Go Back   Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Reply

Thread Tools
Old 12-03-2022, 15:22   #2281   link
Vrieskou
Greven

Vrieskou's Avatar

ik daarentegen alleen in aantallen die een aparte frigo vereisen. kunnen samen gaan

Quote:
PEEPHOLE druuuuuuuuuuugs toxic epo wtfBBQ kmoekakn editen lijpoog pur pijpegale
Vrieskou is offline   Reply With Quote
Old 12-03-2022, 16:38   #2282   link
Jonah
Senior Member

Jonah's Avatar

Send a message via MSN to Jonah
Quote:
Originally Posted by Nike123 View Post
een klein exemplaar die vooraan in je bakfiets kan ofzo?
ik zou wel een pint komen drinken bij Jonah, maar niet in een aantal dat je er een aparte frigo voor nodig hebt!
TEN EERSTE, HET IS EEN LONGTAAAAIIILL
Old 12-03-2022, 17:24   #2283   link
Jack Carver
white male hetero unicorn

Jack Carver's Avatar

Om 1 of andere reden stel ik mij nu shrimp op een bierfiets voor.

Al zou dat niet marcheren want het zou op voorhand al ambras zijn welk bier we gaan drinken
Jack Carver is online now   Reply With Quote
Old 12-03-2022, 17:28   #2284   link
Cage
throwing a wobbly

Cage's Avatar

of welke bierfiets
Cage is offline   Reply With Quote
Old 13-03-2022, 06:39   #2285   link
onbewust
the king of the divan

onbewust's Avatar

mijn bierfiets > uw bierfiets
[00:37:26] <blumcole> ik ben ooit eens rond 9 wakker geworden in mijne zetel en der lag nen drol in de wc maar geen wc papier
onbewust is offline   Reply With Quote
Old 13-03-2022, 13:41   #2286   link
Dodgy
Serious Member

Dodgy's Avatar

Basisbierfiets.
Dodgy is offline   Reply With Quote
Old 14-03-2022, 07:20   #2287   link
Lacroix
Forty-Two

Lacroix's Avatar

Quote:
Originally Posted by Lacroix View Post
Hoe werkt een 'vast' contract op gas eigenlijk?
Mijn eneco afrekening gaat hier ook in de komende dagen binnenkomen denk ik.
Tot eind vorig jaar zat ik volgens mij nog op een tarief van januari 2021, wat heel laag is in vergelijking met de huidige tarieven.
Als ik nu mijn tariefkaart opvraag krijg ik echter een tariefkaart van november 2021 (wat 6x hoger is, maar nog steeds cava in vgl met de prijzen van vandaag).

Maar ik heb eigenlijk totaal geen bericht gekregen dat mijn vast contract 'vernieuwd' ging worden eind vorig jaar. (tariefkaart januari 2021 -> november 2021).

Die tariefkaart zegt ook "Eneco Aardgas Go is een contract van onbepaalde duur waarbij de energieprijs vast is tijdens het eerste jaar. ". Wat wil dat zeggen ná dat jaar? Dat je automatisch een nieuw contract hebt dat ook voor 1 jaar geldig is, of dat de prijzen toch niet meer vast liggen?
Afrekening gehad.
Zoals verwacht, deze afrekening valt nog heel goed mee. Quasi al het gasverbruik (tot 31/01) is nog aan een oud tarief van 1,99 cent/kWh. Alles daarna is aan 11,19 cent/kWh.
In de loop van't jaar maar eens uitkijken hoe de prijzen zijn, maar snel zakken zullen ze niet doen gok ik.
Lacroix is offline   Reply With Quote
Old 14-03-2022, 08:11   #2288   link
Matthias
*snore*

Quote:
Originally Posted by Dodgy View Post
Ik kan zelf niet beslissen wanneer mijn warmtepomp aanschiet of mijn boiler begint.
Maar is dat zo? Ik heb me eens aangemeld voor een proefproject rond slimme sturing van warmtepomp/boiler. Ik weet niet hoe het bij u zit, maar als ik kijk naar het volume van mijn buffervat en boilervat: dat zijn bij wijze van spreken ook batterijen. (Neem daar nog eens de thermische massa van de vloer bij en je hebt toch 'opslagcapaciteit'.)
Matthias is offline   Reply With Quote
Old 14-03-2022, 08:40   #2289   link
Dodgy
Serious Member

Dodgy's Avatar

Quote:
Originally Posted by Matthias View Post
Maar is dat zo? Ik heb me eens aangemeld voor een proefproject rond slimme sturing van warmtepomp/boiler. Ik weet niet hoe het bij u zit, maar als ik kijk naar het volume van mijn buffervat en boilervat: dat zijn bij wijze van spreken ook batterijen. (Neem daar nog eens de thermische massa van de vloer bij en je hebt toch 'opslagcapaciteit'.)
Ik heb dat een maand of 6 geleden eens nagevraagd bij de leverancier van mijn warmtepomp en die wist toen toch niet van één of ander systeem dat dat stuurt. De warmtepomp fysiek aan -en afzetten elke keer wordt in ieder geval afgeraden.

