Go Back   Shrimp Refuge Forums > Shrimp Town > Shrimp Town

View Poll Results: Zou jij je willen ontdopen indien je hiervoor niet teveel moeite zou moeten doen?
Ja 44 30.34%
Misschien, onder voorwaarden (specifieer) 10 6.90%
Nee 51 35.17%
42 23 15.86%
Ik ben niet gedoopt 17 11.72%
Voters: 145. You may not vote on this poll

Reply

Thread Tools
Old 14-06-2007, 20:22   #61   link
Jolan
Senior Member

Jolan's Avatar

Quote:
Originally Posted by Osprey View Post
Zonder geloof in God zou er geen trappist zijn, reden genoeg om me niet te ontdopen. Uit sympathie.
Jama, als er een god wÓs, zou de Westvleteren niet constant uitverkocht zijn.
Jolan is offline   Reply With Quote
Old 14-06-2007, 20:30   #62   link
Takeshi
ALPPALP

Takeshi's Avatar

Send a message via MSN to Takeshi
Als je niet gelooft in de 'waarde' van het doopsel, dus als het toch niets betekent voor jou, zie ik niet in wat voor meerwaarde ontdopen zou hebben als het toch al niets betekent. Je wil een symbolisch iets dat totaal geen officiele of enige andere waarde heeft tenietdoen door iets dat ook niets uitmaakt. Het feit dat je in een of ander register van de Kerk staat lijkt mij even belangrijk dan wel of niet in de maillinglist van A51 staan

Bon, ik ben gedoopt, heb communie gedaan enz. en ben totaal niet Katholiek/gelovig. Maar ik vind mezelf niet hypocriet omdat ik ooit als baby ben gedoopt en dat nu niet ongedaan maak. Het betekent toch niets voor mij.

En voor de Kerk trouwen mag ik sowieso niet

Last edited by Takeshi; 14-06-2007 at 20:36.
Takeshi is offline   Reply With Quote
Old 14-06-2007, 20:57   #63   link
Snuff
Verlicht Despoot

Snuff's Avatar

Grappig hoeveel mensen er geen zak om geven. Als je gedoopt was in de naam van het Vlaams Belang zou je wel rapper je principes bovenhalen om dit teniet te doen. Mabon, ben zelf niet gedoopt gelukkig. Anders zou ik me ook laten ontdopen.
Cave Johnson: Alright, let's get started! First test involves something the lab boys call "Repulsion Gel". You're not part of the control group, by the way. You get the gel. Last poor son of a gun got blue paint! Ha ha ha! ...all joking aside, that did happen. Broke every bone in his legs. Tragic, but informative! Or so I'm told.
Snuff is offline   Reply With Quote
Old 14-06-2007, 21:02   #64   link
Random
Shrimp Recidivist

Random's Avatar

Quote:
Originally Posted by Takeshi View Post
En voor de Kerk trouwen mag ik sowieso niet
Precies. Reden te meer om u er principieel van te distanciŰren. Misschien heeft het weinig gevolg om in de doopregisters opgenomen te zijn als gedoopte (je komt er wel door in hun statistieken terecht), maar ontdoping geeft u losstaand daarvan de kans om toch een keer tegen hun schenen te schoppen en te tonen dat je het oneens bent met hun. Toch zeker als het in groep gebeurt.
Random is offline   Reply With Quote
Old 14-06-2007, 21:33   #65   link
Gino Belino
Sletjongen

Gino Belino's Avatar

Quote:
Originally Posted by Random View Post
Precies. Reden te meer om u er principieel van te distanciŰren.
En wat als het Takeshi nu eens geen zak uitmaakt of hij kan trouwen voor de kerk of niet?
Gino Belino is offline   Reply With Quote
Old 14-06-2007, 21:35   #66   link
Gino Belino
Sletjongen

Gino Belino's Avatar

Quote:
Originally Posted by Snuff View Post
Grappig hoeveel mensen er geen zak om geven. Als je gedoopt was in de naam van het Vlaams Belang zou je wel rapper je principes bovenhalen om dit teniet te doen. Mabon, ben zelf niet gedoopt gelukkig. Anders zou ik me ook laten ontdopen.
QFmeest-ridicule-vergelijking-die-ik-de-laatste-tijd-heb-gelezen
Gino Belino is offline   Reply With Quote
Old 14-06-2007, 21:42   #67   link
Random
Shrimp Recidivist

