Go Back   Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Hardware & Software

Reply

Thread Tools
Old 21-09-2022, 21:23   #4221   link
blumcole
Chairman of the bored

blumcole's Avatar

Send a message via MSN to blumcole
Zeg mannen. Ik heb nog ne 5700xt te koop.

blumcole is offline   Reply With Quote
Old 21-09-2022, 21:48   #4222   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Milde interesse.
Old 21-09-2022, 21:55   #4223   link
blumcole
Chairman of the bored

blumcole's Avatar

DAT KAN GRAGER

Last edited by blumcole; 21-09-2022 at 22:17.
Old 21-09-2022, 23:39   #4224   link
Dodgy
Serious Member

Dodgy's Avatar

Quote:
Originally Posted by Dodgy View Post
Dat is wat mij ook blijft tegenhouden op de tweedehands markt.

Had er enen die een 3080 verkocht maar wel eerlijk genoeg was om te zeggen dat hij er 6 maanden mee gemined heeft. Kan gerust een jaar zijn maar kom.
Ter info, vraagprijs is 700€.

Quote:
Originally Posted by SkY View Post
Als er mee gemined is, is dat zo'n groot probleem? Buiten als die veel te heet heeft gestaan en overclocked, waarvan ik hoor dat het niet ideaal is om zo te minen.

Ik hoop met mijn €500 een 3070 of 3070 Ti op 2dehands of Tweakers (wat ik precies meer vertrouw) te kopen. De vraag is hoe lang het nodig is om te wachten...
Ik weet het ook niet eerlijk gezegd, buiten té ver overclocken zeker? Maar wat zijn daar de gevolgen van?

Is Tweakers meer betrouwbaar ja? Ik denk dat er daar meer techneuten en minder casuals op zitten maar zitten die techneuten niet ook meer met minen bezig dan de mensen op tweedehands of, god forbid, FB marketplace?
Toegegeven, ik heb weinig ervaring met Tweakers, ik verkoop ook niet zoveel zaken. Wordt een seller daar "vetted" of zo?
Dodgy is offline   Reply With Quote
Old 22-09-2022, 00:14   #4225   link
Bourgi
Bear Claw Lover

Bourgi's Avatar

Quote:
Originally Posted by Dodgy View Post
Ter info, vraagprijs is 700€.

Ik weet het ook niet eerlijk gezegd, buiten té ver overclocken zeker? Maar wat zijn daar de gevolgen van?
Als die kerel zijn temps in het oog heeft gehouden is dat eigenlijk geen probleem. Die kaarten presteren even goed als andere.
Bourgi is offline   Reply With Quote
Old 22-09-2022, 12:00   #4226   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Ondertussen laten verschillende toplui van nVidia verstaan dat deze prijzen er zijn om te blijven. GPU's zullen niet meer goedkoper worden, is de boodschap. Mooi man.

Ex-mining GPU's zijn enkel aan te raden indien je goed kan inschatten hoe ze gebruikt zijn geweest. En dat is zelden een optie, natuurlijk. Enerzijds worden de kaarten vaak underclocked (wat hen efficiënter maakt), terwijl je als gamer liever het tegenovergestelde hebt. Daarnaast zijn zo'n kaarten 24 op 24, 7 op 7 actief geweest. Dat is, zelfs na een half jaar, immens tegenover wat een normale gamer er mee zou doen. De slijtage en kans op sneller falen/tragere prestaties is dan niet gering. In mining-rigs draaien heel wat kaarten bijvoorbeeld op best hoge temperaturen. VRAM kan daar snel last van ondervinden en de kaart instabiel maken.

Behalve een goed, eerlijk gesprek met de koper kan een benchmark en stresstest wel wat verduidelijken. De ruimte om dat allemaal te regelen bij een tweedehandsverkoop is echter vrijwel onbestaande.
Old 22-09-2022, 13:11   #4227   link
Jack The Ripper
Dark Soul

Jack The Ripper's Avatar

Normaal underclockt ge uw kaart het beste als ge gaat minen (core speed dan), buiten het geheugen dan, wat vaak wordt overgeclockt. Dus het geheugen zou kunnen beschadigd geraken door het minen.