Mocht je iets weten, ik ben zéér geïnteresseerd!
Old 14-03-2022, 08:41   #2290   link
Horla
Senior Member

Ik zou warmte in je vloer (als in vloerverwarming?) niet mee rekenen als opslagcapaciteit aangezien deze zijn warmte afgeeft zonder dat je dit kan controleren. Bovendien is het in de winter toch niet echt logisch om overdag je temperatuur naar 24 te brengen zodat het 's avonds om 21u nog 20 is.
Horla is offline   Reply With Quote
Old 14-03-2022, 10:02   #2291   link
Screamer
Senior Member

Screamer's Avatar

Quote:
Originally Posted by Dodgy View Post
Ik heb dat een maand of 6 geleden eens nagevraagd bij de leverancier van mijn warmtepomp en die wist toen toch niet van één of ander systeem dat dat stuurt. De warmtepomp fysiek aan -en afzetten elke keer wordt in ieder geval afgeraden.

Mocht je iets weten, ik ben zéér geïnteresseerd!
Hangt volledig af van het merk/type van je warmtepomp. Bij oudere types zal er waarschijnlijk minder mogelijk zijn.
Ook al vaak moeten vaststellen dat aannemers/leveranciers hun eigen producten niet eens goed kennen.
Screamer is offline   Reply With Quote
Old 14-03-2022, 10:37   #2292   link
Matthias
*snore*

Quote:
Originally Posted by Horla View Post
Ik zou warmte in je vloer (als in vloerverwarming?) niet mee rekenen als opslagcapaciteit aangezien deze zijn warmte afgeeft zonder dat je dit kan controleren. Bovendien is het in de winter toch niet echt logisch om overdag je temperatuur naar 24 te brengen zodat het 's avonds om 21u nog 20 is.
Er zijn uiteraard grenzen aan wat kan, maar het zou toch allemaal slimmer kunnen. Nu is mijn warmtepomp louter gestuurd op curves i.f.v. buitentemperatuur. Dat werkt, maar kan optimaler. In de winter is er bijvoorbeeld een groot verschil naar gelang de zon (veel grote glaspartijen) en de wind. Sturing die rekening houdt met weervoorspellingen/-condities zou hier al heel veel kunnen doen. Idem met het warmen van sanitair water puur in functie van opbrengst zonnepanelen.

Hier wordt de warmtepomp trouwens sowieso al gestuurd door een externe controller, het zou cool zijn mocht die sturing wat slimmer zijn. Maar, effectief, van mijn installateur moet ik niet te veel verwachten, zelfde probleem als u, Dodgy (en misschien zelfde installateur, gelet op de regio).
Matthias is offline   Reply With Quote
Old 14-03-2022, 10:56   #2293   link
acku
Unbanned

acku's Avatar

Quote:
Er zijn uiteraard grenzen aan wat kan, maar het zou toch allemaal slimmer kunnen. Nu is mijn warmtepomp louter gestuurd op curves i.f.v. buitentemperatuur. Dat werkt, maar kan optimaler. In de winter is er bijvoorbeeld een groot verschil naar gelang de zon (veel grote glaspartijen) en de wind. Sturing die rekening houdt met weervoorspellingen/-condities zou hier al heel veel kunnen doen. Idem met het warmen van sanitair water puur in functie van opbrengst zonnepanelen.

Hier wordt de warmtepomp trouwens sowieso al gestuurd door een externe controller, het zou cool zijn mocht die sturing wat slimmer zijn. Maar, effectief, van mijn installateur moet ik niet te veel verwachten, zelfde probleem als u, Dodgy (en misschien zelfde installateur, gelet op de regio).
Heb me dat ook afgevraagd bij mijn Geotherma Diplomat G2 Optimum, hoe die sturing werkt. Ook in de gebruikersgids werd me niet duidelijk wanneer het ding ingang schiet, op basis van wat. Om het erger te maken zijn er magische variabelen in het spel:

kamerfactor? Ook die buitentemperatuur is volledig fout, vaak met 10 graden. Dacht eerst dat de sensor kapot was, maar blijkt een soort van vliegend gemiddelde te zijn?