Random's Avatar

Quote:
Originally Posted by Gino Belino View Post
En wat als het Takeshi nu eens geen zak uitmaakt of hij kan trouwen voor de kerk of niet?
Het wat-als-het-mij-niet-kan-schelen-argument kan je natuurlijk voor werkelijk alles gebruiken. Wat als het een zwarte niet kan schelen dat hij uitgesloten wordt van verkiezingen? Takeshi maakt deel uit van een minderheid. Het lijkt mij evident dat hij bij uitstek zou moeten verontwaardigd zijn als die minderheid gediscrimineerd wordt. En als hem dat niet kan schelen, tja. Dan is hij onverschillig he. Niet slim lijkt me. Je moet het natuurlijk wel kunnen relativeren en dat gaat gemakkelijker als je sowieso niet gelovig bent, maar dat is een andere zaak.
Old 14-06-2007, 21:43   #68   link
Matthias
*snore*

Er is toch geen sprake van discriminatie? Hoogstens wat achterlijkheid.
Matthias is offline   Reply With Quote
Old 14-06-2007, 21:46   #69   link
Random
Shrimp Recidivist

Random's Avatar

Nogmaals, vervang homo door zwarte en probeer opnieuw. Mensen niet laten huwen omdat hun seksuele geaardheid u voor compleet arbitraire redenen niet aanstaat is wel degelijk discriminatie.
Old 14-06-2007, 22:05   #70   link
Trojan
Karl Marx

Trojan's Avatar

Het is dat een christelijk/katholiek huwelijk u enig voordeel geeft. Buiten dan een schoon feest en pakskes.
Old 14-06-2007, 22:11   #71   link
Matthias
*snore*

Quote:
Originally Posted by Random View Post
Nogmaals, vervang homo door zwarte en probeer opnieuw. Mensen niet laten huwen omdat hun seksuele geaardheid u voor compleet arbitraire redenen niet aanstaat is wel degelijk discriminatie.
Tja, in dat opzicht is de Katholieke Kerk eigenlijk verplicht om alles en iedereen te huwen: negers, homo's, moslims, atheisten, boeddhisten, baby's en bosjesmannen. Nogmaals: de meeste standpunten van de Katholieke Kerk zijn achterlijk, zo ook hun ideeŰn over homofilie, hun recht op achterlijkheid is echter grondwettelijk vastegelegd. Tant pis.
Matthias is offline   Reply With Quote
Old 14-06-2007, 22:30   #72   link
Fidoh
Bordspelnerd

Fidoh's Avatar

Ik ben gedoopt. Ik laat mij niet ontdopen.

'Ontdopen' gaat niet samen met zeggen dat symbolen niets betekenen of zeggen dat het symbool jou niets kan schelen. "De Katholieke kerk kan mij aan de reet roesten; ik laat me dus ontdopen." is een contradictio in terminis.

Ja, ik ben christen. Mijn doopsel doet me mezelf christen voelen.
Nee, ik voel mij niet verbonden met de paus. Ik vind Benedictus XVI een dikke zeiker. Ik ben de laatste tijd nogal gedegouteerd aan het geraken met de katholieke kerk en haar beleid. Ze laten mooie kansen liggen om hun hele instituut te moderniseren. Tegen anticonceptie zijn, is bijvoorbeeld nogal middeleeuws. Dat ze tegen abortie zijn, daar kan ik inkomen, ik weet zelf ook niet goed wat ik van abortie moet vinden, maar hoe ze nu Amnesty International afschrijven als een bende duivels, is me toch ook wat te radicaal.

Toch vind ik dat er niets mis is met een persoonlijk programma voor je christelijke geloof. Dat je zo'n eigen invulling aan je geloof geeft, hoeft dan niet te betekenen dat je geen deel van een geheel kan vormen. Je doopsel kan daar een mooi symbool van zijn.

Ik heb het idee dat dit hele anti-kerkgedoe voor een groot stuk toch maar meeloperij is. Enfin, als jij wakker ligt van je doopsel, moet je je maar laten ontdopen. Ik hoop dat je je daarna beter voelt en dat je veel plezier beleeft in de hel.
Fidoh is offline   Reply With Quote
Old 14-06-2007, 22:45   #73   link
axel
Aaah. Ehh. Errr.

axel's Avatar

Send a message via ICQ to axel
En eens die lieve Christelijke God ook begint tegen te steken, kan je nog altijd je neus eens in de weldadige boezem van de Boeddha duwen natuurlijk.

