Go Back   Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Hardware & Software

Reply

Thread Tools
Old 15-10-2021, 08:18   #4021   link
BlackRabbit
Datanuke.be

BlackRabbit's Avatar

Quote:
Originally Posted by lapino View Post
Om beetje on-topic te blijven, mijn huidige NAS geraakt stilaan vol (4x4tb). Zitten nu seagate schijven in. Hoe best uitbreiden zonder onnozel veel geld uit te geven? Heb met die raid calculator van synology wat zitten spelen en eigenlijk 'moet' je ze alle vier vervangen. Bijv 2 10tb's steken haalt weinig uit. Prijs/performance/ruimte sweet-spot?
  • Hoeveel is onnozel veel geld?
  • En hoeveel storage heb je nodig?
  • Hoeveel tijd wil je er zelf in steken (zelfbouw vs kant-en-klaar)?
  • Heb je in je huidige opstelling al een off-site backup?

@mods: Misschien threadsplit naar NAS/storage/homeserver thread?
BlackRabbit is offline   Reply With Quote
Old 21-10-2021, 09:17   #4022   link
blumcole
Chairman of the bored

blumcole's Avatar

Send a message via MSN to blumcole
Hoi boys. Een kameraad van mij zit met een enigmatisch hard/softwareprobleem. Sinds kort werken zijn headsets niet meer fatsoenlijk.

Hij kan mij wel horen maar ik hoor hem niet. Hij hoort zichzelf ook niet (in die testdingen). Discord of Steam; maakt niet uit. We zijn alle opties afgegaan, drivers herinstalleerd, duzend headsets getest. Alles lijkt normaal. Hij gebruikt die zo'n headset via z'n xbox controller normaal gezien en dat heeft altijd al gewerkt. Bij één van die headsets kon ik hem exceptioneel stil horen maar dat was niet werkbaar. Bluetooth werkt wel maar dat klinkt zo shitty

Enig idee wat het kan zijn?

blumcole is offline   Reply With Quote
Old 21-10-2021, 10:11   #4023   link
DyNaRaX
Senior Member

DyNaRaX's Avatar

mss de privacy settings

https://support.microsoft.com/en-us/...9-c98ca45f577a
Old 22-10-2021, 10:51   #4024   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

https://www.techpowerup.com/review/a...070-noctua-oc/

Verdomd mottig, maar interessant dat het effectief een extreem stille kaart is.
Old 25-10-2021, 10:17   #4025   link
ExReey
Grunger

ExReey's Avatar

Soundblaster vraagje.

Ik heb sinds mijn Soundblaster 16 in de jaren '90 altijd een Creative soundcard in mijn PC gehad.
Maar de laatste maanden begint mijn Soundblaster Z moeilijk te doen (wordt vaak niet meer herkend, configuratie verspringt naar 5.1 ipv 2.0, moet drivers herinstalleren, etc). Denk dat de kaart kapot aan't gaan is, en zou die willen vervangen.

Maar wat wordt er tegenwoordig best gekocht als vervanger voor mijn geluidskaart? Als ik op de site van een winkel zoals pakweg Tones kijk, zie ik dat ze zelfs geen inbouwkaarten meer verkopen. Ook Creative verkoopt al 15 jaar dezelfde kaart in een ander kleurke. Ik weet dat de meesten gewoon de ingebouwde soundchip van hun moederbord gebruiken, maar dat wil ik niet want je hoort wel heel duidelijk het verschil in kwaliteit met een dedicated card.

