Go Back   Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Hardware & Software

Reply

Thread Tools
Old 05-05-2021, 19:13   #3821   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Quote:
Originally Posted by Blade View Post
Meeste "stickers" op NVMe drives zijn "thermal conductive" (zit een laagje metaal onder).
Klopt, maar da's vrij recent en zeker niet het geval bij budget-modellen. Bij Samsung is dat tegenwoordig bijvoorbeeld wel zo, wat ook verklaart waarom je die er slecht kan afprutsen. De term "thermal" is echter wat misleidend, uit tests blijkt dat gewoon papier al bijna evenveel effect heeft
Old 08-05-2021, 09:26   #3822   link
eye
Senior Member

eye's Avatar

Nu enkel de HDD nog geluid maakt in mijn NUC, ga ik toch er toch een 2TB SSD in steken, puur voor filestorage, liefst ineens voor de lange termijn. Ga ik dan beter voor Samsung 870 EVO of QVE?
eye is offline   Reply With Quote
Old 08-05-2021, 13:29   #3823   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

QVO bedoel je dan? Aangezien je een opslag-HDD wil vervangen is QLC de logische keuze. Het werd immers ontwikkeld om de traditionele harde schijf (eindelijk) te vervangen. Tegenover TLC biedt het tot een derde meer opslag uit dezelfde flashchip, wat erg scherpe prijzen oplevert, maar snelheid en levensduur zijn ook minder. Wat louter voor filestorage echter geen problematische nadelen zijn.
Old 09-05-2021, 10:02   #3824   link
Fieldy
Rispel Raspel

Fieldy's Avatar

Mijne pc dateert van 2014 en het is precies tijd om hem op pensioen te sturen (Ik moet hem soms aanzwengelen, meerdere keren opstarten na elkaar voor hij echt gestart geraakt).

Ik ben altijd gewoon om te zien naar de laatste tweakers best buy guide. Daar stellen ze de laatste tijd Intel PC's voor. Maar was AMD niet ondertussen the way to go geworden, zijnde beter en goedkoper? Wat speelt daar? Problemen met de chipsleveringen?
Fieldy is offline   Reply With Quote
Old 09-05-2021, 10:13   #3825   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Oei, welkom in 2021. Blader gerust een paar pagina's terug - veel kunnen het er niet zijn. Schaarste en hoge prijzen hebben deze thread slaperiger dan ooit gemaakt. Als het enigszins kan zou ik je huidige systeem nog wat reanimeren.
Old 09-05-2021, 12:45   #3826   link
Sintendo
SINDUMBO

Sintendo's Avatar

Hier is de schoonzus dus nog steeds aan het wachten op de bestelling van eind november bij Megekko. De CPU is inmiddels binnen, maar voor de RTX 3080 van ASUS lijken we minder geluk te hebben; die komen slechts met mondjesmaat binnen. De kaart elders bestellen is ook geen optie, gezien de prijzen intussen met 1000 euro gestegen lijken te zijn...
Sintendo is offline   Reply With Quote
Old 09-05-2021, 16:59   #3827   link
Fallschirmjaeger
Senior Member

Fallschirmjaeger's Avatar

Ik wacht nog steeds op mijn asus tuf 3080 (non oc) van 17/09. Ondertussen heb ik wel al de hoop opgegeven om die nog krijgen, ik verwacht in de toekomst wel eens een end of life bericht te krijgen zoals MSI al deed met hun 3080 kaarten.

Tot dan laat ik het order gewoon openstaan, annuleren en ergens anders bestellen heeft toch geen nut met deze prijzen.
Old 09-05-2021, 20:06   #3828   link
eye
Senior Member

eye's Avatar

Quote:
Originally Posted by Potenza View Post
QVO bedoel je dan? Aangezien je een opslag-HDD wil vervangen is QLC de logische keuze. Het werd immers ontwikkeld om de traditionele harde schijf (eindelijk) te vervangen. Tegenover TLC biedt het tot een derde meer opslag uit dezelfde flashchip, wat erg scherpe prijzen oplevert, maar snelheid en levensduur zijn ook minder. Wat louter voor filestorage echter geen problematische nadelen zijn.
Levensduur dan in termen van hoe frequent je dingen wegschrijft? Zal dienen om mijn muziek van af te spelen, dus in se doorgaans dingen erop zetten en sporadisch eens iets wissen, en snelheid is niet echt een factor.
Old 09-05-2021, 20:42   #3829   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Quote:
Originally Posted by eye View Post
Levensduur dan in termen van hoe frequent je dingen wegschrijft?
Klopt. QLC is goedkoper om te produceren, maar trager en minder betrouwbaar bij veel/constante activiteit. Ofte een beperktere levensduur. Als OS zou ik het nooit overwegen, voor data is het echter prima en bovenal betaalbaar.
Old 09-05-2021, 20:52   #3830   link
eye
Senior Member