Quote:
Originally Posted by Potenza View Post
Ondertussen laten verschillende toplui van nVidia verstaan dat deze prijzen er zijn om te blijven. GPU's zullen niet meer goedkoper worden, is de boodschap. Mooi man.
Tenzij we met zijn allen geen Nvidia GPU's meer kopen of AMD afkomt met veel goedkopere kaarten die gelijkaardige performance bieden. Als je ziet dat een Xbox Series X 500€ kost, dan gaat ge, als uwe portemonnee minder diep is, of wilt besparen, toch nadenken of dat geen beter idee is dan een game pc. GPU's hebben een lange tijd niet meer dan 500-600€ gekost, voor de top-end kaarten, het is maar iets van de laatste jaren dat ge 1000€ en meer betaalt voor de top end kaart.
En aan een Series S/X kunt ge toch ook een keyboard en een muis hangen voor de typische PC-games, denk ik.
PSN: GeraltOfRivia86 | Battle Tag: JackRipper#1753 | Wii U: Reaper86

Last edited by Jack The Ripper; 22-09-2022 at 13:18.
Jack The Ripper is online now   Reply With Quote
Old 23-09-2022, 09:15   #4228   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

AMD gaat in de prijzen snijden. Dat zou vooral een RX6700XT best interessant/democratisch maken.

In tussentijd lijkt de nieuwe generatie van AMD ook duurder te zullen uitvallen, al blijf ik hopen dat AMD meteen lager duikt om zo ook nVidia tot mildere prijzen te dwingen. Ook Intels Arc zou ik niet te belachelijk maken, hoewel het eerste model allesbehalve op punt stond kan het de markt - op termijn - hopelijk wat opschudden.

Voor wie de RTX4xxx-reeks nu al te duur vindt, nVidia heeft al laten weten dat het Ampère eigenlijk nog te goed vindt om helemaal te laten verdwijnen. Verwacht je dus weldra aan 'updates'. Wat waarschijnlijk een vergiftigd geschenk zal wezen: iets beter maar evengoed weer iets duurder maar evenmin op het niveau van Lovelace.
Old 23-09-2022, 10:23   #4229   link
A-star
Hardcore Father

A-star's Avatar

Wat is eigenlijk een goeie upgrade voor een 2080?
In de 3000 reeks waarschijnlijk een 3080.
In de 4000 reeks, een 4070ti?
A-star is offline   Reply With Quote
Old 23-09-2022, 10:33   #4230   link
Turtle
Senior Member

Turtle's Avatar

Dibs op uwe 2080
Old 23-09-2022, 10:37   #4231   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

Een RTX2080 is nog steeds een erg adequate kaart die voor niet al te veel hindernissen mag zorgen. Een RTX3080, die je momenteel zo'n €850 kost, zou je een gemiddelde verbetering van zo'n 25% opleveren. Tenzij je Jeff Bezos bent lijkt me dat de investering niet waard.

Wat de uiteindelijke prestaties van de RX4xxx-reeks zullen worden en hoe zich dat zal verhouden tot de uiteindelijke, Europese prijzen is nog niet duidelijk.
Old 23-09-2022, 21:50   #4232   link
Jack The Ripper
Dark Soul

Jack The Ripper's Avatar

Ik sla meestal een generatie gpu’s over om te upgraden, tegen dat de RTX 5070/5080 er is ga ik eens upgraden denk ik
Old 27-09-2022, 11:17   #4233   link
ndPix
Senior Member

ndPix's Avatar

Dit valt niet onder hardware vermoed ik maar ik waag m'n kans hier

Ik wil de upgrade naar Windows 11 doen maar dat ging niet omdat TMP 2.0 en Secure boot niet actief waren. Google heeft me geholpen hoe ik dat moet oplossing in m'n bios maar nu zegt de app nog steeds dat Secure boot niet ondersteund wordt.

Komt dat omdat ik dual boot met Linux heb? Moederbord is een Asrock, processor AMD...