Dus: wat moet ik kopen? Toch de nieuwste Creative kaart? Ander merk? Geen inbouwkaart meer?
ExReey is offline   Reply With Quote
Old 25-10-2021, 10:53   #4026   link
Horla
Senior Member

Als je de optische uitgang gebruikt denk ik niet dat het mogelijk is om effectief verschil te horen tussen je moederbord en een aparte geluidskaart. Tenzij je een echt serieuze geluidsinstallatie hebt staan, denk ik ook niet dat je analoog een verschil gaat kunnen horen. Geluidskaarten zijn inderdaad iets dat al een dikke tien jaar quasi niet meer bestaat voor een gewone consument.
Horla is offline   Reply With Quote
Old 25-10-2021, 13:45   #4027   link
Bonbon
Senior Member

Bonbon's Avatar

zit er nu niks op je moederbord ?
Bonbon is offline   Reply With Quote
Old 25-10-2021, 18:12   #4028   link
ExReey
Grunger

ExReey's Avatar

Quote:
Originally Posted by Bonbon View Post
zit er nu niks op je moederbord ?
Jawel, maar ik kan het verschil heel duidelijk horen ivm met mijn Sound Blaster Z. Ik verbind trouwens met analoge draad, niets optisch.

MB: Asus TUF Gaming B550 Plus, Realtek S1200A codec
ExReey is offline   Reply With Quote
Old 25-10-2021, 18:44   #4029   link
jakkerd
Dzzinggg!

jakkerd's Avatar

Externe DAC genre FIIO E10K/FIIO K3?
Old 25-10-2021, 18:49   #4030   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Tenzij je een audiofiel of muzikant bent, is er al talloze jaren weinig verkeerd aan onboard audio chipsets. De Realtek 1200 bestaat al eventjes, maar is een prima oplossing voor middenklasse-borden. Bovendien zegt dat niet alles, de manier waarop die audiochip beschermd wordt en samenwerkt met de rest van het MoBo heeft eveneens een impact. Een duurdere 1220 klinkt bijvoorbeeld niet altijd beter, als je het onderscheid al hoort.

Tegenwoordig is het voor een ruime meerderheid van de gebruikers absoluut geen aandachtspunt meer om gewoon de onboard-chip te benutten. Meer investeren in een headset of speakers levert beduidend meer op.
Old 25-10-2021, 19:05   #4031   link
Blade
Petrolkop

Blade's Avatar

Quote:
Originally Posted by ExReey View Post
Soundblaster vraagje.

Ik heb sinds mijn Soundblaster 16 in de jaren '90 altijd een Creative soundcard in mijn PC gehad.
Maar de laatste maanden begint mijn Soundblaster Z moeilijk te doen (wordt vaak niet meer herkend, configuratie verspringt naar 5.1 ipv 2.0, moet drivers herinstalleren, etc). Denk dat de kaart kapot aan't gaan is, en zou die willen vervangen.

Maar wat wordt er tegenwoordig best gekocht als vervanger voor mijn geluidskaart? Als ik op de site van een winkel zoals pakweg Tones kijk, zie ik dat ze zelfs geen inbouwkaarten meer verkopen. Ook Creative verkoopt al 15 jaar dezelfde kaart in een ander kleurke. Ik weet dat de meesten gewoon de ingebouwde soundchip van hun moederbord gebruiken, maar dat wil ik niet want je hoort wel heel duidelijk het verschil in kwaliteit met een dedicated card.

Dus: wat moet ik kopen? Toch de nieuwste Creative kaart? Ander merk? Geen inbouwkaart meer?
Soundblaster of Asus. Xonar kreeg jaren geleden goeie reviews. Veel ontwikkeling is er op dat vlak niet meer, en er is nog altijd het gevaar voor interferentie.

Ik zou het eerder richting een externe USB DAC zoeken. Dat is natuurlijk ook een gigantisch bos, maar met een goeie DAC kan je wel beter geluid hebben dan wat uit de onboard komt.
Blade is offline   Reply With Quote
Old 26-10-2021, 07:21   #4032   link
A-star
Hardcore Father

