Go Back   Shrimp Refuge Forums > Spelletjes > Forum Games

Reply

Thread Tools
Old 12-01-2010, 00:00   #1   link
Fidoh
Bordspelnerd

Fidoh's Avatar

Master Thread - Wat is dit voor forum?

In dit forum spelen we de Shrimpversie van het party game Mafia en eventueel ook andere forumgames.

Aangezien het wat populairder lijkt te worden, is er dit topic en heb ik de vorige gesloten. Deze thread zal dienen om je op te geven als spelleider, of om over algemene dingen te praten. Over het algemeen zal er één spel lopen tegelijkertijd. Uitzonderlijk kan er ook een klein spel gerund worden naast het grote spel. Als je het main spel wil runnen, stel je dan kandidaat in deze thread. Zo komen we niet in situatie's waarin persoon A een spel ontwerpt en speler B gewoon sneller is met zijn thread te starten.

Basisregels.
Het "dorp" is een verzamelnaam voor alle spelers in het spel. In het dorp is een kleine groep slechterikken onderverdeeld. Meestal weten de slechterikken van elkaar wie ze zijn bij de start van het spel. Niemand anders weet iets over andere spelers.

Elke "dag" heeft het dorp een vergadering waarin ze bediscussiëren wie er die dag zal gedood worden. Tegelijk kiezen de slechterikken iemand die zijn die nacht zullen vermoorden en sturen hun keuze per PM naar de spelleider.

Het dorp wint als alle bad guys dood zijn. De bad guys winnen als het aantal dorpelingen kleiner is of gelijk aan het aantal slechterikken (want dan controleren de bad guys de dorpsvergadering).

Meestal hebben sommige dorpelingen ook nog een speciale rol. Soms hebben zelfs slechterikken een extra speciale rol. Exact wie welke rol heeft is meestal niet geweten, hoewel het vaak wel bekend is hoeveel er van welke rollen er bestaan.

Elke "nacht" geeft de spelleider een kort verhaaltje waarin hij zegt wie er gestorven is en (meestal) of die dode bij de good guys of de bad guys hoorde. Vaak wordt ook de eventuele speciale rol van die dode verteld.
Standaard Specials

Rollen hebben meestal een andere naam, afhankelijk van het thema van het spel. Hieronder zijn een paar generische namen voor elke rol gegeven. Meestal gebruiken specials hun power door de spelleider een PM te sturen.
Ziener - Kan eens per nacht een aangeduide speler onderzoeken en uitvinden of die bij de mafia hoort. Er zijn variaties, bijvoorbeeld een ziener die ook de speciale rol van iemand kan uitvinden of die alleen kan uitzoeken of die persoon een gewone dorpeling is of iets anders.

Vigilante - Kan eens per nacht een andere speler doden.

Guard - Kan eens per nacht iemand beschermen tegen een executie. Een guard kan nooit beschermen tegen de dagelijkse stemming, wel tegen vigilantes of de nachtelijke kill van de mafia. De guard beschermt soms slechts tegen één aanval per nacht (dus als er 2 nachtelijke kills zijn op een speler, beschermt de guard niet). Dit verschilt van spel tot spel.

Masons - Een groep goede dorpelingen die elkaar kennen en van elkaar weten dat ze good guys zijn.

Miller - De molenaar is een onschuldige die voor de zieners schuldig lijkt te zijn. Soms weet de molenaar niet van zichzelf dat hij er een is.

Vaak voorkomende varianten

Grotere spellen (20+ spelers) hebben soms meerdere groepen slechteriken die niet samenwerken.

Een typische groep slechterikken is ongeveer 1/5de van alle spelers, hoewel dit variabel is.
Vaak voorkomende regels
Een levende speler mag niet over het spel communiceren met een dode speler, tenzij er natuurlijk regels zijn die dit toelaten. Als dat het geval is, gaat communicatie meestal via de spelleider.

Je mag niet anoniem communiceren over het spel. Je mag meestal PMen, instant messaging of e-mail gebruiken, zo lang de persoon waarmee je praat maar weet wie jij bent. Communicatie over het spel gebeurt vaak op fora die buiten ShrimpRefuge worden gemaakt, vaak via www.proboards.com.

