Go Back   Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Reply

Thread Tools
Old 27-07-2022, 23:13   #2441   link
Teki
Supercapitalist

Teki's Avatar

Quote:
Originally Posted by Jaak View Post
https://www.standaard.be/cnt/dmf20220727_95380381

Benieuwd of dit kans op slagen heeft.
Mja spijtig voor de mensen, maar op zich is de verdeling nu gewoon niet goed gemaakt. Eigenlijk is het gewoon een verbruiksbelasting, en gaat het de mensen die niet kunnen plannen en geen flexibiliteit hebben raken, en de betere middenklasse met een tesla.

Het idee erachter is weer niet slecht, maar ipv te investeren in het netwerk komen ze weer met een lapmiddel.
Teki is offline   Reply With Quote
Old 03-08-2022, 19:37   #2442   link
inqubus
Senior Member

ik hou elke maand voor mezelf nu overzichtje bij van wat we verbruiken en de kost en viel me op dat voor elektriciteit ineens in juli een gigantische verhoging was.

Piek ging van 0.40 euto per kwh naar ineens 0,519. Dal ging van 0.37 naar 0.465 euro.
Dat is een 20% verschil??

ik zit bij Engie en heb dat maandelijks geÔndexeerd contract (direct).
als ik hun prijstabel bekijk zie ik geen 20% prijsverhoging eerlijk gezegd.
inqubus is offline   Reply With Quote
Old 04-08-2022, 07:22   #2443   link
Lacroix
Forty-Two

Lacroix's Avatar

Waar haal je de kost elke maand vandaan dan?
Betaal je maandelijks per reŽel gebruik ofzo? (zoals blijkbaar sinds kort kan, maar amper mensen doen)

Last edited by Lacroix; 04-08-2022 at 08:00. Reason: typo
Lacroix is offline   Reply With Quote
Old 04-08-2022, 07:59   #2444   link
inqubus
Senior Member

uit die engie mobile app. Die is gelinked met mij digitale meter. dus elke dag wordt het verbruik via fluvius gecommuniceerd naar engie. Daar zie je dan in kwh en euro hoeveel je verbruikt.

En neen ik betaal nog gewoon via voorschotten
Old 04-08-2022, 08:49   #2445   link
Bjorn
Senior Member

Bjorn's Avatar

Is er eigenlijk een manier om uit te rekenen waar je je aan mag verwachten? Ik heb mij daar eigenlijk nooit mee bezig gehouden, wat niet echt slim is.

Ik heb zopas onze meterstanden doorgegeven en nu is ons voorschot weer aangepast. Op een paar maanden tijd zijn wij van 110 naar 190 gegaan, wat ik nogal overdreven vindt, zeker als je bedenkt dat wij een vast contract voor 2 jaar hebben afgesloten, vorig jaar in september.

Dus ik vroeg mij af of er ergens spreadsheets of formules bestaan waar ik ons verbruik kan ingeven en waar ik kan bekijken wat ons reŽel verbruik is en hoeveel het ons gaat kosten.
Old 04-08-2022, 08:54   #2446   link
acku
Unbanned

acku's Avatar

Met een digitale meter moet dat zeker mogelijk zijn via aops van uw leverancier of externe diezo een dienst aanbieden. Ge gaat wat geluk moeten hebben, blijkbaar doet Engie het dus wel.
Met een analoge zoals ons blijft het mij vooral magie. Verdelen ze het gebruik dan gelijk over het aantal maanden of zelfs dagen tussen de meting? Je kan dan enkel projecteren aan de hand van verwacht gemiddeld verbruik en de huidge index van de maand
acku is offline   Reply With Quote
Old 04-08-2022, 09:27   #2447   link
Nike123
bot by bavo

Quote:
Originally Posted by Jaak View Post
gas @ 214 EUR/MWh, maw voor een gemiddeld gezien +- 300 EUR per maand voor gas alleen. en 't is zomer momenteel.

bijna serieuze vraag: hoe bekom ik sociaal tarief?
vorige week simulatie gedaan en ik kom aan €100 per maand voor gas/elec en woon in een oud huis.

thx wim hof
Nike123 is offline   Reply With Quote
Old 04-08-2022, 10:21   #2448   link
Turtle
Senior Member

Turtle's Avatar

Mijn contract werd afgesloten voor 3j vast in juni 2020 toen het historisch laag stond.