God-shoppen is precies echt wel tof. Voor mij een grote met hemels paradijs maar zonder erfzonde en eeuwig lijden asteblief. En frietjes.
Old 14-06-2007, 22:58   #74   link
Takeshi
ALPPALP

Takeshi's Avatar

Send a message via MSN to Takeshi
Quote:
Originally Posted by Matthias View Post
Tja, in dat opzicht is de Katholieke Kerk eigenlijk verplicht om alles en iedereen te huwen: negers, homo's, moslims, atheisten, boeddhisten, baby's en bosjesmannen. Nogmaals: de meeste standpunten van de Katholieke Kerk zijn achterlijk, zo ook hun ideeŰn over homofilie, hun recht op achterlijkheid is echter grondwettelijk vastegelegd. Tant pis.
Inderdaad, ik voel mij totaal niet gediscrimineerd door de Kerk, ik vind ze gewoon achterlijk. Voor mij is de Kerk niet meer als een hoopje gelijkgezinden met achterlijke, verouderde ideeŰn, het is hun goed recht in hun 'clubje' bepaalde mensen niet toe te laten. En waarom zou ik tot een clubje willen behoren die mij niet aanvaardt? Ik heb begrip voor homo's die christelijk, gelovig zijn. Ik begrijp niet hoe homo's Katholiek kunnen zijn, aangezien hun eigen overtuigingsgemeenschap hen niet aanvaardt ma bon. Nuja, er zijn ook homo's die op Vlaams Belang stemmen, idioten zijn er overal.

Ik zou niet weten hoe het voor mezelf iets zou betekenen mij te laten ontdopen, wat kan de Kerk het nu een moer schelen. Imo lijkt het mij beter tijd te steken in de strijd tegen homo-discriminatie in het algemeen. Bij mijn weten roept de Kerk nog niet op om homo's op te hangen. Vind het dan interessanter mijn tijd te steken in duidelijk in te gaan tegen het letterlijk vermoorden van homo's in sommige moslimlanden ipv een nietszeggende symbolische daad als een ontdoping. De impact lijkt mij echt nihil om eerlijk te zijn. Ik heb mijn 'Katholiek geloof' (niet dat ik ooit zo overtuigd Katholiek ben geweest) al jaren overboord gegooid, en geloof draait nog altijd om euhm, geloven! Als ik er jaren niet meer in geloof, waarom dan nu plots nog zo iets symbolisch gaan doen als ontdopen? Betere dingen om je tijd in te steken...

Last edited by Takeshi; 14-06-2007 at 23:01.
Takeshi is offline   Reply With Quote
Old 14-06-2007, 23:05   #75   link
Peephole
Destroyer of forums

Peephole's Avatar

Quote:
Originally Posted by Fidoh View Post
'Ontdopen' gaat niet samen met zeggen dat symbolen niets betekenen of zeggen dat het symbool jou niets kan schelen. "De Katholieke kerk kan mij aan de reet roesten; ik laat me dus ontdopen." is een contradictio in terminis.
Zever. Die pipos krijgen o.a. een shitload aan geld van de staat. Dat kunnen ze deels rechtvaardigen omdat ze zoveel leden hebben. Door je uit te schrijven raak je dus een heel klein beetje aan de machtsbasis van de kerk. Het gaat hem trouwens ook om het principe.
Quote:
abortie
Abortus.
Quote:
Toch vind ik dat er niets mis is met een persoonlijk programma voor je christelijke geloof. Dat je zo'n eigen invulling aan je geloof geeft, hoeft dan niet te betekenen dat je geen deel van een geheel kan vormen. Je doopsel kan daar een mooi symbool van zijn.
Que?

Quote:
Ik heb het idee dat dit hele anti-kerkgedoe voor een groot stuk toch maar meeloperij is.
Right, een grote groep mensen die oprecht athe´stisch zijn. "That's Unpossible!"

Die vrome christenzieltjes daarentegen, die menen het allemaal Úcht!

