruik en heeft inderdaad niets te maken met de setup.
Offsite backup komt er ook, maar ben er nog niet uit wat ik zou doen. backblaze is een optie, of een 2e machine op andere locatie zetten en 's nachts syncen.
BlackRabbit is offline   Reply With Quote
Reply

Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Hardware & Software

Thread Tools

Posting Rules