Je mag nooit screenshots gebruiken om iets te bewijzen aan iemand. Je mag geen role PMs quoten. Iemand zou bijvoorbeeld door de exacte bewoording van een PM kunnen bewijzen dat hij in dezelfde groep zit als een andere speler. Dit mag dus niet. Meestal wordt dit probleem opgelost door (a) iedereen de villager PM te sturen, ook de slechterikken, zodat iedereen weet hoe die PM verwoord is of (b) iedereen een verschillende PM te sturen.

Last edited by Fidoh; 27-10-2012 at 13:09.
Fidoh is offline   Reply With Quote
Old 12-01-2010, 00:00   #2   link
Fidoh
Bordspelnerd

Fidoh's Avatar

Nu lopend:

Spellen die eraan komen:
  1. Acku - Iets met robots als thema

On hold
  1. Alegis - ValveMafia
  2. Mithror - Shrimp 40k: The Horus Heresy

Vroegere spellen:
  1. Alex - Shrimpbeek - Verkiezingskoorts
  2. Alex - Shrimp Adventures - The Revenge of Bavo
  3. Turtle - Shrimp NV
  4. DivineOne - Star Wars
  5. Alex - AlexAvonturenLand
  6. WjW - Battlestar Galactica
  7. Guns - Guns & Gladiators
  8. Turtle - Patattenveld Massacre
  9. Fidoh - Shrimp Robots
  10. Fidoh - Shrimp Pirates
  11. Alegis - Zienergekte
  12. Alegis - Eat Poop You cat
  13. Avalanche - Vampires vs Werewolves
  14. Holly Martins - Shrimp Heaven
  15. Fidoh - The Ultimate Showdown of Ultimate Destiny
  16. Fidoh - Apples to Apples
  17. Turtle - Kill Frenzy
  18. Mithror - Shrimp Space
  19. Fidoh & Alegis - Shrimp Kart
  20. Fidoh - Bang!
  21. Kittens - Shrimp Fortress 2
  22. Alegis - Shrimp Oorlog
  23. Kittens - Shrimp Fortress
  24. Fidoh - Wolven en Ondoden
  25. Fidoh - Shrimp Wolf test

Last edited by Fidoh; 27-10-2012 at 13:10.
Old 12-01-2010, 00:04   #3   link
Fidoh
Bordspelnerd

Fidoh's Avatar

Ik sta mijn plaats trouwens graag af aan mensen die liever voor mij komen. Ik heb geen haast.
Old 12-01-2010, 00:13   #4   link
Alegis
Trolle hippy

Alegis's Avatar

Als er ooit een droogte is, heb een leutig kortspel idee voor 5 spelers gelezen dat ik in actie wil zien. Misschien als er gegadigden DOOT zijn in shrimp space.

Voor serieuzere spellen: ergens na examens ValveMafia. Zal pas voor eind februari zijn.

Last edited by Alegis; 12-01-2010 at 00:17.
Alegis is offline   Reply With Quote
Old 12-01-2010, 09:30   #5   link
Mithror
Senior Member

Mithror's Avatar

Quote:
Originally Posted by Fidoh View Post
Ik sta mijn plaats trouwens graag af aan mensen die liever voor mij komen. Ik heb geen haast.
Ultimate showdown, ey? Fuck yeah

Quote:
Originally Posted by Alegis View Post
Als er ooit een droogte is, heb een leutig kortspel idee voor 5 spelers gelezen dat ik in actie wil zien. Misschien als er gegadigden DOOT zijn in shrimp space.
Ik ben gegadigd

OT:
Wat: Shrimp 40K: The Horus Heresy
Wanneer: Ergens rond de release van DoWII: Chaos Rising (maart) - Indien interesse of course.
Mithror is offline   Reply With Quote
Old 12-01-2010, 13:21   #6   link
Alegis
Trolle hippy

Alegis's Avatar

Fuck. Yes.

!Inquisitor
Old 14-01-2010, 21:46   #7   link
Alegis
Trolle hippy

Alegis's Avatar

Quote:
Alegis - Kort spel voor 5 spelers
Als mini, niet als main.
Old 14-01-2010, 22:05   #8   link
Fidoh
Bordspelnerd

Fidoh's Avatar

Whatev's.
Old 23-01-2010, 17:30   #9   link
Holly Martins
a real pantload

Holly Martins's Avatar

Ik heb enorm zin om dit ook eens te proberen.