Mijn uitdaging was dat ding aanzetten toen t erg koud was in onshuis, dat ging dus niet want die zei dat t nog warm was buiten en besloot niks te doen.

dus is dat dan veel of niet? Nergens staat er hoeveel energie dit verbruikt of hoeveel t rendeert. Enkel hoeveel uren t werkt:

de installer manual leerde me een geheim menu tevinden

heb je nog minder aan.

Nu heb ik er wel mee leren leven, en idd, aan onze netatmo te zien is t hier altijd 22 graden gemiddeld. Pieken en dalen zijn er enkel als zon even invalt of als we raam openzetten.
Onze installateur heeft nooit gereageerd hoe we konden weten of de geothermiek goed werkte. Het ding leek electriciteit te zuipen in het begin...
We hebben 5000 kwp zonnepanelen en leggen elk jaar een beetje op aan electriciteit (voor een 3000 kwh nog). We hebben wel geen gas, en heel ons huis is verwarmd continu voor 4 personen. Al bij al zitten we dus goed qua kost denk ik.
Ik denk dat een grote kost twarm water is eigenlijk, neem om de twee dagen een vol bad. Dat is allemaal op electriciteit via die HGW boiler.

Last edited by acku; 14-03-2022 at 11:00.
acku is offline   Reply With Quote
Old 14-03-2022, 11:06   #2294   link
Screamer
Senior Member

Screamer's Avatar

Volgens wat ik zo snel kon vinden kan je die Diplomat G2 via modbus RTU of modbus tcp/ip aansturen.
https://zupah.be/wp-content/uploads/...latform-10.pdf
https://zupah.be/2020/10/02/thermia-...en-met-loxone/

Zou bv. handig zijn om warm water te maken met overschot aan energie van de zonnepanelen.

Over de sturing kan ik weinig zeggen. Hier heb ik wel dat voortschrijdende gemiddelde van de buitentemperatuur er uit gehaald (of misschien heel beperkt). Bij
Screamer is offline   Reply With Quote
Old 14-03-2022, 13:38   #2295   link
Dodgy
Serious Member

Dodgy's Avatar

Quote:
De leverancier/installateur was Hecotec.

Bij mij is het een Samsung warmtepomp van 2014 model NH160PHXEA mocht dat iets betekenen voor iemand.
Old 16-03-2022, 01:18   #2296   link
Teki
Supercapitalist

Teki's Avatar

Quote:
Originally Posted by frenzal View Post
tijd voor wat verhalen van de werkvloer teki
Zwijg me dervan Wij zijn 5 weken geleden overgenomen door de Russen. Iedereen mocht op verlof.. er ging toch niets gebeuren en project is ten einde.

De grote baas zen jacht in Italië verzegeld, deal afgesprongen, en niemand wilt nog leveren.
Ik heb er exact 3 weken voor gewerkt, nu 2 weken op vakantie geweest, buiten bereik van gsm & internet. Redelijke shitstorm

Terug voor de arabieren intussen.

Last edited by Teki; 16-03-2022 at 01:21.
Teki is offline   Reply With Quote
Old 21-03-2022, 06:29   #2297   link
Vantham
Senior Member

Vantham's Avatar

24 zonnepanelen liggen er nu sinds woensdag op. Gemiddeld gebruiken we nu minstens 90% van de energie van de panelen. OK het zijn nu wel zonnige dagen uiteraard, dus in de winter is het minder, maar het is wel fijn om te weten dat de afname van het net toch enorm zal verminderen. tegen dat het licht wordt staat de batterij op +/- 15 à 25% dus daar is nog marge om meer te verbruiken 's nachts.

Geen seconde spijt van de investering so far.
Old 21-03-2022, 07:25   #2298   link
Bonbon
Senior Member

Bonbon's Avatar

enige reden dat ik geen batterij hang ( voorlopig) , als die in de fik gaat is uw huis wsl compleet in de fik

de brandweer kan de elektrische autos niet blussen , onderdompelen in een bluscontainer is wat ze doen

als die batterij in je huis ontsteekt door een slechte cel zijde gezien
Bonbon is offline   Reply With Quote
Old 21-03-2022, 07:37   #2299   link
Jonah
Senior Member

Jonah's Avatar

Send a message via MSN to Jonah
Ik neem aan dat ze die batterij dan loskoppelen en onderdompelen?
Voor zover ik weet laat een elektrische auto zich wel tijdelijk blussen, in elk geval lang genoeg om hem in een container te steken.
Old 21-03-2022, 07:56   #2300   link
Kolb
Alles is fixbaar

Kolb's Avatar

Wanneer gaat die btw-verlaging op zonnepanelen in?

Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Thread Tools

Posting Rules