![]() |
![]() |
#2301 link |
Senior Member
|
Ben toch ook ferm aan het overwegen om een batterij te plaatsen, op zonnige dagen zoals nu gaat zowat 70% van onze opbrengst verloren doordat we geen verbruik hebben (allebei gaan werken, geen auto's die opladen, kinderen naar school...). Hebben omvormer van 5KwH.
Hoe zit dat tegenwoordig qua prijzen? Als ik onze 'overschot' voor 50% zou kunnen stockeren om avondverbruik deels op te vangen, zou ik al content zijn. Maar ga er ook geen 10K tegen lappen natuurlijk.
![]() |
![]() |
#2304 link | |
Senior Member
|
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2305 link |
Senior Member
|
Geen idee, ik weet dat het kan maar of dat er al op zit...
![]() |
![]() |
#2308 link |
Senior Member
|
Onze batterij heeft een 5.500 à 6.000 euro gekost. het huis draait vanaf de zon weg is volledig op de batterij. af en toe wat bijnemen als het vuur en de oven opstaat, maar voor de rest niets en tegen de ochtend nog ongeveer 10 tot 25% over
![]() |
#2310 link |
dubbelaccount van peephol
|
Mja, met omvormer van 5kWh is dat dus overkill.
Dat is nog het meest absurde aan die hele situatie met de terugdraaiende tellers: uw prosumententarief werd berekend op het vermogen van uw omvormer: lager is beter, terwijl dat voor een thuisbatterij omgekeerd is. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2311 link |
Unbanned
|
mijn schoonvader heeft batterijen laten installeren, een 5kwh.
Heb hem dat afgeraden maar de verkoper was heel overtuigend met zijn berekeningen. Ik wil dat pas bekijken als er digitale meters zijn, piektarieven en goede statsitieken over wanneer en hoeveel die pieken impact hebben. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2312 link |
dubbelaccount van peephol
|
Ja, zoals ik zei wordt voor de meeste mensen die batterij vooral interessant voor peak shaving.
De ambitie om (bijna) energieneutraal te zijn met zonnepanelen een thuisbatterij is totaal onrealistisch in België. De combinatie verwarmen op gas + combo zonnepanelen/batterij zal ook altijd interessanter zijn dan warmtepomp + zonnapalenen/batterij. In dat laatste geval, ben je financieel gezien beter af zonder batterij. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2313 link |
Supercapitalist
|
Doe het quick and dirty:
6000 EUR voor 10kWh 1MWh is tegenwoordig 500 EUR/MWh Ge moet dus 12000kWh hebben opgewekt om dat terug te verdienen, dat is 1200 keer laden. Hoeveel keer kun je opladen en hoeveel keer doe je dat per gezin? mensen die lang genoeg een batterij hebben om daar 2-3 jaar data van te hebben? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2314 link |
Senior Member
|
Je moet daar toch geen batterij voor hebben om dat te weten? Op een zonnige dag als gisteren had ik 38kwh afname, en 30kwh injectie. Had ik dus een 10 kwh batterij staan, was die volgeladen en terug leeg. Maar, in de winter heb ik mindet productie en een hoger verbruik (warmtepomp), in de zomer heel hoge productie maar quasi geen verbruik. Dus ik ga die geen 100 keer per jaar opladen en gebruiken.
Waarschijnlijk alleen rendabel om piekbelasting te vermijden dus. Edit: hoewel, nu ik mijn gemiddeld verbruik van vorige zomer bekijk, zit ik daar toch ook over de 10kWh per dag, met natuurlijk veel meer injectie. Ik ga mijn data eens verder analyseren; als je over de 200 keer per jaar kan laden en ontladen wordt het natuurlijk weer wel interessant. Last edited by Erik701; 22-03-2022 at 06:11. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2316 link |
Senior Member
|
Gisteren offerte gekregen voor 10KwH batterij. Kost 8.000 euro, en zou nog +- 1.750 euro subsidie afgaan. Dus netto kostprijs 6.250 euro. Op "mijn fluvius" zie ik dat we de voorbije 2 dagen ongeveer 25KwH injectie hebben. Zwembadpomp draait nog niet, die pakt wel de hele dag stroom dus denk op zonnige dagen overschot van 10KwH zal wel realistisch zijn. Dus in de zomer zullen we die kunnen opladen zodat avondverbruik min of meer ook 'gratis' is ipv te injecteren.
Maar stel dat ik daarmee 150 dagen de batterij kan opladen, dan bespaar ik als ik goed reken +- 1500KwH. Aan kostprijs van 30 cent/kwH = 450 euro/jaar. Dan moet die batterij toch al 8j draaien vooraleer ze rendabel wordt.
![]() |
![]() |
#2318 link |
Senior Member
|
Juist, efkes fout gerekend
![]()
![]() |
![]() |
#2320 link |
Member
|
Ik verwacht dat de prijs van die thuisbatterijen nog wel een pak gaat dalen in de komende jaren, daarom heb ik alvast een hybride omvormer voorzien.
8k Euro enkel voor een 10KwH batterij is toch serieus buiten proportie als je voor 50k een EV kan kopen met 78KwH capaciteit. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
Thread Tools | |
|
|