Go Back   Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Reply

Thread Tools
Old 14-04-2022, 12:11   #2381   link
Lacroix
Forty-Two

Lacroix's Avatar

Voorschotten nooit vergelijken imo. Ok ze zijn gebaseerd op je 'geschatte' verbruik aan de 'geschatte' prijzen, en de ene keer al wat accurater dan een andere keer.

Maar uiteindelijk heeft de grootte van je voorschot geen enkel effect op je eindafrekening en hoeveel je dus maandelijks écht betaald over een heel jaar.
Lacroix is offline   Reply With Quote
Old 14-04-2022, 13:21   #2382   link
operator
Senior Member

operator's Avatar

Wel als je het voorschot correct berekend he...
operator is offline   Reply With Quote
Old 14-04-2022, 13:37   #2383   link
B0Yke
Senior Member

B0Yke's Avatar

Quote:
Originally Posted by operator View Post
Wel als je het voorschot correct berekend he...
Dit. Normaalgezien zijn mijn voorschotfacturen vrij accuraat. Makkelijk ook als je een vaste prijs hebt in je contract. Ik krijg nu zo'n 30 euro terug dus dat was vrij goed ingeschat. Nu is het precies zo een stap in het ongewisse. Mijn autistisch kantje kan daar niet mee om
B0Yke is offline   Reply With Quote
Old 17-04-2022, 20:29   #2384   link
Teki
Supercapitalist

Teki's Avatar

Quote:
Originally Posted by Horla View Post
Ik heb in maart toch nog vast genomen in de veronderstelling dat de oorlog nog niet direct gedaan is en dat ik toch altijd vroeger kan overstappen als de prijzen deze zomer toch gaan dalen?
Voorlopig wel, er geen wel voorstellen van de regulator om tijdelijk de opschortingsvergoeding toch aan te rekenen om leveranciers te beschermen.
(als er teveel klanten tegelijk dat doen zitten ze met die long posities in de markt waar ze veel geld voor betalen die ze dan niet kunnen verkopen)

Langs de ene kant kun je zeggen not my problem, langs de andere kant zijn er al niet veel leveranciers meer die dat nog kunnen.

Nog even en we zitten terug in een scenario waar je eneco, engie & luminus hebt. In elk geval is het klein grut met 3 traders en wat service centers er al terug uit.
Teki is offline   Reply With Quote
Old 18-04-2022, 07:19   #2385   link
Horla
Senior Member

Ik weet het maar de politiek durft nu al niets meer te doen wegens enorme kritiek op energieprijzen dus er zal nog stevig gelobbyd moeten worden voor de leveranciers dat er door krijgen.

Luminus probeert mij ondertussen in de zak te zetten door mijn injectietarief opeens 10 cent/kWh lager te geven dan op hun pdf stond toen ze mij een mail stuurden met ons nieuwe tarief. Zal dus een klacht bij de ombudsman worden want al 2x gebeld en telkens geven ze een ander tarief door. Vreemd genoeg is het tarief dat ik betaal wel correct...
Horla is offline   Reply With Quote
Old 21-04-2022, 20:55   #2386   link
Kolb
Alles is fixbaar

Kolb's Avatar

Ik heb 6 offertes binnen voor zonnepanelen, gaande van groepsaankoop via provincie, Engie, Luminus en lokale kleinere spelers.

De winnaar is de groepsaankoop die toch wel een pak goedkoper was dan de rest, materialen zijn vergelijkbaar. Bij de groepsaankoop betaal ik een goede 3000 euro (premie al afgetrokken) terwijl dat bij de duurste bijna 6000 euro was...
Old 22-04-2022, 11:58   #2387   link
piotke
Senior Member

Welke leverancier is dat via de groespaankoop ?

Ik wil ook een installatie plaatsen, 10 000 wPiek wil ik leggen. Enkel nog maar een offerte via Sungevity/Engie, Easykit (maar dan zelf plaatsen); en straks komt Insaver langs.
piotke is offline   Reply With Quote
Old 22-04-2022, 12:17   #2388   link
Wilfried
Ouwe snoeper

10 000 wPiek voor een normaal gezin? Ben je van plan om weed te gaan kweken in uw loods?
Wilfried is offline   Reply With Quote
Old 22-04-2022, 13:27   #2389   link
Kolb
Alles is fixbaar

Kolb's Avatar

Quote:
Originally Posted by piotke View Post
Welke leverancier is dat via de groespaankoop ?

Ik wil ook een installatie plaatsen, 10 000 wPiek wil ik leggen. Enkel nog maar een offerte via Sungevity/Engie, Easykit (maar dan zelf plaatsen); en straks komt Insaver langs.
Groepsaankoop: https://gd-energy.be/
Old 22-04-2022, 13:33   #2390   link
piotke
Senior Member

Enkele argumenten voor:

- Hybride / electrische wagen, waarbij de werkgever het opladen terugbetaald aan afnameprijs op basis van de prijzen van Fluvius. Dus elke productie die ik zo kan verkopen is fijne winst.

- Devaluatie van spaargeld momenteel.

