Go Back   Shrimp Refuge Forums > Amusement > Film & TV

View Poll Results: Rate it!
4 sterren 0 0%
3.5 sterren 0 0%
3 sterren 0 0%
2.5 sterren 0 0%
2 sterren 1 100.00%
1.5 ster 0 0%
1 ster 0 0%
0.5 ster 0 0%
0 sterren 0 0%
Voters: 1. You may not vote on this poll

Reply

Thread Tools
Old 03-10-2018, 17:19   #1   link
Maniac
Filmnerd

Maniac's Avatar

Post Cinema: 'A simple favor'

Stephanie (Anna Kendrick), een alleenstaande huismoeder, sluit vriendschap met de flamboyante moeder (Blake Lively) van een van de kindjes in de klas van haar zoontje. Wanneer de vrouw op een dag vraagt om op haar zoontje te passen komt ze hem 's avonds niet meer oppikken. Al gauw blijkt dat de vrouw verdwenen is. Wanneer Stephanie probeert te achterhalen wat er met haar nieuwe vriendin is gebeurd blijkt dat niets is wat het lijkt.

Ik hink wat op twee gedachten wat betreft 'A simple favor', Paul Feigs poging om een vlotte thriller af te leveren die overgoten is met een 'Desperate housewives' sausje. Aan de ene kant kan dergelijk formulefilmpje zeker garant staan voor een avondje simpel vertier, langs de andere kant kon ik me achteraf niet van de indruk ontdoen dat het allemaal wel erg veilig gespeeld is. Het voornaamste waarin 'A simple favor' zich onderscheidt van de meeste andere huis-, tuin- en keukenthrillers zijn de nogal edgy oneliners waarvan de hoofdpersonages zich bedienen en het feit dat de plot hier sterk gestoeld is op een mysterie in plaats van een reeks individuele scènes waarbinnen de spanning wordt opgebouwd. Echt spannend werd de film voor mij nooit en eerlijk gezegd zie je de meeste plotwendingen al van mijlenver afkomen.

De fim moet het dan ook vooral hebben van het de snijdende opmerkingen van Blake Lively en de overgave waarmee Anna Kendrick zich op het personage van het vloggende huismoedertje werpt. Dat Paul Feig totnogtoe zijn carrière bouwde op komische films blijkt uit de manier waarop hij de intrige afwisselt met komische momenten. 'A simple favor' wil van bij het begin gaan voor een classy stijltje met een scherp randje. Pubers die nog niet al te veel thrillers hebben gezien zullen hier ongetwijfeld van smullen. Toegegeven, de film kent zeker in het begin amusante momenten en Kendrick en Lively gaan er voor maar het 'Sex and the city' gehalte lag mij te hoog om echt meegesleept te worden door het verhaal. Geef mij maar het ironische en giftige van Paul Verhoevens 'Elle', ook een thriller over een alleenstaande vrouw in een mooie wijk die probeert een mysterie te ontrafelen. Bovendien werd het wart langdradig naar het einde toe en bevat de prent minstens een handvol plotwendingen te veel.

De locaties en sets zien er met hun overdaad aan designmeubels, dure keukens en slaapkamers waar het beddengoed altijd kreukvrij is uit alsof ze recht uit een catalogus komen en de glitzy succesvrouw die Blake Lively vertolkt verraadt dat de scenaristen het de kijkers vooral niet te moeilijk wilden maken om de personages in een bepaald hokje te duwen. Het is altijd wel tijd voor een aperitief, de succesvolle echtgenoot ziet er nooit uit als een nerd die een fortuin heeft verdiend in de IT maar altijd als een gespierde intellectueel en het onschuldige gansje van dienst is uiteraard een stuk vindingrijker dan op het eerste zicht lijkt. 'A simple favor' blijkt dan ook al snel een glanzend stukje roze kauwgom: de eerste momenten zijn lekker maar hoe langer het duurt hoe meer het zijn smaak verliest, tot je op het einde overblijft met dezelfde kleurloze brij als alle andere kauwgom.

Is 'A simple favor' een plezante film? Geregeld. Hebben we dit al eerder gezien? Vaak. Komt het fake over? Voortdurend.

2 sterren op 4

Maniac is offline   Reply With Quote
Reply

Shrimp Refuge Forums > Amusement > Film & TV

Thread Tools

Posting Rules