Go Back   Shrimp Refuge Forums > Amusement > Film & TV

View Poll Results: Rate it!
4 sterren 1 25.00%
3.5 sterren 0 0%
3 sterren 1 25.00%
2.5 sterren 0 0%
2 sterren 2 50.00%
1.5 ster 0 0%
1 ster 0 0%
0.5 ster 0 0%
0 sterren 0 0%
Voters: 4. You may not vote on this poll

Reply

Thread Tools
Old 24-01-2022, 16:48   #1   link
Maniac
Filmnerd

Maniac's Avatar

Post Cinema: 'Licorice pizza'

1973, San Fernando Valley. De vijftienjarige Gary Valentine (Cooper Hoffman) en de tien jaar oudere Alana Kane (Alana Haim) ontmoeten elkaar tijdens een fotoshoot op de school van Gary. Ondanks het leeftijdsverschil maakt Gary Alana het hof terwijl Alana zich laat meeslepen door de dolle plannen van de ambitieuze Gary.

Het moet van 'Punch-drunk love' geleden zijn dat Paul Thomas Anderson nog eens een film heeft gedraaid die voor zo'n laagdrempelige fun staat als 'Licorice pizza'. Anderson heeft de laatste jaren de reputatie opgebouwd om intrigerende, knappe drama's af te leveren met een zekere instapdrempel, films die vaak stilistisch virtuoos zijn maar door de doorsnee kijker nogal snel als hermetisch worden ervaren. 'Licorice pizza' biedt echter het beste van beide: dit meanderende, freewheelende coming-of-age verhaal biedt zich aan met dezelfde vrijblijvende vluchtigheid als een perfecte zwoele zomerdag, maar de melancholische nasmaak ervan blijft net zo lang hangen.

Onze jonge helden van dienst zijn Gary en Alana. Hij, een vijftienjarige arrangeur, een jonge snaak op de drempel naar de volwassenheid die vol vertrouwen en roekeloos de toekomst tegemoet ziet en eens hij zijn zinnen op iets heeft gezet er vol voor gaat. Zij, een jonge vrouw die wat lijkt te zijn gestruikeld bij het nemen van die drempel en op zoek is naar richting in haar leven. Alana en Gary worden gespeeld door Alana Haim van de gelijknamige rockband en Cooper Hoffman, zoon van de betreurde Philip Seymour Hoffman. Twee frisse gezichten die de kijker met veel naturel op sleeptouw nemen.

Na Gary's initiële pogingen lijken beiden elkaar in het hoekje te zetten waar niemand graag terecht komt: dat van de onweerstaanbare beste vriend, de net niet buddy waarmee het zalig avonturen beleven is maar het nooit dat ietsje meer wordt omdat geen van beiden het echt toelaat. 'Licorice pizza' bevat geen traditionele plot maar is eerder een aaneenschakeling van momenten, betekenisvolle fragmenten in de nogal ongewone relatie die er zich tussen Gary en Alana ontvouwt. Fragmenten met een vaak even hilarisch als onvoorspelbaar verloop. Mensen die hun films graag inclusief klassiek plot hebben zullen hier misschien op afknappen, maar Anderson doet niet zomaar wat. Gestaag werkt hij toe naar een welverdiende finale waarbij ik alleen maar opgelucht adem kon halen.

'Licorice pizza' brengt met zijn vintage look, heerlijke soundtrack, afwezigheid aan digitale effecten en focus op de personages het gevoel van de klassiekers uit de jaren '70 tot leven. Dit is een film waarin het heerlijk toeven is, ongedwongen cinefiel plezier dat Anderson achteloos uit zijn mouw lijkt te schudden. Maar bovenal is 'Licorice pizza' een verhaal waarin we met Alana en Gary twee nieuwe onvergetelijke filmvrienden leren kennen, vrienden die ik in de toekomst met veel plezier opnieuw zal opzoeken. Zeg nu zelf: nieuwe vrienden maken, wat is er fijner dan dat?

4 sterren op 4

Last edited by Maniac; 25-01-2022 at 06:35.
Maniac is offline   Reply With Quote
Old 24-01-2022, 23:05   #2   link
Dodgy
Serious Member

Dodgy's Avatar

Ik lees altijd zijn filmreviews en eigenlijk zou ik graag eens met Maniac naar een goeie film willen gaan en er daarna 2 uur mee op café willen zitten om hem te bespreken. #nohomo
Dodgy is offline   Reply With Quote
Old 22-02-2022, 20:50   #3   link
Japisee
҈҉҈҉҈҉҈҉҈҉҈҉҈҉

Japisee's Avatar

een aaneenschakeling van scènes die allemaal precies uit het midden van andere films komen en overt algemeen gwn een beetje ne saaie en vervelende film. kwas echt nie mee
Old 23-02-2022, 17:59   #4   link
Cage
throwing a wobbly

Cage's Avatar

hetzelfde als japisee hier. voelt aan als een prima gemaakte "vibe" film met random scenes maar ik zat er nooit echt in en het kon me weinig boeien. mss beter in de cinema gezien.
Cage is offline   Reply With Quote
Old 23-02-2022, 20:08   #5   link
Jack Carver
white male hetero unicorn

Jack Carver's Avatar

Jullie hebben allebij geen jeugd gehad denk ik
Jack Carver is online now   Reply With Quote
Old 31-03-2022, 10:13   #6   link
eye
Senior Member

eye's Avatar

eye is offline   Reply With Quote