- Ik heb er de plaats voor, grote hangar met nieuw dak, prachtig Z/ZZW georineteerd, in temiddan van de velden. Zonnepanelen zijn ondertussen toch bewezen dat ze zeker 20 a 25 jaar goede productie geven. Als ik later de installatie moet upgraden, dan zit ik met een 2e omvormer, met mogelijks andere panelen, ...

- En in de voormalige mestkelder, een prachtige 20 meter lang, 4 breed en 3 diep kan ik inderdaad wat kweken.
Old 22-04-2022, 15:19   #2391   link
Lacroix
Forty-Two

Lacroix's Avatar

En met hybride omvormer + batterij, of is dat zelfs in dat geval het sop de kolen niet waard? (er vanuitgaande dat je toch genoeg overproductie hebt om die batterij vaak gevuld te hebben)
Lacroix is offline   Reply With Quote
Old 22-04-2022, 15:50   #2392   link
piotke
Senior Member

Ik denk dat een batterij niet zinvol is nu. De auto zal, toch in 1 richting, als opslag / grootverbruiker dienen. Ik rij dagelijks 40 a 50 km, naar crèche 2 maal daags, boodschapje links en rechts, dus er wordt 10 a 15 kwh al zeker opgereden.

De airco kan hier in de zomer ook gewoon doorheen de dag opstaan om het huis te koelen, dus ik denk veel verbruik te hebben of te kunnen genereren.

Tenzij ik iets over het hoofd zie / verkeerd redeneer ?
Old 22-04-2022, 15:57   #2393   link
Teki
Supercapitalist

Teki's Avatar

je moet maar eens terugscrollen, er is redelijk wat discussie over.
HLN vat het grappig genoeg goed samen:

https://www.hln.be/woon/zo-rendabel-...lijk~ab4d440f/

Ik vraag mij ook af of die peakshaving zoveel gaat opbrengen.

Ik heb 2MW (ja MW, niet kW) aan batterijen staan op't werk, en dat helpt, en wij helpen daarmee het stoomnet, en doen daarbij ook aan peakshaving, overbrugging diesels etc.
Maar tegen dat we dat ooit gaan terughebben ben ik op pensioen.
Teki is offline   Reply With Quote
Old 26-04-2022, 17:46   #2394   link
piotke
Senior Member

Zonet besteld.
- Een installatie zonder batterij.
- 32x Hyundai 395 Mono en een SolaX Mic X3-10.0k omvormer.
- 12.640 Wattpiek en men schat een productie van 12.175 kWh op jaar basis

Ben benieuwd. Installatie is wel pas binnen maanden.
Old 27-04-2022, 09:32   #2395   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Op welke totaalprijs komt dat?
Old 27-04-2022, 10:18   #2396   link
piotke
Senior Member

11600 euro BTWin. Normaal nog recht op een premie van 1500 euro. Dus net iets meer dan 10k.

De prijs omvat ook de plaatsing, keuring, ...
Old 27-04-2022, 11:50   #2397   link
Kolb
Alles is fixbaar

Kolb's Avatar

Leverancier?
Old 27-04-2022, 12:00   #2398   link
piotke
Senior Member

Het is sungevity, dat is de partner / dochter van Engie. Ze gaven een korting momenteel, en na wat twijfelene hebben ze er nog wat vanaf gedaan. Voorschot hebben ze ook flink verlaagd, ben er niet niet zo een fan van. Ik vond ze toegankelijk, goede uitleg, en ze hebben offertes tot 3 keer bijgestuurd.

Uiteindelijk waren ze rond de 2000 euro goedkoper dan gelijkaardige offertes. Maar lange wachttijden dus wel. Minstens een maand voor heerste contact (dat was wel zo in te plannen), daarna nog eens anderhalve maand voor een technisch / commercieel contact. Dit bleef / blijft ook mijn contact tot nu toe.
Old 28-04-2022, 07:49   #2399   link
DUR0N
Chasing Sunset

DUR0N's Avatar

Quote:
Originally Posted by piotke View Post
Zonet besteld.
- Een installatie zonder batterij.
- 32x Hyundai 395 Mono en een SolaX Mic X3-10.0k omvormer.
- 12.640 Wattpiek en men schat een productie van 12.175 kWh op jaar basis

Ben benieuwd. Installatie is wel pas binnen maanden.
Niet beter meer panelen met minder wattpiek opbrengst gepakt? Ik dacht dat je plaats genoeg had, en dat geeft dan meer opbrengst tijdens de ochtend/avond en in diffuus licht.
DUR0N is offline   Reply With Quote
Old 28-04-2022, 10:16   #2400   link
piotke
Senior Member

Quote:
Originally Posted by DUR0N View Post
Niet beter meer panelen met minder wattpiek opbrengst gepakt? Ik dacht dat je plaats genoeg had, en dat geeft dan meer opbrengst tijdens de ochtend/avond en in diffuus licht.
Plek genoeg, ik kan makkelijk 150+ panelen kwijt. Ik meende dat het prijsverschil best groot was. Panelen met minder opbrengst worden ook gewoon minder gemaakt / oude stock.

Te laat nu, maar een interessante piste die eigenlijk niemand spontaan naar boven bracht.
Reply

Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Thread Tools

Posting Rules