Go Back   Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Reply

Thread Tools
Old 24-03-2022, 06:55   #2341   link
Erik701
Senior Member

Erik701's Avatar

Send a message via ICQ to Erik701 Send a message via MSN to Erik701 Send a message via Skype™ to Erik701
Dat doet er niet echt toe, die 800l is 'stationair' water, wordt enkel gebruikt om via een warmtewisselaar het sanitair warm water en water voor de verwarming op te warmen.

Op deze manier heb ik nooit geen stilstaand sanitair warm water, zoals met een klassieke boiler. Stilstaand warm water moet regelmatig tot 55 graden verwarmd worden om de legionalle bacterie te doden, maar warmtepompen kunnen (tenminste, toen ik deze bestelde) geen 55 graden halen, tenzij volledig elektrisch, wat dan weer resulteert in een hoger verbruik.

Last edited by Erik701; 24-03-2022 at 06:59.
Erik701 is online now   Reply With Quote
Old 24-03-2022, 07:04   #2342   link
Screamer
Senior Member

Screamer's Avatar

Voor een niet modulerende WP is dat zeker een goede setup ja.
Ook nog naar zoiets gekeken (dan eventueel wel met zonneboiler).

Die 55 graden kan halen met WP (hier gaat het tot 58° voordat compressor stopt) maar zeker niet zo efficiënt. Maar ik verwarm mijn boiler altijd tot 65° als er overschot is van de zonnepanelen (Laatste stuk dus puur elektrisch).
Screamer is offline   Reply With Quote
Old 27-03-2022, 06:57   #2343   link
Lacroix
Forty-Two

Lacroix's Avatar

Quote:
Originally Posted by Lacroix View Post
Ze hebben daar pas een 'akkoord' over zeker? Denk niet dat iemand nu met zekerheid kan zeggen wanneer het effect heeft dan, kan nog gerust enkele maanden zijn.
Vanaf 1 april precies al.

https://www.hln.be/binnenland/vliegt...pril~aa70fec9/

Ze kunnen dus tóch snel werken.
Of zou het een mopje zijn?
Lacroix is offline   Reply With Quote
Old 28-03-2022, 09:23   #2344   link
Kolb
Alles is fixbaar

Kolb's Avatar

De ene zonnepaneelboer wil al mijn panelen aan 1 kant van het dak leggen.

De andere zonnepaneelboer wil de panelen spreiden op zadeldak (voor/achter) en plat dak, om optimaal piekgebruik te capteren.

Wie volg ik?
Old 28-03-2022, 09:27   #2345   link
BlackRabbit
Datanuke.be

BlackRabbit's Avatar

Dat hangt af van de oriënteringvan uw dak, zou'k zeggen
BlackRabbit is offline   Reply With Quote
Old 28-03-2022, 09:28   #2346   link
acku
Unbanned

acku's Avatar

eigenlijk zou je dat moeten kunnen meten met een simpel apparaat die meet hoeveel zon er invalt, dat je kan plaatsen waar je wilt voor een dag.

ik zou denken dat alles op 1 plaats goedkoper is in installatie, want makkelijker te plaatsen. Alsook properder.
acku is online now   Reply With Quote
Old 28-03-2022, 10:28   #2347   link
Ja-Rune
Eigenaar, he/they/cis

Ja-Rune's Avatar

Een beetje zonnepanelenman die dat wat serieus doet meet wat het beste is in uw situatie.
Pannelen langs beide kanten is zeker niet altijd het beste, hoewel het wel kan lijken op omg dan hebde langs twee kanten. Het is belangrijk dat de zon op de juiste hoek inslaat, als je in de late namiddag wat zon op je andere kant hebt wil dat niet zeggen dat die dan optimaal produceren.
Of zo heb ik opgevangen van die van ongs haar zonnepanelenvrienden.

Quote:
Originally Posted by Matthias View Post
Bewoners betalen belastingen. Gasten hebben zich te gedragen: voeten vegen en niet te veel neuten.
Ja-Rune is offline   Reply With Quote
Old 28-03-2022, 10:31   #2348   link
Horla
Senior Member

Nu met de afschaffing van de terugdraaiende teller is optimaliseren van uw eigen verbruik (en dus panelen spreiden) het beste. Ik zit volledig zuid gericht en dat is ideaal voor de opbrengst maar minder voor de namiddag/'s avonds. En daar zit uw eigen verbruik waarschijnlijk het meest.

Op één kant is natuurlijk wel het gemakkelijkst (en goedkoopst) voor de installateur.
Horla is offline   Reply With Quote
Old 28-03-2022, 14:04   #2349   link
Teki
Supercapitalist

Teki's Avatar

Grappig eigenlijk, HLN laat al een paar keer een goede expert aan het woord. Valt weinig aan toe te voegen. De conclusies hadden we hier ook al gemaakt.

https://www.hln.be/woon/is-een-thuis...jzen~ab4d440f/
Teki is offline   Reply With Quote
Old 28-03-2022, 14:07   #2350   link
Teki
Supercapitalist

Teki's Avatar

Den teki is er ook wat laat bij, maar toch nog een Hutske kunnen doen. 1MW peak, 3000 panelen.

