Go Back   Shrimp Refuge Forums > Amusement > Film & TV

Reply

Thread Tools
Old 13-10-2011, 10:56   #21   link
logion
Senior Member

logion's Avatar

Zijn er dan studenten die met lintjes aan naar de cinema gaan? Da's belachelijk idd.
Wat een achterlijke programmatie van Tinker, Tailor, Soldier, Spy trouwens, ze geven hem 11,12 en 13 oktober en de voorstelling van vandaag is ook al uitverkocht :<
Nu weet ik niet aan welke film ik mijn cultuurcheque moet spenderen, iemand een aanrader?
logion is offline   Reply With Quote
Old 13-10-2011, 17:44   #22   link
Random
Shrimp Recidivist

Random's Avatar

Quote:
Originally Posted by tknomel View Post
vond hem persoonlijk niet zo schitterend, er zat bij momenten niet genoeg in om mn aandacht erbij te houden.
Ah, ik vond hem anders wel goed. Was toch best spannend, ADD'er .

Juist iets te dramatisch vertolkt van McAvoy om geloofwaardig over te komen bij momenten. Die allereerste scene op het slagveld van Gettysburg b.v. werkte echt niet voor mij: "Stay with me, buddy... Meeeedic!... Take him first... But sir, he's practically dea... That's an order!" Oh please, 't is X-men niet he, cartoon hero. Nu ja, da's Hollywood nu eenmaal zeker.

Quote:
Originally Posted by tknomel View Post
ook chanske gehad, was er om 19u50 en de zaal zat al goed vol, maar toch nog een comfortabel plaatske kunnen vinden. veel irritante studenten wel, maat wat haat ik studenten, zeker als ze van die achterlijke lintjes aanhebben.
19u50 is a-ok, 20u01 is te laat. Wat is dat met die apen die niet op tijd kunnen komen? Ik stoor mij daar al lang aan en het was weer van dat. Toegangsdeuren onverbiddelijk toe op het moment dat de camera begint te lopen, als het aan mij lag. Maar ja, dan ze zouden twee tickets aan inkomsten kunnen verliezen bij Kinepolis natuurlijk.

Zo meteen naar Margin Call, ik ben benieuwd.
Random is offline   Reply With Quote
Old 13-10-2011, 17:46   #23   link
quantrias
Senior Member

quantrias's Avatar

Daarnet de middagvoorstelling gezien van The Conspirator.

Was een aangename film om volgen.
quantrias is offline   Reply With Quote
Old 14-10-2011, 14:46   #24   link
Random
Shrimp Recidivist

Random's Avatar

Quote:
Originally Posted by Random View Post
Zo meteen naar Margin Call, ik ben benieuwd.
Aangenaam verrast door dit zeer degelijk Wall Street drama. De spanning zit net goed. De personages zijn erg sterk vertolkt met veel karakter, zonder evenwel karikaturaal over te komen. Dikke aanrader.
Old 15-10-2011, 10:26   #25   link
Guns
Man of Science

Guns's Avatar

Ook gezien gisteren. Zeer dik in orde inderdaad. Jeremy Irons en Kevin Spacey zijn de max. De rest van de cast ook, alhoewel ik het vrij bizar vond om Aasif Mandvi in zo'n serieuze rol te zien.
Guns is offline   Reply With Quote
Old 19-10-2011, 06:30   #26   link
DaHitch
Resident Curmudgeon

DaHitch's Avatar

Quote:
Senna
Dat Senna, de documentaire over F1-piloot Ayrton Senna, vooraf al een hype was is nog licht uitgedrukt. De facebookgroep ĎWij willen Senna op het witte doek in BelgiŽí bijvoorbeeld, telt 851 leden en ook in andere landen duiken dergelijke groepen op. Toen het Filmfestival Gent aankondigde deze documentaire te vertonen vlogen de tickets meteen de deur uit. Met 562 verkochte kaarten is Senna zelfs de best verkochte film tot nu toe! De vertoning van 19 oktober is compleet uitverkocht, voor de middagvoorstelling van 21 oktober zijn nog enkele kaarten. Wie niet aan een ticket zou geraken hoeft niet te treuren, vanaf 3 november komt Senna ook uit op DVD.