Shrimp Heaven

Als er plaats en tijd is, zou ik dat in de loop van de maand februari doen.
Omdat dit mijn eerste game is, ben ik natuurlijk nog niet helemaal zeker over de balans van het spel. Iemand van de meer ervarener spelers zin om eens te lezen en eventueel te bekritiseren? Niet dat het veel varieert met een Shrimp Wolf, Fortress of Oorlog, maar hints en tips zijn meer dan welkom.

Het is alleszins geen opus à la Bang of Shrimp Space.
Holly Martins is offline   Reply With Quote
Old 23-01-2010, 18:25   #10   link
Fidoh
Bordspelnerd

Fidoh's Avatar

Cool! Voor mijn part moogt ge mij voorsteken en eerst gaan.
Old 24-01-2010, 00:39   #11   link
Mithror
Senior Member

Mithror's Avatar

Quote:
Originally Posted by Holly Martins View Post
Ik heb enorm zin om dit ook eens te proberen.

Shrimp Heaven

Als er plaats en tijd is, zou ik dat in de loop van de maand februari doen.
Omdat dit mijn eerste game is, ben ik natuurlijk nog niet helemaal zeker over de balans van het spel. Iemand van de meer ervarener spelers zin om eens te lezen en eventueel te bekritiseren? Niet dat het veel varieert met een Shrimp Wolf, Fortress of Oorlog, maar hints en tips zijn meer dan welkom.

Het is alleszins geen opus à la Bang of Shrimp Space.
Heb altijd interesse om de ideeën van medeschrimpers te bekijken!
Old 25-01-2010, 09:19   #12   link
Turtle
Senior Member

Turtle's Avatar

Ik heb het wel even gehad met de paranoia van unknown roles/number of bad guys.

Daarom wil ik wel nog eens een vanille Wolf game modereren met mss een paar bonus roles.
Old 25-01-2010, 09:21   #13   link
Guns
Man of Science

Guns's Avatar

Quote:
Originally Posted by Turtle View Post

Daarom wil ik wel nog eens een vanille Wolf game modereren met mss een paar bonus roles.
Dit.

Fucking. Dit.
Guns is offline   Reply With Quote
Old 25-01-2010, 10:42   #14   link
FuNeo
darcore 460

FuNeo's Avatar

Send a message via MSN to FuNeo
Yeah...I feel your pain.
Heb er ook al een PM voor naar Mithror gestuurd (ik was het die vroeg hoe het nu zat met die rollen). Je moet niet alles weten over de werking van het spel maar er kan ook téveel onduidelijkheid zijn Er is in een standaard wolf al genoeg ruimte voor wolves om zand in de ogen te gooien.
Old 25-01-2010, 11:29   #15   link
Alegis
Trolle hippy

Alegis's Avatar

Dat van Holly zal standaard zijn (ie alles bekend, geen PM contact).
Old 25-01-2010, 12:37   #16   link
Mithror
Senior Member

Mithror's Avatar

Quote:
Originally Posted by FuNeo View Post
Er is in een standaard wolf al genoeg ruimte voor wolves om zand in de ogen te gooien.
Daar ga ik dus niet helemaal mee akkoord

Standaard wolf is fun, enkel als de groep spelers van gelijk niveau zijn. Slechte wolves worden er gewoon veel te rap uit gehaald door de goeie spelers en goeie wolves kunnen slechte villagers veel te makkelijk om de tuin leiden. Daar komt dan ook nog bij kijken dat eenmaal de rollen op de mensen geplakt zijn (iets dat ook sneller voorkomt bij groepen van verschillende niveau), het spel zo goed als over is, ook al zijn de overwinningscondities nog niet gehaald. Dat vond ik soms jammer aan vorige games (bv. Shrimp Oorlog).
De extra onzekerheid die het verbergen van rollen en aantallen met zich meebrengt probeert die discrepantie tussen sterkere en minder sterke spelers wat te overbruggen.