3 weken geleden begonnen met installatie. Ziet er mooi uit:

Old 04-04-2022, 10:38   #2351   link
bokkepoot
Il duce

bokkepoot's Avatar

Onlangs offerte gevraagd voor het isoleren van de buitenmuren. We zitten met een aaneengesloten bebouwing. In eerste instantie dacht ik aan spouwmuurisolatie, maar de spouw blijkt maar 1cm te zijn, dus onvoldoende. Daarna prijs gevraagd voor buitemuurisolatie, maar dit is enkel mogelijk aan de achtergevel omdat onze woning is vastgesteld en in een beschermd stadsgezicht ligt.

Als ik de berekening maak (met huidige energieprijzen), zouden we door enkel de achtergevel te isoleren 1/3 minder moeten verbruiken om de investering op 25 jaar terug te verdienen. Ik vind echter weinig concrete info over de besparing in verbruik door isolatie (volgens fluvius-tool zouden we zelfs 80% van onze jaarlijkse verbruik besparen).

Zijn hier mensen die ervaring hebben met een gelijkaardige situatie en de vergelijking kunnen maken? Of is ergens onafhankelijke en betrouwbare info te vinden?
bokkepoot is offline   Reply With Quote
Old 04-04-2022, 11:36   #2352   link
Horla
Senior Member

Wij hebben in 2019 in het oude gedeelte van ons huis (speelkamer en 2 slaapkamers zitten hier in) geïsoleerd via de buitenmuur. Ik kan geen terugverdientijd berekenen aangezien er hiervoor geen verwarming was in deze kamers (buiten een gaskachel uit de jaren 80 in de speelkamer) en we dus geen verbruik hadden... Wij hebben het isoleren gecombineerd met de installatie van een lucht-warmtepomp zodat er geen (lelijke) kabels over onze muur lopen. Sowieso is het moeilijk om op een redelijke termijn terug te verdienen aangezien je voor (in ons geval) €10k veel gas/stookolie kan kopen. Echter is er wel een serieuze comfortverbetering merkbaar. In de winter zijn dit onze warmste ruimtes geworden en in de zomer onze koelste. Aangezien wij oud willen worden in dit huis en er dus (hopelijk) nog zo'n 40-50 jaar willen wonen, was dat de belangrijkste reden om het te doen.

Gevoelsmatig lijkt mij 80% minder echter onmogelijk als je minder dan 50% van je huis extra isoleert tenzij al je verwarmde ruimtes juist aan die geïsoleerde kant ligt (en dan nog).

Bij al de investeringen in ons huis denk ik in de eerste instantie aan ons comfort en in de tweede pas aan de terugverdientijd. Alleen bij onze zonnepanelen was de terugverdientijd belangrijk en die heeft de overheid volledig verkloot door de digitale meter.
Horla is offline   Reply With Quote
Old 04-04-2022, 13:55   #2353   link
Freddie Wasbak
ministerial typist

Freddie Wasbak's Avatar

Quote:
Originally Posted by bokkepoot View Post
Onlangs offerte gevraagd voor het isoleren van de buitenmuren. We zitten met een aaneengesloten bebouwing. In eerste instantie dacht ik aan spouwmuurisolatie, maar de spouw blijkt maar 1cm te zijn, dus onvoldoende. Daarna prijs gevraagd voor buitemuurisolatie, maar dit is enkel mogelijk aan de achtergevel omdat onze woning is vastgesteld en in een beschermd stadsgezicht ligt.

Als ik de berekening maak (met huidige energieprijzen), zouden we door enkel de achtergevel te isoleren 1/3 minder moeten verbruiken om de investering op 25 jaar terug te verdienen. Ik vind echter weinig concrete info over de besparing in verbruik door isolatie (volgens fluvius-tool zouden we zelfs 80% van onze jaarlijkse verbruik besparen).

Zijn hier mensen die ervaring hebben met een gelijkaardige situatie en de vergelijking kunnen maken? Of is ergens onafhankelijke en betrouwbare info te vinden?
er bestaat bijna geen informatie daarover in de vorm van 'dosis-effect' relaties, want verwonderlijk is

het beste dat ik ken is de 'check je huis' tool, omdat ik daar de best beschikbare informatie heb in laten integreren, en omdat de theoretische calculators weinig rekening houden met de realiteit
(als je een rijwoning hebt zit je waarschijnlijk al in de 10-15 MWh/jaar range)

je hebt in elk geval wel een merkbare comfortverbetering door isolatie toe te voegen, de muren zullen minder koud zijn en de temperatuur in huis zal aangenamer aanvoelen

als je kostenefficient wil zijn, kun je enkel de benedenverdieping isoleren, daar ga je het meest uithalen naar rendement, maar als je dan toch bezig bent met je achtergevel kun je ineens doordoen. Het is niet het isolatiemateriaal dat de kostprijs bepaalt van buitengevelisolatie, maar de afwerkingslaag

als je een getal wilt; ga uit van 15% warmteverlies door de gevels, die je procenteel kan verbeteren van slecht geïsoleerd (nu) tot goed geïsoleerd, waarmee je van die 15% warmteverlies met 80% kan terugdringen (vandaar dat getal bij fluvius) dus in totaal ca. 10% energiewinst realiseert