A-star's Avatar

Quote:
Originally Posted by Blade View Post
Ik zou het eerder richting een externe USB DAC zoeken. Dat is natuurlijk ook een gigantisch bos, maar met een goeie DAC kan je wel beter geluid hebben dan wat uit de onboard komt.
Ik heb hier een Schiit Fulla 3 staan in combinatie met een Sennheiser hoofdtelefoon en een Modmic.
Doet zijn werk goed.
Ik kan niet meer terug gaan naar een gaming headphone, zou inboeten op geluidskwaliteit.
A-star is online now   Reply With Quote
Old 26-10-2021, 07:41   #4033   link
kar
Public servant

kar's Avatar

Ik kan niet meer terug naar een koptelefoon met draad
kar is offline   Reply With Quote
Old 26-10-2021, 08:47   #4034   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Als je een externe DAC zoekt is Schiit erg goed, klopt.
Old 26-10-2021, 09:57   #4035   link
Japisee
҈҉҈҉҈҉҈҉҈҉҈҉҈҉

Japisee's Avatar

Shiiiiit
Old 26-10-2021, 10:42   #4036   link
A-star
Hardcore Father

A-star's Avatar

Fulla Schiiiit
A-star is online now   Reply With Quote
Old 30-10-2021, 17:53   #4037   link
Metal
Senior Member

Metal's Avatar

Vervelend probleem opgedoken hier (software gerelateerd). 2 Weken geleden een fresh install van W10 gedaan alles in orde. Zet vandaag pc op en merk dat bij het afspelen van een VLC/youtube video er muis stutter optreedt (splitscreen: youtube rechts, chrome links). Van zodra ik een ander venster boven het video gedeelte gooi, stopt de muis stutter/lag en is het weer buttersmooth. Heb geen driver updates gehad en voor zover ik zie ook geen windows updates. AMD drivers zijn up to date, ik vermoed dat de beste keuze is om deze eens opnieuw te installeren?
Metal is online now   Reply With Quote
Old 19-11-2021, 09:05   #4038   link
Jack The Ripper
Dark Soul

Jack The Ripper's Avatar

Ik zou mij een nieuwe printer willen kopen. Mijn oude is al een tijdje weg omdat die stuk was, en omdat ik nu ook veel van thuis werk is het toch wel handig. Liefst met mogelijkheid om te scannen en te kopiëren.

Mijn vorige was en HP en wat mij wel niet aanstond is dat ik al een paar inktpatronen heb moeten weggooien omdat ze voorbij de vervaldatum waren. Vandaar liefst geen HP meer, of het moet zijn dat ze ondertussen gestopt zijn met die maffiapraktijken. Zijn er aanraders? Ik print niet zo heel dikwijls.
PSN: GeraltOfRivia86 | Battle Tag: JackRipper#1753 | Wii U: Reaper86
Jack The Ripper is offline   Reply With Quote
Old 19-11-2021, 09:46   #4039   link
Zwoep
]as]ecole wannabe

Zwoep's Avatar

Wij hebben hier nen epson ecotank met scanshizz, ET 2750. Is zonder klassieke cartridges en gaat langer mee.

Quote:
Een EcoTank printer lijkt in veel opzichten op een normale printer. Het verschil zit hem in de afdruktechniek. Een EcoTank gebruikt namelijk geen inktcartridges of toners, maar inkt uit een groot navulbaar inktreservoir. Deze inkt koop je in goedkope inktflesjes en spuit je vervolgens zelf in het inktreservoir. Dit zorgt voor afdrukken die tussen de 10 en 15 keer goedkoper zijn dan bij inktcartridges. Koop je een EcoTank printer? Dan wordt deze standaard geleverd met genoeg inkt om duizenden afdrukken te maken.
Zwoep is offline   Reply With Quote
Old 19-11-2021, 10:24   #4040   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Als je weinig print is laser de vanzelfsprekende oplossing. Een all-in-one kleurenlaser is duurder in aankoop maar dat haal je er snel weer uit door niet om de haverklap om dure inktpatronen te moeten hollen. Het voornaamste nadeel is hun formaat, ze zijn een pak groter. Als je er bovendien nu en dan foto's mee wil printen is het evenmin aan te raden, dan blijven inkjets superieur.

Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Hardware & Software

Thread Tools

Posting Rules