eye's Avatar

Alright, perfect, alweer dikke merci!
Old 09-05-2021, 23:43   #3831   link
Dodgy
Serious Member

Dodgy's Avatar

Als er 1 voordeel is aan deze situatie is is het dat ik meer ben gaan openstaan voor systemen als Stadia en GeForce Now. Beide doen hun werk erg goed maar de approach is totaal verschillend natuurlijk.

Voor een PC gamer als ik is GeForce Now dé oplossing. Ik hoef echt geen nieuwe PC meer dit jaar eigenlijk. Mocht de catalogue zwaar kunnen uitbreiden hoef ik nooit geen game-PC meer eigenlijk en bleef ik op deze spelen.
Dodgy is offline   Reply With Quote
Old 10-05-2021, 15:17   #3832   link
Lacroix
Forty-Two

Lacroix's Avatar

Hebben die streaming services eigenlijk ook geen invloed (en tegelijkertijd last) van de tekorten op de hardware markt?

Kan me wel inbeelden dat ze datacenters volg met hardware nodig hebben om gebruikers te kunnen bedienen. Want als de prijzen zo hard oplopen dat het voor een consument momenteel absurd is om een nieuw pc te kopen (tenzij je teveel wil betalen), dan zijn zo'n streaming diensten wel heel interessant (en die zijn momenteel nog niet in prijs aan't stijgen omwille van tekorten?)
Lacroix is offline   Reply With Quote
Old 10-05-2021, 15:21   #3833   link
logion
Senior Member

logion's Avatar

Oh, but they have: https://tweakers.net/nieuws/179430/n...e-klanten.html
Da's natuurlijk nvidia zelf, wat competitors betreft: vermoed dat de B2B markt wel anders werkt dan de consumermarkt?
logion is offline   Reply With Quote
Old 10-05-2021, 15:41   #3834   link
Blade
Petrolkop

Blade's Avatar

Dat zijn andere channels dan de consumermarkt. Zouden geen invloed mogen ondervinden van dit alles (zelfde met chia en opslag).
Blade is offline   Reply With Quote
Old 10-05-2021, 19:56   #3835   link
Lacroix
Forty-Two

Lacroix's Avatar

Andere channels uiteraard, maar geen invloed?
Als autofabrikanten hun productielijnen al minder moeten laten draaien omdat er niet genoeg chips zijn (waarvoor ze wss gerust hogere prijzen wíllen betalen om ze toch te krijgen), dan zullen er op dat niveau toch ook wel tekorten (of op zijn minst prijsstijgingen) zijn denk ik?
Lacroix is offline   Reply With Quote
Old 10-05-2021, 21:19   #3836   link
Blade
Petrolkop

Blade's Avatar

Niet hetzelfde. Autoconstructeurs hadden hun orders stevig verlaagd, vanwege Corona. Die capaciteit is aan anderen verkocht. En toen was het voor die constructeurs te laat.

Er spelen natuurlijk nog factoren, maar dat is wel een belangrijke.
Blade is offline   Reply With Quote
Old 13-05-2021, 23:29   #3837   link
CSM
Kaat 4 lyfe

CSM's Avatar

Quote:
Originally Posted by Fieldy View Post
Mijne pc dateert van 2014 en het is precies tijd om hem op pensioen te sturen (Ik moet hem soms aanzwengelen, meerdere keren opstarten na elkaar voor hij echt gestart geraakt).

Ik ben altijd gewoon om te zien naar de laatste tweakers best buy guide. Daar stellen ze de laatste tijd Intel PC's voor. Maar was AMD niet ondertussen the way to go geworden, zijnde beter en goedkoper? Wat speelt daar? Problemen met de chipsleveringen?
Stel het pensioen van uw pc nog maar een jaartje of twee uit.
CSM is offline   Reply With Quote
Reply

Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Hardware & Software

Thread Tools

Posting Rules