Gisteren voor de leut ook eens gekeken en mijn factuur zou nu x4, van 120EUR/m (niet slecht voor accumulatie/electrische boiler) naar bijna 500 EUR gaan (goedkoopste vast tarief volgens Mijnenergie.be)
En ze zijn sneaky ook, want alle prijzen zijn nu aan 6%, dus eens dat stopt komt er nog een lap bij.

Quote:
Originally Posted by Bjorn View Post
Ik heb zopas onze meterstanden doorgegeven en nu is ons voorschot weer aangepast. Op een paar maanden tijd zijn wij van 110 naar 190 gegaan, wat ik nogal overdreven vindt, zeker als je bedenkt dat wij een vast contract voor 2 jaar hebben afgesloten, vorig jaar in september.
Huh, welke leverancier is dat? of heb je zot meer gebruik?
Bij ons vast tarief (en lager verbruik) is het voorschot gedaald begin dit jaar.
Old 04-08-2022, 11:15   #2449   link
Lion
Nį1 Music Spammer

Lion's Avatar

Quote:
Originally Posted by Turtle View Post
Mijn contract werd afgesloten voor 3j vast in juni 2020 toen het historisch laag stond.

Gisteren voor de leut ook eens gekeken en mijn factuur zou nu x4, van 120EUR/m (niet slecht voor accumulatie/electrische boiler) naar bijna 500 EUR gaan (goedkoopste vast tarief volgens Mijnenergie.be)
En ze zijn sneaky ook, want alle prijzen zijn nu aan 6%, dus eens dat stopt komt er nog een lap bij.

Bij ons vast tarief (en lager verbruik) is het voorschot gedaald begin dit jaar.
Ik had een afrekening van 700 euro en ze willen ons voorschot verlagen. Zijn die zot geworden ofzo.
Lion is offline   Reply With Quote
Old 04-08-2022, 12:20   #2450   link
Bjorn
Senior Member

Bjorn's Avatar

Quote:
Originally Posted by Turtle View Post
Toen we gestart zijn, was het een geschat verbruik, aangezien wij hier 5 jaar lang niet gewoond hebben. Dat het een beetje ging fluctueren had ik wel verwacht. Maar ik zou verwachten dat na verloop van tijd het wel stabiliseert, maar die prognoses stijgen alleen maar.
Old 04-08-2022, 12:25   #2451   link
Horla
Senior Member

Quote:
Originally Posted by inqubus View Post
uit die engie mobile app. Die is gelinked met mij digitale meter. dus elke dag wordt het verbruik via fluvius gecommuniceerd naar engie. Daar zie je dan in kwh en euro hoeveel je verbruikt.

En neen ik betaal nog gewoon via voorschotten
Als die werkt zoals de Luminus app dan kijk je er beter niet naar. Die kan bij ons dagelijks andere prijzen geven als injectietarief. Hij heeft nog nooit hetzelfde bedrag getoond als wat er op ons contract stond.
Horla is offline   Reply With Quote
Old 04-08-2022, 21:43   #2452   link
Teki
Supercapitalist

Teki's Avatar

Quote:
Originally Posted by Bjorn View Post
Is er eigenlijk een manier om uit te rekenen waar je je aan mag verwachten? Ik heb mij daar eigenlijk nooit mee bezig gehouden, wat niet echt slim is.

Dus ik vroeg mij af of er ergens spreadsheets of formules bestaan waar ik ons verbruik kan ingeven en waar ik kan bekijken wat ons reŽel verbruik is en hoeveel het ons gaat kosten.
Bestaande niet, maar ik kan het op 2 minuten simuleren en je een file bezorgen als het moet

Heb enkel de indexatieparameters van je contract nodig BIJ DE START, van je contract.