Last edited by Peephole; 15-06-2007 at 23:00.
Peephole is offline   Reply With Quote
Old 14-06-2007, 23:18   #76   link
Fidoh
Bordspelnerd

Fidoh's Avatar

Er zijn wel meer organisaties die geld van de staat krijgen hÚ, Peephole. Denk maar niet dat elke pastoor stinkend rijk is of zo. Die mensen werken hun gat eraf.
Je uitschrijven heeft totaal geen zin. De staat geeft geld aan de kerk op basis van het aantal gedoopten? Da's toch te gek voor woorden?
De Kerk voorziet nu aan de 'noden' van veel mensen, laten we stellen allemaal ouderen van dagen. Eens die mensen sterven blijft er niemand over en sterft de Kerk vanzelf wel uit. De Kerk zal trouwens zelf wel niet zo na´ef zijn om het aantal gedoopten te tellen om te weten hoeveel gelovigen er in BelgiŰ zijn. Priesters zijn niet blind en zien ook wel dat hun kerken leeg lopen.

Abortus. Right. Te veel Engels.

Oprecht athe´stisch, sure. Maar plotseling allemaal tegelijk of wat? 'k Vind het eigenlijk nogal makkelijk om athe´stisch te zijn. "Ik ben athe´stisch" Het klinkt wel mooi, daar niet van. Nou goed, als jij zegt dat oprecht christelijk zijn onmogelijk is en jij in mijn woorden leest dat ik vind dat oprecht athe´stisch zijn onmogelijk is, zitten we in een straatje zonder einde.

Tja, hokjes...

Last edited by Fidoh; 14-06-2007 at 23:27.
Fidoh is offline   Reply With Quote
Old 14-06-2007, 23:31   #77   link
Irmo
lijkkist

Irmo's Avatar

Als athe´st heb je meer respect voor alle soorten mensen, behalve als je racist bent. Een katholiek gaat zowiezo holebi's zieke mensen vinden, idem voor de islamiet. Wat de joden, hindoes,... ervan vinden weet ik niet, dus daar spreek ik me niet over uit.
Athe´sme werpt dus geen dingen op van: dat is slecht, van dingen die niet slecht zijn.

Fidoh vond het te lang

You have reached the maximum number of posts (3) allowed in a 120 minute period for this forum.
Irmo is offline   Reply With Quote
Old 14-06-2007, 23:34   #78   link
Cassiel
FKA |3o3dha

Cassiel's Avatar

Quote:
Er zijn wel meer organisaties die geld van de staat krijgen hÚ, Peephole. Denk maar niet dat elke pastoor stinkend rijk is of zo. Die mensen werken hun gat eraf.
Oprecht athe´stisch, sure. Maar plotseling allemaal tegelijk of wat? 'k Vind het eigenlijk nogal makkelijk om athe´stisch te zijn. "Ik ben athe´stisch" Het klinkt wel mooi, daar niet van. Nou goed, als jij zegt dat oprecht christelijk zijn onmogelijk is en jij in mijn woorden leest dat ik vind dat oprecht athe´stisch zijn onmogelijk is, zitten we in een straatje zonder einde.

Tja, hokjes...
Hij had het eerder over gij die blijkbaar niet kunt geloven in oprechte athe´sten maar wel in oprecht christelijk geloof.

Ik persoonlijk sta nogal agnostisch tegenover de hele geloofskwestie.
Het kan me eigenlijk niet schelen, ik geloof wel in mezelf en andere mensen.
Cassiel is offline   Reply With Quote
Old 14-06-2007, 23:35   #79   link
Eagle`
Member

Eagle`'s Avatar

Quote:
Originally Posted by Harlequin View Post
Je mag dan wel uit de kerk stappen, Jezuuke blijft u graag zien.

Jama als ge dan uiteindelijk op ne goeie dag uwen appel legt, krijgt ge dan van jÚÚzŔke nog u 50 maagden als ge in de hemel terecht komt

oh wait ...
Old 14-06-2007, 23:58   #80   link
Abdallah
Senior Member

Quote:
Oprecht athe´stisch, sure. Maar plotseling allemaal tegelijk of wat? 'k Vind het eigenlijk nogal makkelijk om athe´stisch te zijn. "Ik ben athe´stisch" Het klinkt wel mooi, daar niet van.
Je gelooft het, met andere woorden, niet dat er mensen zijn die zich met recht en rede athe´stisch noemen. Raren. Ik krijg trouwens een onweerstaanbare drang om te gaan moorden wanneer mensen 'athe´sme' makkelijker vinden.

Geloven in een zinsbegoocheling en daar je leven naar richten, dßt is makkelijk, mijn vriend.

Shrimp Refuge Forums > Shrimp Town > Shrimp Town

Thread Tools

Posting Rules