I don't mean to sound bitter, cold, or cruel, but I am, so that's how it comes out.
Racing is life. Everything else is just waiting.
Racing, competing, is in my blood. It's part of me, it's part of my life; I've been doing it all my life. And it stands up before anything else.
Accelerated movement sharpens the senses, dulls reality, heightens perception, quickens the mind, slows time, purifies travel, transports my being into another world - the place I want to live.
DaHitch is offline   Reply With Quote
Old 19-10-2011, 15:53   #27   link
quantrias
Senior Member

quantrias's Avatar

Quote:
Originally Posted by DaHitch View Post
Ha, ik heb mijn ticket voor vrijdagmiddag, daarachter ga ik dan eens naar Contagion gaan kijken.
quantrias is offline   Reply With Quote
Old 19-10-2011, 22:32   #28   link
DaHitch
Resident Curmudgeon

DaHitch's Avatar

Neem een zakdoek mee. Ik meen het.
Ook al wist ik exact hoe het verhaal zou eindigen, ik ben er echt, echt stil van geworden. Asif Kapadia & Manish Pandey (die aanwezig was en na de film vragen beantwoordde) hebben fantastisch werk afgeleverd.

I don't mean to sound bitter, cold, or cruel, but I am, so that's how it comes out.
Racing is life. Everything else is just waiting.
Racing, competing, is in my blood. It's part of me, it's part of my life; I've been doing it all my life. And it stands up before anything else.
Accelerated movement sharpens the senses, dulls reality, heightens perception, quickens the mind, slows time, purifies travel, transports my being into another world - the place I want to live.
DaHitch is offline   Reply With Quote
Old 20-10-2011, 20:17   #29   link
logion
Senior Member

logion's Avatar

Gisteren naar 'Poulet aux prunes' gaan kijken, vond het best een aangename film. De zaal bestond voor 90% uit 50 plussers(14u30 voorstelling) waardoor ik met een zekere argwaan aan de film was begonnen. Gelukkig was die ongegrond, kort samengevat: interesssante plot met een boeiende opbouw en af en toe een streepje humor.
Jammer dat ik Tailor, tinker, soldier, spy niet heb kunnen meepikken, die ga ik later nog eens moeten gaan zien.
logion is offline   Reply With Quote
Old 20-10-2011, 20:37   #30   link
Bregt
Senior Member

Bregt's Avatar

Bobby Fischer Against the World gaan kijken. Meh, goeie documentaire die soms eens onnozel doet (obsessief met schaak bezig? 't Zal komen omdat zijn ma hem verlaten heeft! En zijn pa niet zijn pa was!) en verder niet stoort. Ik heb het einde wel moeten opzoeken op Wikipedia, omdat de vertoning na een uur onderbroken werd door technische problemen.
Bregt is offline   Reply With Quote
Old 22-10-2011, 18:56   #31   link
tknomel
&lt;insert lachband&gt;

tknomel's Avatar

Int zak gezet, geen Rum Diary maar The Descendants...
tknomel is offline   Reply With Quote
Old 22-10-2011, 19:20   #32   link
frenzal
awesome

frenzal's Avatar

Jep, ook net terug van fail cinema bezoek. Rum diary mocht niet getoond worden op zaterdag voor een of ander reden (?). Had geen zin om ander film te zien, geld terug en naar huis dus.
frenzal is offline   Reply With Quote
Old 23-10-2011, 17:06   #33   link
Random
Shrimp Recidivist

Random's Avatar

Laatste week nog drie keer drama gezien om mijn filmfestival te vervolledigen, maar telkens weer van een andere soort:
  • Beyond: Zweedse film over een vrouw die haar moeder op haar sterfbed bezoekt na er jaren geen contact meer mee gehad te hebben. De vrouw wordt hierdoor geconfronteerd met haar verleden en jeugd, toen ze opgroeide in een marginaal gezin met alcoholieke vader en een moeder die emotioneel te afhankelijk was om haar man te verlaten. Het merendeel van de film bestaat uit flashbacks die door de ogen van het jonge meisje illustreren hoe het gezinsdrama zich ontpopt, tot de verhaallijn uit het verleden die uit het heden inhaalt en je het hele leven van de vrouw zien passeren hebt.