Of komt dat omdat ik de boot partitie per ongeluk verwijderd heb? Ik had er zelf geen last van omdat Linux me de keuze geeft bij het opstarten.
ndPix is offline   Reply With Quote
Old 27-09-2022, 23:10   #4234   link
A-star
Hardcore Father

A-star's Avatar

Iso downloaden van hier:
https://www.microsoft.com/software-download/windows11

En dan met Rufus op een USB zettten:
https://rufus.ie/en/

Daar heb je de optie om TPM en alle andere requirements uit te zetten:
A-star is offline   Reply With Quote
Old 28-09-2022, 22:13   #4235   link
ndPix
Senior Member

ndPix's Avatar

Quote:
Originally Posted by A-star View Post
Iso downloaden van hier:

https://www.microsoft.com/software-download/windows11

En dan met Rufus op een USB zettten:

https://rufus.ie/en/

Daar heb je de optie om TPM en alle andere requirements uit te zetten:

Thx!
ndPix is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2022, 20:10   #4236   link
blumcole
Chairman of the bored

blumcole's Avatar

Yo peetekes. 2 PCI vraagskes eigenlijk

1. Is er een nadeel aan zo'n expansion kaart voor nen M.2/nvme op te steken? Buiten mss extra kost.
2. Is er een nadeel aan zo'n expansion kaart voor ne shitload aan extra USB(3) poorten te verkrijgen?

edit: Zou dat eigenlijk veel stroom pakken, zo nog ne extra nvme? kheb nu al nen m.2 zitten en 2 SATA SSD's van elk nen TB. Maar kzit dan ook nog met ne 3080 en PSU van 750. Tkan mss niptekes worden?

Last edited by blumcole; 05-10-2022 at 01:34.
Old 05-10-2022, 00:00   #4237   link
blumcole
Chairman of the bored

blumcole's Avatar

Ik ben teleurgesteld, ontgoocheld en misnoegd door het gebrek aan enthousiasme van die nerds hier om mijn vragen van antwoord te voorzien.

Old 05-10-2022, 13:11   #4238   link
Jack The Ripper
Dark Soul

Jack The Ripper's Avatar

De snelheid van die NVMe zal natuurlijk gelimiteerd zijn door de snelheid van die kaart, of van uw PCI-express slot. Te zien hoeveel PCI express lanes dat gebruikt, en welke versie van PCI-express het is. Maar dat zal nog altijd veel sneller zijn dan een SATA SSD.
En dat zal wel wat extra stroom vragen, maar zal nog altijd vrij miniem zijn vergeleken met de rest van uw PC. 750W is wat nvidia adviseert als minimum voor een RTX 3080, maar meestal overdrijven ze daar sterk in. Ik denk niet dat ge gaat problemen hebben, tenzij het een voeding van een brolmerk is.
Old 06-10-2022, 10:11   #4239   link
Wannes.
Senior Member

Quote:
Originally Posted by blumcole View Post
Yo peetekes. 2 PCI vraagskes eigenlijk

1. Is er een nadeel aan zo'n expansion kaart voor nen M.2/nvme op te steken? Buiten mss extra kost.
2. Is er een nadeel aan zo'n expansion kaart voor ne shitload aan extra USB(3) poorten te verkrijgen?

edit: Zou dat eigenlijk veel stroom pakken, zo nog ne extra nvme? kheb nu al nen m.2 zitten en 2 SATA SSD's van elk nen TB. Maar kzit dan ook nog met ne 3080 en PSU van 750. Tkan mss niptekes worden?
allez dan

1 -> nee not really. neemt een PCI slot in beslag ja en kost wat geld, maar dat zal het zo wat zijn. Kan misschien ook een hassle zijn om als boot-disk te gebruiken? Not sure maar zou kunnen dat dat wat moederbord afhankelijk is. Boot disk is naar mijn weten nog altijd best rechtstreeks op MB aangesloten

2 -> stroomverbruik van zo'n NVME gaat normaal gezien niet boven de 10W tijdens heavy use.. Idle zal dat 2-3W zijn. Maw zou straf zijn moest dat het verschil maken in je setup
Wannes. is offline   Reply With Quote
Old 06-10-2022, 13:04   #4240   link
Potenza
De Verschrikkelijke

Potenza's Avatar

> Nee
> Nee

Graag gedaan, cole, sorry voor de vertraging.

Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Hardware & Software

Thread Tools

Posting Rules