Ik heb wel het een en ander te zeggen over Shrimp Space, maar, begrijpelijk, dat zal voor na het spel zelf zijn. Wat ik wel wil meedelen is dat de onzekerheid het inderdaad moeilijker maakt, maar die onzekerheid komt ook voor een groot stuk uit het feit dat jullie/we nog niet volledig vertrouwd zijn met dit format.
Fidoh bracht met Bang een stukje extra ervaring met dit soort format naar dit forum. Jullie hebben er dingen uitgeleerd. Dit zal met Shrimp Space niet anders zijn. Uiteindelijk zal het wel duidelijk worden wat er nu wel en niet verwacht kan worden met dergelijke games. De maffia-mechanismen die in Shrimp Space zitten bijvoorbeeld, zijn misschien niet perfect, maar ze zijn er wel voor een reden. (Misschien dat dit nog als een hint kan dienen.)

Natuurlijk heeft ook de GM de taak om bij te leren en de mechanismes te verbeteren. Dergelijke games organiseren leert je in ieder geval veel bij over hoe wolf games in het algemeen verlopen en wat de delicatere punten zijn tijdens zo een spel. Als er ooit een vervolg komt op Shrimp Space zal het in ieder geval, zo hoop ik toch, een verbetering zijn op de huidige!
Old 25-01-2010, 12:43   #17   link
Fidoh
Bordspelnerd

Fidoh's Avatar

Quote:
Ge moet meer de instelling hebben "We killen hem en we zullen zien wa voor kleur bloed hij heeft" en minder "We willen hem killen, eens horen wat hij ter verdediging heeft. Ah, ok, dat klinkt plausibel, dan misschien deze persoon killen. Ah, zijn verdediging zou ook wel kunnen passen. Dan maar nog iemand anders..."

Het feit dat er tussen elke lynching zo veel tijd zit, helpt natuurlijk niet.
Old 25-01-2010, 12:47   #18   link
Mithror
Senior Member

Mithror's Avatar

Quote:
Originally Posted by Fidoh View Post
Ge moet meer de instelling hebben "We killen hem en we zullen zien wa voor kleur bloed hij heeft" en minder "We willen hem killen, eens horen wat hij ter verdediging heeft. Ah, ok, dat klinkt plausibel, dan misschien deze persoon killen. Ah, zijn verdediging zou ook wel kunnen passen. Dan maar nog iemand anders..."

Het feit dat er tussen elke lynching zo veel tijd zit, helpt natuurlijk niet.
Idd!

En ivm tijd, ook groot gelijk. Ik wou het stramien van 48u / kill nog vasthouden, maar tegelijk ook een 24u routine inbouwen om te zien of dit doenbaar was. Het lijkt me in ieder geval duidelijk dat 24u / kill in de toekomst zeer waarschijnlijk en realistisch is
Old 25-01-2010, 12:49   #19   link
Turtle
Senior Member

Turtle's Avatar

@Fidoh: Speel dan gewoon een game waar je random op killed imo. Heel het "charme" van het game is toch zien hoe mensen zich in problemen praten?

@Mithror: Dik respect voor uw Space game. De sfeer is onovertroffen, maar voor mij persoonlijk is er te weinig afbakening/duidelijkheid.

Good kan op geen enkele manier weten of ze goed bezig zijn. Dat zal pas op het einde duidelijk worden. Hierdoor krijg ik het gevoel dat het meer een coin-toss is, dan dat wij als good effectief goede beslissingen hebben genomen.

Wss ook de reden waarom ik boardgames zoals Galaxy trucker en BSG minder vindt.
Je mag nog zo goed/doordacht spelen, uiteindelijk komt de victory gewoon neer op random kaarten.

24u vind ik persoonlijk te kort. Niet iedereen heeft de mogelijkheid om door de dag lustig te discussieren. Dan moet je thuiskomen, rap rap bijlezen en maar een beslissing maken, zonder enige persoonlijke bijdrage. Voor een game in een pure 24u cycle, zal ikzelf passen denkik.
Old 25-01-2010, 12:55   #20   link
Fidoh
Bordspelnerd

Fidoh's Avatar

Quote:
24u vind ik persoonlijk te kort. Niet iedereen heeft de mogelijkheid om door de dag lustig te discussieren. Dan moet je thuiskomen, rap rap bijlezen en maar een beslissing maken, zonder enige persoonlijke bijdrage. Voor een game in een pure 24u cycle, zal ikzelf passen denkik.
'k Vind een dag van 48u waarin iedereen toch pas in de laatste 2 uur iets durft zeggen, omdat ze anders "te veel in de kijker lopen" ook maar niks. =)
Reply

Shrimp Refuge Forums > Spelletjes > Forum Games

Thread Tools

Posting Rules