Hele rauwe film die de hopeloosheid van de situatie goed weet over te brengen op de kijker. Kwalitatief hoogstaand met ondermeer een sterke vertolking, maar bepaald niet om vrolijk van te worden dus. Eerder het soort prent waarna je zin hebt om het hele ellendige falende mensdom te verzuipen in een zondvloed, zoals een nest inteeltkatten die je van hun lijden verlost omdat ze kennelijk niet in staat zijn te leven op een zinvolle manier.

--
  • Hara-Kiri: Death of a Samurai: moderne 3D remake door Takashi Miike van Masaki Kobayashi's "Harakiri" uit 1962. Het verhaal begint wanneer een jonge rounin (samurai zonder meester) aanklopt bij de plaatselijke feodale krijgsheer, naar eigen zeggen om seppuku te plegen en zo een eervol einde te maken aan zijn leven als arme luis, een samurai onwaardig. Al snel blijkt echter dat zijn verwachting is dat de krijgsheer medelijden zal tonen en hem geld zal schenken voor zijn zieke vrouw en kind om de clan tot eer te strekken. Het draait echter anders uit en de seppuku wordt toch uitgevoerd, met de nodige overreding en assistentie van de kant van de clan. Dit is niet naar de zin van de schoonvader van de jonge rounin, die op gepaste wijze de confrontatie aangaat met de krijgsheer en diens samurai.

Hoewel er wel degelijk gevechten met katana aan te pas komen, is dit niet waar de film over gaat. Dit is een oer-Japanse film waarin de waarden van de bushidou en het feodale Japan uitvoerig worden geportreteerd en tegen het licht gehouden. Het verhaal schrijdt voort aan een traag tempo dat even wennen is, maar eenmaal je daarover bent, komt de film ten volle tot zijn recht. Vele aspecten van het verhaal, in het bijzonder de bushidou-filosofie en de armoede van de rounin, zijn sterk geromantiseerd; dit is echter het soort film waar dat wel past en gestoord heeft het mij dus allerminst.

Toen ik de film ging kijken wist ik niet dat hij in 3D ging zijn en aanvankelijk was ik hier wat sceptisch over, maar de 3D-effecten zijn sereen gehouden en brengen de traditionele houten interieurs die als decors dienen helemaal tot leven. Al bij al een erg goede prent in mijn ogen, die mij er zeker van overtuigd heeft ook het origineel te bekijken.

--
  • The King of Devil's Island: We zijn begin 20e eeuw en we bevinden ons op een schip op weg naar een onguur Noors eiland waarop BastÝy is gevestigd, een heropvoedingsinstituut voor delinquente jongens en diegene die als delinquent beschouwd worden door de Christelijke gemeenschap in die tijd. We volgen het verhaal van Erling, een jone walvisjager die er in handboeien naartoe wordt begeleid en er voortaan als C-19 door het leven zal gaan.

De directeur en de opvoeders van de instelling zijn van mening dat de heropvoeding van de jongens moet geschieden door, in hun ogen, noodzakelijk strenge tucht en discipline. Dit stuit op weerstand bij Erling, die zich onrechtvaardig behandeld voelt en meent dat hij niet thuishoort op het strafeiland. Actie en reactie volgen elkaar op tot de zaak volledig escalleert. Het verhaal is gebaseerd op waargebeurde feiten.

Met het risico om in herhaling te vallen vond ik ook dit een erg goeie film met sterke vertolkingen. De scŤnes zijn ruig maar op een bepaalde manier ook ingetogen; je krijgt de indruk dat de regisseur het respect voor zowel protagonisten als antagonisten op geen enkel moment uit het oog verloren is. Zo worden de directeur en de huisvader van "barak C" bepaald niet fraai geportreteerd, maar blijven het ten alle tijde mensen van vlees en bloed, en worden ze nooit de karikaturen die er makkelijk van gemaakt konden worden.

Het is uiteindelijk dus een bijzonder geslaagd filmfestival voor mij geworden. Van de vijf films die ik gezien heb, is er mij eigenlijk geen enkele tegengevallen. Met hoop op een herhaling volgend jaar, dus.

Last edited by Random; 23-10-2011 at 17:11.
Reply

Shrimp Refuge Forums > Amusement > Film & TV

Thread Tools

Posting Rules