Go Back   Shrimp Refuge Forums > Spelletjes > Bordspellen

Reply

Thread Tools
Old 12-04-2010, 21:57   #1   link
OmegaII
Typo Master

OmegaII's Avatar

Dog

"Hey Dog is een kei oud spel, ik heb dat nog met ons bomma gespeeld in den tijd !"

Ik denk het niet !
Dog lijkt heel hard op Mens erger je niet, of een andere Sorry! variant. En dat is het ook, met een kleine twist.

Wat is Dog?

Dog is dus een variant op het klassieke "Mens erger je niet". Het verschilt echter, zoals op de doos te zien is, dat dit niet te spelen is met een dobbelsteen, maar met kaarten.

Wat is het doel?

Net als bij "Mens erger je niet", de eerste die zen 4 pionnen thuis gebracht heeft, is gewonnen.

Wat maakt die spel dan boeiender dan het andere spel?

De twist van het spel zit'm net in de kaarten. Je hebt blauwe kaarten om te zetten, en rode kaarten met een extra mogelijkheid.

Van links boven naar rechts onder
  • Kies zelf een kaart/Joker.
  • Start kaart of 13 verzetten.
  • Start kaart of 1/11 verzetten.
  • 7 zetten verdelen onder jouw pionnen. Per pion die je passeert gaat hij terug naar basis.
  • 4 vooruit of achteruit verplaatsen.
  • Eigen pion verwisselen met 1 van iemand anders.

Hoe gaat het spel dan in zen werk.

Elke ronde worden er kaarten verdeeld. Elke ronde wordt er een kaart minder gedeeld. Dit wil zeggen dat de eerste ronde 6 kaarten verkregen worden, de 2e ronde 5, 3e 4, 4e 3, 5e 2 en dan gaan we terug rond. Elke ronde wordt gedefinieerd wanneer iedereen zijn kaarten opgespeeld zijn.
Bij het begin van elke ronde dien je 1 kaart gedekt door te geven aan je teammaat.
De speler die links van de deler zit begint met spelen.

Het begin van het spel is erop of eronder. Je kan enkel spelen als je een start kaart hebt, die een pion in het spel brengt. Heb je deze niet, mag je je kaarten bij elkaar nemen en ze in het midden op de afleg stapel leggen, en afzien hoe iedereen speelt.

Eenmaal je in het spel bent speel je al je kaarten op.

Het leuke aan het spel begint pas als er meerdere pionnen in het spel zijn.
Net als in de klassieke versie, als je op een pion komt, gaat die terug naar de basis.

Maar de 7 heeft ook een speciale functie ELKE pion die deze voorbij gaat, gaat terug naar de basis. De kans is groot dat je meerdere pionnen voorbij steekt. De kans is zelfs reŽel dat het een pion van je eigen was. Nog reŽler dat het die van je team genoot was. Of hopelijk een paar van je tegenstander. :D

Tactische elementen creŽren zich als je meerdere extra kaarten hebt.
Bijvoorbeeld een klassieker is. Start kaart 1 of 13 -> -4 kaart -> 8, en je staat binnen op de ideale laatste thuis positie.
Echter ... het klinkt handig en simpel. Bedenk wel dat die 3 beurten bedraagt. De kans is groot dat iemand zich in die 3 beurten wel komt moeien met je terug naar je basis te sturen. Of je van plek te wisselen naar een minder gunstige positie. enz.

Het doel van het spel is dus je pionnen in het thuis vak te krijgen. De enige verreiste is hier dat je niet op het start vak mag staan. In het thuis vak kan je enkel vooruit ( tenzij je -4 speelt ), dus het moet passen.
Dit wil dus zeggen, als je een pion hebt staan die 6 vakken moet zetten voor de laatste thuis plaats. En je enkel kaarten 4 7 en 13 hebt. Je enkel voorbij de start kan lopen. En dus nog eens mag rondlopen, of hopen dat je er met een -4 toch in kan kruipen.
Het kan dus wel meer gebeuren dat je een paar keer met een pion voorbij je eigen start loopt. En dan hopelijk kan wisselen om toch binnen te lopen ^^.

Als al je eigen pionnen in de thuis basis zitten. Moet je met de kaarten in je hand je team genoot verder helpen.
En ohja ten allen tijde mag je niet met je team genoot communiceren !

Irritatie en fun verzekerd

Ik heb niet zoveel vrienden, of ze spelen niet altijd graag mee

Het spel is ook mogelijk met 2,3,5 spelers, dan zijn teams onmogelijk.
De volgende dingen zijn dan in de regels voorzien:
  • Gedekte kaart aan de persoon links gegeven.
  • Als je niet kan spelen. Kaart afleggen, 1 nemen. Kan je spelen, speel, indien niet, terug een kaart afleggen
  • Je begint met 5 pionnen, waarbij 1 op de start positie
  • Het spel blijft ten einde als er 4 in het thuis vak staan.

Het grote verschil tussen beide versies is uiteraard de speelstijl. Maar deze regel aanpassingen zijn een mogelijkheid, en geen must. Zelf ben ik er nog niet uit wat het beste speelt.

Dus het spel? Is het nu leuk, en wil ik het wel spelen.

De review is misschien niet zo schitterend. Maar ik kan u verzekeren dat het spel potentiŽel heeft. Het is zowel tactiek als pure chaos en fun in 1 pakket.

Wat kost het, en hoe zit't met de afwerking?!

Ik heb het op moment van schrijven voor 10 euro in Bart Smit (Breda) gekocht. Adriaensen verkoopt het voor 16.70.
De afwerking is zoals Ravensburger games, uitgever is Schmidt. Een netjes geprint bord. De plooiranden lijken een zwaktepunt, maar het zou me verbazen mochten ze ooit doorscheuren. En de 5 pionnen van elke kleur zijn netjes afgewerkt en geschilderd.
De bijgeleverde kaarten zijn van degelijke kwaliteit, en lijken met niet al te snel beschadiging op te lopen.

Conclusie

Dikke fun om even een makkelijk spel tussendoor te spelen, waar toch spanning inzit. Het kan helaas, zoals time's up, niet altijd gespeelt worden.

Daarom krijgt het een vette
7/10

Shrimp Refuge Forums > Spelletjes > Bordspellen

Thread Tools

Posting Rules