Met de huidige gaat het ook, maar dan is het minder accuraat.
Old 05-08-2022, 23:49   #2453   link
Freddie Wasbak
ministerial typist

Freddie Wasbak's Avatar

https://www.pnas.org/doi/full/10.1073/pnas.2108146119
Freddie Wasbak is offline   Reply With Quote
Old 08-08-2022, 10:48   #2454   link
inqubus
Senior Member

Volgens mij is die engie app aant doordraaien. Mijn voorschotten stonden op 295 per maand. Melding in de app dat mijn afrekening 1200 is ging zijn volgend jaar mei. Ok ik pas aan naar 350 zodat het "maar" 700 ging zijn.

Vandaag weer melding dat het naar 523 moet of ik moet 2k betalen in mei like wtf
juni en juli had ik 190 euro en 220 euro verbruik (gas en electricteit)

dat zou dan 5820 euro zijn voor een jaar lol.
Old 08-08-2022, 17:19   #2455   link
-Tarantula-
Senior Member

Wat is uw jaarverbruik in kWh voor gas en elek?
-Tarantula- is offline   Reply With Quote
Old 08-08-2022, 19:00   #2456   link
Moer
Senior Member

Moer's Avatar

ik leen hun geen gratis geld zenneeee
Moer is offline   Reply With Quote
Old 09-08-2022, 01:02   #2457   link
Teki
Supercapitalist

Teki's Avatar

Quote:
Originally Posted by inqubus View Post
juni en juli had ik 190 euro en 220 euro verbruik (gas en electricteit)

dat zou dan 5820 euro zijn voor een jaar lol.

Ja maar aan welke tarieven, en heb je nog vast of volledige variabel? En welke variabele? Geef je zelf je verbruiken door of zit je al op zo van die 'smart' contracten?

5820 is niet zo overdreven meer.

Reken met 3MWh elektriciteit
https://www.eex.com/en/market-data/p...0Futures%22%7D

Reken even met 450 EUR/MWh voor de elektriciteit, en dan 250 EUR/MWh voor taxen & transport = 700 * 3 = 2100 EUR voor elek

En met 10-20MWh gas
https://www.eex.com/en/market-data/natural-gas/egsi

Die month futures staan op 200 EUR/MWh

Dat is dus 2000 - 4000 EUR gas + 1000 - 2000 EUR taxen en transport

2100 Elek + 3000 a 6000 EUR gas = 5100 (Met 3MWh elek & 10 MWh gas)
of 8100 EUR (met 20MWh gas, wat je enkel verbruikt in een huis met slechte isolatie, klein mannen en een vriendin die geen dekentje of ne fleece wilt aandoen)

Dat is voor contracten nu.. veel mensen hebben nog oudere gemiddeldes.
Of zaten op vaste contracten.

Ik zeg het allang, er gaan mensen failliet gaan. En beterschap zit er op korte termijn niet in.
Old 09-08-2022, 05:34   #2458   link
Jaak
dubbelaccount van peephol

Jaak's Avatar

Y’all got any more of that sociaal tarief?
Jaak is offline   Reply With Quote
Old 09-08-2022, 07:39   #2459   link
Talos
☆☆☆

Talos's Avatar

Precies wreed content dat ik nog op een vast contract zit van jaaaren geleden. En de vrienden van Eneco hebben dat moeten verlengen omdat ze op de vingers getikt zijn door de ombudsman (na een hoop klachten).
Ondertussen wel eens werk maken van betere isolatie en zonnepanelen hier :/
Talos is offline   Reply With Quote
Old 09-08-2022, 07:45   #2460   link
lapino
Senior Member

lapino's Avatar

Hou mijn hart al vast, in januari verloopt ons vast contract van Engie na 3j en vermoed niet dat ik het ga kunnen verlengen

When I die, I want to die like my grandfather, who died peacefully in his sleep. Not screaming like all the passengers in his car.
lapino is offline   Reply With Quote
Reply

Shrimp Refuge Forums > Burgermannen > Wonen, Leven & Reizen

Thread Tools

Posting Rules