Last edited by Freddie Wasbak; 04-04-2022 at 14:00.
Freddie Wasbak is offline   Reply With Quote
Old 04-04-2022, 21:14   #2354   link
Kolb
Alles is fixbaar

Kolb's Avatar

Was er geen tool/website die het rendement/kwaliteit van verschillende types zonnepanelen bijhield?
Old 06-04-2022, 10:16   #2355   link
l33td00d
Senior Member

l33td00d's Avatar

Wij zitten nog volop in onze verbouwing en hebben net een CV gasketel gehangen met menggroep voor de vloerverwarming/radiators boven. Warmwater zou ook door die gasketel voorzien worden.

Natuurlijk met al het nieuws nu toch aan het kijken om nog 20 zonnepanelen bij te leggen en dan een hybride warmtepomp erbij te steken. Met het idee dat we de verwarming voornamelijk door die warmtepomp laten trekken.
De kans is groot dat die radiators weinig gaan moeten werken, omdat de warmte van de vloerverwarming vlot door de houten vloer gaat trekken en de ruimtes daarboven gaat opwarmen. (heel de GLV is vloerverwarming, de enkel verdieping erboven heeft per kamer een vrij kleine radiator.)

Zo'n warmtepomp, welke leidingen voorzie je daarvoor best tussen uw CV ruimte en de locatie buiten waar die warmtepomp zou komen?

Ik zou nu alvast een XVB 5G4 voorzien, samen met 2x alpex Isol 26mm.

Is die 26mm voldoende?
l33td00d is offline   Reply With Quote
Old 06-04-2022, 15:02   #2356   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Ha, exact dezelfde situatie. Ook aan't nadenken over een hybride-systeem.
Old 06-04-2022, 15:35   #2357   link
Wannes.
Senior Member

Ik dacht gedaan te hebben met verbouwen, maar nu dat ons voorschotfactuur is gestegen naar 570€ lijkt het erop dat we toch iets gaan moeten doen.

Ma ik heb er echt to-taal geen goesting in
Wannes. is online now   Reply With Quote
Old 06-04-2022, 20:48   #2358   link
Bjorn
Senior Member

Bjorn's Avatar

Quote:
Originally Posted by Wannes. View Post
Ik dacht gedaan te hebben met verbouwen, maar nu dat ons voorschotfactuur is gestegen naar 570€ lijkt het erop dat we toch iets gaan moeten doen.

Geen nood. Materiaal is zodanig duur tegenwoordig dat het zelfs de moeite niet is om eraan te beginnen .
Old 07-04-2022, 00:22   #2359   link
Teki
Supercapitalist

Teki's Avatar

Quote:
Originally Posted by Kolb View Post
Was er geen tool/website die het rendement/kwaliteit van verschillende types zonnepanelen bijhield?
Wij gebruiken dit:
https://modulescorecard.pvel.com/

En hebben veel testen gedaan met vito & energyville voor eigen backsheets & encapsulants, die rapid degradation tests doen. Rendement van A class zonnepanelen verschilt quasi niets in het betaalbare segment voor op huizen en in grote farms.

Zie naar een leverancier die garantie op rendement geeft na na 20-25 jaar
vaak zit dat rond de 85%

Wij zijn lang aan't zoeken geweest naar prijs/kwaliteit panelen, en scheelt uiteindelijk heel weinig. Trina, Longwei, JA, Jinko , allemaal made in china, waar ge waarschijnlijk wilt dat u panelen vandaankomen De technologie zit gewoon daar ipv in europa & vs.

Ik heb geprobeerd om solarfarms met europees of amerikaans of eigen technologie te bouwen. 30-50% duurder...
Old 07-04-2022, 00:36   #2360   link
Teki
Supercapitalist

Teki's Avatar

Quote:
Originally Posted by Wannes. View Post

Leveranciers overdrijven ook soms.
Heb je je verbruik van voor de verbouwing?

570*12 maand = 6840 EUR

Daarvoor heb je ~11MWh elek of ~45MWh gas, en dat is met een worst case gas & elek prijs op een variabel contract.

Neem voor beiden de helft, dus 5-6MWh elek en 23MWh gas.

Dat is redelijk veel, dat is een groot huis, hoge plafonds, een vrijstaande muur etc.. ofwel heel slechte isolatie in een oud huis.

De Vreg/Creg zijn hun benchmarks ook aan het herzien. Die dateerden nog van de jaren 80, sindsdien is Vlaanderen massaal aan het renoveren geslaan.
Reply

Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Thread Tools

Posting Rules