Go Back   Shrimp Refuge Forums > Amusement > Film & TV

View Poll Results: Rate it!
4 sterren 0 0%
3.5 sterren 1 100.00%
3 sterren 0 0%
2.5 sterren 0 0%
2 sterren 0 0%
1.5 ster 0 0%
1 ster 0 0%
0.5 ster 0 0%
0 sterren 0 0%
Voters: 1. You may not vote on this poll

Reply

Thread Tools
Old 03-10-2022, 17:51   #1   link
Maniac
Filmnerd

Maniac's Avatar

Post Cinema: 'Moonage daydream'

'Moonage daydream' is niet de eerste documentaire over David Bowie, en het zal ongetwijfeld niet de laatste zijn. Meer dan 6 jaar na zijn overlijden blijft de figuur en artiest David Bowie tot de verbeelding spreken. Het was dan ook makkelijk geweest om een klassieke docu te draaien over de rise en fall van Ziggy Stardust, de Thin White Duke, Major Tom of een van de vele andere alter ego's waaronder de Britse artiest doorheen de jaren gekend was. Morgen heeft echter een andere invalshoek gekozen en zoomt in op de zoektocht van Bowie naar wie hij artistiek is en op welke manier hij naar de wereld kijkt. Taferelen als de uitzinnige fans die uren aan de uitgang van de concertzaal staan te wachten om een glimp van hun idool op te vangen zijn een voetnoot in waar het Morgen echt om te doen is: de aantrekkingskracht en mystiek van de figuur Bowie doorgronden en tot de kern herleiden.

De documentaire wordt aaneen gepraat door David Bowie zelf, die de kijker via allerlei concertregistraties en interviews als het ware vanuit het graf toespreekt. Voor een fan als ik levert het een beklijvende ervaring op, en mensen die met het werk en leven van Bowie bekend zijn zullen absoluut het meest uit 'Moonage daydream' halen. Maar ook voor de niet-geÔnitieerden valt er veel te beleven. 'Moonage daydream' wordt immers gepresenteerd als een stortvloed aan creatieve ideeŽn, een overweldigende ervaring waarin de ijzersterke optredens zelfs ondergeschikt lijken aan de visuele kracht die de prent uitstraalt. Fotomontages, spacy ruimtefresco's, archiefmateriaal van Bowies reizen doorheen aziŽ, interviews uit de jaren '70 waarin hij als androgyn op speelse manier de oerklassieke interviewers voor schut zet: boeiend en bijwijlen bijzonder geestig materiaal dat ook de doorsnee kijker zal intrigeren. Het herinnert er ons ook constant aan dat Bowie zijn tijd ver vooruit was, en altijd de blik op wat achter de horizon lag gericht hield, tot aan het bittere eind.

'Moonage daydream' is daarnaast ook een van de weinige muziekdocumentaires die echt tot zijn recht komt op het grote doek. De kaleidoscopische beelden en kleurenpracht komen zeer sterk over, en tijdens de concertscŤnes was het even alsof ik opnieuw op een Bowieconcert was. Morgen slaagt erin om de kijker mee te nemen doorheen het wordingsproces en verdere evolutie van Bowie als totaalartiest. De ongebreidelde creativiteit, energie en levensdrang die uit 'Moonage daydream' sijpelt zou de man zelf ongetwijfeld tevreden hebben gestemd. 'Moonage daydream' is een documentaire die net als zijn onderwerp voortdurend op zoek lijkt naar nieuwe dingen en vanuit een onstopbare drang om iets te creŽren lijkt te zijn gemaakt. Het biedt bij monde van Bowie zelf ook nog een interessant inzicht in de ziel van de mens en de artiest David Bowie.

'Moonage daydream' is een prachtig testament van een uniek artiest, en een van de beste films van het jaar.

3.5 sterren op 4

Maniac is online now   Reply With Quote
Old 03-10-2022, 17:53   #2   link
Jack Carver
white male hetero unicorn

Jack Carver's Avatar

Dju gij kunt het toch altijd schoon verwoorden.
Kan mij er als niet echte kenner van de figuur Bowie wel goed in vinden.
Geen seconde verveelt, enorm leuk kijkstuk. En idd geweldig dat je vooral Bowie hoort spreken en niet 101 figuren die Bowie gekend hebben (nee serge simonart niet gij)
Jack Carver is online now   Reply With Quote
Old 03-10-2022, 17:55   #3   link
Cage
throwing a wobbly

Cage's Avatar

om een of andere reden moet ik altijd aan serge denken als ik David Bowie hoor

merci voor deze tip beiden, ik ga hem asap proberen te kijken
Cage is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2022, 23:19   #4   link
Dodgy
Serious Member

Dodgy's Avatar

Quote:
Originally Posted by Jack Carver View Post
Dju gij kunt het toch altijd schoon verwoorden.
Dit hť.

Hoeveel films dat ik doorheen de jaren al bekeken heb omwille van een review van Maniac die ik anders nooit een kans had gegeven is niet meer te tellen.

Meestal positief, Parasite, Three Billboards outside Ebbing Misoury, onlangs nog Everything everywhere all at once. Soms ook minder als The Last Duel maar nog nooit spijt van gehad.

Ik heb bijzonder weinig interesse in Bowie alhoewel ik van de oudere generatie ben hier maar ik ga hem toch ook bekijken.
Dodgy is offline   Reply With Quote
Reply

Shrimp Refuge Forums > Amusement > Film & TV

Thread Tools

Posting Rules